Black IPA

Hei

Har lyst å prøve å brygge en Black IPA, og har søkt litt på forumet og google men en del av linkene til oppskrifter her på forumet fungerer ikke lengre.
Hvilke mener du er best? Og har du en oppskrift til 25l du vil dele? :)

Vet 7Fjell har svartediket men har ikke fått smakt den ennå
 
Denne ble i alle fall god. Jeg er lite glad i IPAer som ikke balanserer humla med litt god maltsmak og en merkbar dose krystall. Her er det også noe mer mørkt malt enn det som strengt tatt hadde vært nødvendig for fargens skyld. Og så mesker jeg relativt høyt, men du får ikke noe sødmepreg på ølet. Er du veldig puristisk, så beveger nok denne seg litt på grensa, men ølet blir svart og godt og med masse god humlesmak. Humleskjemaet er inspirert av Vestkyst. Og så liker jeg å bruke en gjær som bidrar med litt, også. WLP028 er likevel ganske rein om du gjærer lavt. Men du har sikkert en favorittgjær:).

Synes du det burde vært sterkere, er det jo bare å slenge i mer pilsnermalt. Eller du kan meske lavere, og bruke 05. Tror vel humla tåler litt mer alkohol, men er du veldig glad i bitterhet, kan du jo slenge i noe på 60.

Meske på 68 grader, 1.059 OG, 1.017 FG, 5,6% ABV, 50 IBU, 1.046 preboil gravity, 32,5 liter til kok, 25 liter etter kok, 22 liter i gjæringskaret, 80% meskeeffektivitet, 72% utgjæring

Malt

3,2 kg Lyst münchenermalt
2,3 kg Pilsnermalt
200 gr Crystal 120
170 gr Mørkt sjokolademalt
100 gr Carafa Special III
50 gr Roasted Barley
Humle
30 gr Simcoe @ 30
20 gr Citra @ 10
20 gr Centennial @ 10
5 gr Simcoe @ 10
20 gr Citra @ 0
20 gr Centennial @ 0
5 gr Simcoe @ 0
Tørrhumle 20 gr hver av Citra, Centennial og Amarillo+ 5 gr Simcoe
Gjær WLP028
 
Sist redigert:
Dette så helt kanon ut!
Uten tvil mer spennende enn en del oppskrifter jeg fant på nett og bryggebutikker.
Bitterhet er greit, men jeg liker ikke å overdrive dette.
Når det kommer til gjær, har jeg pleid å gå for 05, men det har vært litt for å være safe, pluss at det har vært et alternativ til ølsettene jeg har kjøpt.
Nå har jeg tenkt at det er på tide å prøve noe annet de vanlige ølsettene og gjerne få prøvd forskjellige gjærtyper.
Denne oppskriften her blir nok brygget i løpet av romjulen, takk :)
 
Dette så helt kanon ut!
Uten tvil mer spennende enn en del oppskrifter jeg fant på nett og bryggebutikker.
Bitterhet er greit, men jeg liker ikke å overdrive dette.
Når det kommer til gjær, har jeg pleid å gå for 05, men det har vært litt for å være safe, pluss at det har vært et alternativ til ølsettene jeg har kjøpt.
Nå har jeg tenkt at det er på tide å prøve noe annet de vanlige ølsettene og gjerne få prøvd forskjellige gjærtyper.
Denne oppskriften her blir nok brygget i løpet av romjulen, takk :)

Lykke til:).

WLP028 er et greit sted å begynne hvis du skal inn i britiske gjærtyper. Veldig anvendelig til det meste. Du kan styre den ganske mye ved å gjære lavt eller høyt, og den er fin å topphøste. Ellers er den gjæren Kinn bruker (bl.a. til Vestkyst!), Wyeast1318, antakelig også et klokt valg. (Jeg har en liggende i kjøleskapet, og gleder meg til å prøve den.)
 
Sist redigert:
Sweet :)
Da er det bare å ha tålmodighet til butikken åpner på tirsdag.
Får tappe en Lager på flaske i mellomtiden :)
 
Sweet :)
Da er det bare å ha tålmodighet til butikken åpner på tirsdag.
Får tappe en Lager på flaske i mellomtiden :)

hehe - brygging dreier seg mye om tålmodighet, ja.

Siden vi snakker om gjær: Hvis du ikke har hørt deg gjennom denne, har du noe til gode: http://spacekraft.no/vestkast/episode-9-gjaer/ En time og trettini minutter med gjærsnakk mellom Espen Lothe fra Kinn og Gahr Smith-Gahrsen fra 7 Fjell. Et pedagogisk mesterstykke!!!
 
Noe å tenke på i en svart IPA, synes jeg. Er når svartmalten går i. Har smakt mange "Black IPA" som egentlig bare er stouts med litt amerikansk humlepreg på toppen, pga det (for meg) i overkant røstede preget slik jeg tolker denne stilen skal ha.
 
