Blacks Sheep Yorkshire ESB

Var på studietur til York back in the days. Jeg sitter fremdeles igjen med to ting som gjorde sterke inntrykk på meg. York Minster katedralen og Black Sheep ESB
Jeg har søkt litt på nett og funnet noe som angivelig skal være en oppskrift på sistnevnte:

Batch size: 20 l
3,6 kg pale 82,8 %
0,4 hvete 9,2 %
0,3 krystall 170 EBC 6,9 %
0,05 roasted barley 1,1 %
40 g EGK 60 min IBU 24
15 g EKG 20 min IBU 6
15 g EKG 5 min IBU 1,8
15 g fuggels 20 min IBU 5,3
15 g fuggels 5 min IBU 1,7

Wyeast 1469 West Yorkshire Ale

Har noen noen sterke formeninger om hvordan denne oppskriften bør meskes, eller har noen for den saks skyld noen andre innspill til oppskriften?

Borgar skrev:
Var på studietur til York back in the days. Jeg sitter fremdeles igjen med to ting som gjorde sterke inntrykk på meg. York Minster katedralen og Black Sheep Ale
Jeg har søkt litt på nett og funnet noe som angivelig skal være en oppskrift på sistnevnte:

Batch size: 20 l
3,6 kg pale 82,8 %
0,4 hvete 9,2 %
0,3 krystall 170 EBC 6,9 %
0,05 roasted barley 1,1 %
40 g EGK 60 min IBU 24
15 g EKG 20 min IBU 6
15 g EKG 5 min IBU 1,8
15 g fuggels 20 min IBU 5,3
15 g fuggels 5 min IBU 1,7

Wyeast 1469 West Yorkshire Ale

Har noen noen sterke formeninger om hvordan denne oppskriften bør meskes, eller har noen for den saks skyld noen andre innspill til oppskriften?

Kan nok være mer behjelpelig med den første. Ser ut til å være endel stein.

Ellers ser den andre ut til å være fin den, uten at jeg vet noe om opphav, men ingenting tilsier at den skal bli ufin. WLP002 kanskje om du ikke får tak på 1469. Middels temperatur på mesk siden 002 levner igjen noe sødme. 65 °C kanskje.

Jeg mesker mine bittere på 67-69, avhenging av OG, for å få nok fylde. 67 grader sikkert et godt utgangspunkt.

[/quote]
Kan nok være mer behjelpelig med den første. Ser ut til å være endel stein.
[/quote]

Haha, hadde glemt at jeg nevnte katedralen, så kunne ikke fatte hvorfor i alle dager du mente det var så mye stein i oppskriften.
1469 står på røreren og koser seg. Petit hadde inne temmelig fersk vare.

Takk for tips begge to!

Borgar skrev:
Er det noe poeng i denne sammenhengen å meske mer enn 60 min om man velger 67 grader?

Nei, det skal vere unødvendig. Faktisk har Jamil Zainasheff i programmet om Fuller's ESB hevda at engelsk malt er såpass godt modifisert at omdanning til gjærbart sukker skjer lenge før det har gått 60 minutt.

Om du er hellbent på å spare tid, så er jodtinktur en fin sak å benytte seg av. Det kan veldig gjærne være at konverteringen er ferdig ved 30min, og du kan spare 30min bare på meskinga.

Tilbake
Topp