En løsning er å brygge en Køstritzer med amerikansk humle. Oppskriften min var vel i utgangspunktet en schwartzbier av det gamle, og litt kraftigere, slaget. Men den blir ikke en amerikansk stout.
 
Hukommelsen begynner å fungere: Maltblandingen er en lett modifisert variant av en schwarzbieroppskrift fra Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer, s.79. Schwartzbier er egentlig undergjæret, men jeg har brygget denne med kølschgjær (WLP029) gjæret på 16 grader, og det ble vellykket. Om det skulle friste å prøve det, bruker du bare dette humleskjemaet:
30 gr Magnum ved 60
25 gr Hallertauer Mittelfrüh ved 10
25 gr Hallertauer Mittelfrüh ved 0

Black IPA er på sett og vis det samme i forhold til amerikansk IPA som schwarzbier i forhold til pils, og det gir grei mening å lage en Black IPA med utgangspunkt i en schwarzbieroppskrift.
 
Sist redigert:
Denne ble i alle fall god. Jeg er lite glad i IPAer som ikke balanserer humla med litt god maltsmak og en merkbar dose krystall. Her er det også noe mer mørkt malt enn det som strengt tatt hadde vært nødvendig for fargens skyld. Og så mesker jeg relativt høyt, men du får ikke noe sødmepreg på ølet. Er du veldig puristisk, så beveger nok denne seg litt på grensa, men ølet blir svart og godt og med masse god humlesmak. Humleskjemaet er inspirert av Vestkyst. Og så liker jeg å bruke en gjær som bidrar med litt, også. WLP028 er likevel ganske rein om du gjærer lavt. Men du har sikkert en favorittgjær:).

Synes du det burde vært sterkere, er det jo bare å slenge i mer pilsnermalt. Eller du kan meske lavere, og bruke 05. Tror vel humla tåler litt mer alkohol, men er du veldig glad i bitterhet, kan du jo slenge i noe på 60.

Meske på 68 grader, 1.059 OG, 1.017 FG, 5,6% ABV, 50 IBU, 1.046 preboil gravity, 32,5 liter til kok, 25 liter etter kok, 22 liter i gjæringskaret, 80% meskeeffektivitet, 72% utgjæring

Malt

3,2 kg Lyst münchenermalt
2,3 kg Pilsnermalt
200 gr Crystal 120
170 gr Mørkt sjokolademalt
100 gr Carafa Special III
50 gr Roasted Barley
Humle
30 gr Simcoe @ 30
20 gr Citra @ 10
20 gr Centennial @ 10
5 gr Simcoe @ 10
20 gr Citra @ 0
20 gr Centennial @ 0
5 gr Simcoe @ 0
Tørrhumle 20 gr hver av Citra, Centennial og Amarillo+ 5 gr Simcoe
Gjær WLP028


Da er mesking på denne her begynt :)
 
Sist redigert:
Fikk 23L til gjæring, OG BLE 1.054.
Havnet litt under 68 grader under meskingen, men lukter og smaker godt så denne er jeg spent på :cool:
 
Sist redigert:
Fikk 23L til gjæring, OG BLE 1.054.
Havnet litt under 68 grader under meskingen, men lukter og smaker godt så denne er jeg spent på :cool:

Oppskriften er jo ikke noe jeg har klekket ut, så jeg kan godt skryte litt av ølet. Både som Black IPA og som Schwarzbier har det blitt veldig godt, og mer spennende enn de strengt typeriktige utgavene av disse øltypene. Jeg tror du får et greit øl som du kan skjenke deg når du trenger å se litt mørkt på tilværelsen etter som dagene blir lengre og lysere framover nå;).
 
Skryte av øl er lov enten du har laget oppskriften selv eller lånt den spør du meg :) spent på smaken når den er kald og ferdig karbonert. Har ganske mye brygg på flasker nå, men de fleste krever litt lagring, så en IPA jeg kan drikke i mellomtiden passer fint, selv om jeg mest sannsynlig ikke klarer å se så mørkt på at det blir lysere ute hehe
 
Skryte av øl er lov enten du har laget oppskriften selv eller lånt den spør du meg :) spent på smaken når den er kald og ferdig karbonert. Har ganske mye brygg på flasker nå, men de fleste krever litt lagring, så en IPA jeg kan drikke i mellomtiden passer fint, selv om jeg mest sannsynlig ikke klarer å se så mørkt på at det blir lysere ute hehe

Gjem noen;). Dette er jo på sett og vis et litt schizofrent øl; det skal både drikkes ferskt for å nyte den friske humlesmaken, og det skal lagres for å få utviklet smakene fra det mørke maltinnslaget.

Neida - det er godt ferskt; ikke noe problem. Men brygger du det som schwarzbier, vil du se at det skjer noe gjennom litt lagring.
 
Ja det blir nok spart en del ja, men jeg regner med denne er bedre fresk enn for eksempel Lageren jeg brygget for en måned siden. Denne øltypen må jo være perfekt om man er sent ute med å brygge juleøl skulle man tro?
 
Tilbake
Topp