En serie engelske øl.

Slapp i søkemotorikken utpå kveldinga i går :)

Det du beskriver her gir jo mening i og med at gjæren i utgangspunktet kanskje er til for å lage øl med høy OG som skal lagres ei stund, noe som vel løser de to problemene med svovel og høy utgjæring. Jeg tror jeg tar deg på orden og heller prøver meg på noe annet.
 
Slapp i søkemotorikken utpå kveldinga i går :)

Det du beskriver her gir jo mening i og med at gjæren i utgangspunktet kanskje er til for å lage øl med høy OG som skal lagres ei stund, noe som vel løser de to problemene med svovel og høy utgjæring. Jeg tror jeg tar deg på orden og heller prøver meg på noe annet.

Jeg tror det ville vært mer snakk om denne gjæren hvis folk hadde hatt positive opplevelser med den. Jeg ser for meg at den kan ha vært ideell til IPAene fra Burton, som skulle være knastørre (det sørga vel brettanomyces for, egentlig), og lagres lenge.
 
(1)

OG-FG: 1.077-1.017 - ABV: 7,9 % (FG og ABV er estimater)
EBC: 17(?) - IBU: 100+

99 % Maris Otter
1 % Acidmalt

31 IBU EKG @ first wort hop (vi trenger et norsk ord for dette begrepet)
59 IBU Target @ FWH
2 g/L Challenger @ 10 min
2 g/L EKG @ 5 min
3,5 g/L EKG @ 0 min
masse g/L EKG tørrhumling

Wyeast 1318

Mesk 65 grader i 60 min
Mesk 69 grader i 20 min

(2)

OG-FG: 1.044-1.013 ABV: 4,1
EBC: 15 - IBU: 34

Ny malt som blandes med mesk fra øl nr 1:
5 deler Maris Otter
1 del Torrified wheat
1 del Fawcett Pale Crystal (75 EBC)
bittelitt sjokolademalt
mesk 69 grader i 20 min
mesk 72 grader i 20 min
utmesk på 78 grader (vørteren vil stå en stund før den blir kokt)
Mesker litt høyt her for å ikke få en alt for fermenterbar vørter for andreølet.

26 IBU Challenger @ FWH
1,5 g/L Challenger/EKG (50/50) @ 10 min
0,8 g/L EKG @ 0 min
0,8 g/L Cascade @ 0 min
0,8 g/L EKG tørrhumlet 3 dager
0,8 g/L blasfemisk NZ-humle tørrhumlet 3 dager

WLP002
Pitch 17 grader
18 til 20 grader til ca SG 1.023
18 grader til FG
8 grader noen dager
kjapp cold crash

Satte gjærstartere til denne i går kveld, med 1318 til den store IPAen og wlp002 til bitteren. Jeg ga fra meg Wakatu jeg akkurat fikk i posten til en kompis som hadde humlemanko og ba på sine knær, og, etter å ha lest meg litt opp på Waimea har jeg egentlig ikke helt tro på Waimea i en ganske liten bitter. Så, da blir det Cascade og muligens litt mindre aromahumle 20-30 % mindre aromahumle.

Jeg har satt en litt mindre starter på wlp002 enn jeg vanligvis gjør, for å sjekke hva en litt mindre pitch kan gjøre for en 002-bitter. Jeg har hatt for vane å lage en ganske tilfeldig størrelse på starter, og litt tilfeldig mengde gjær til starter, og har ofte endt opp med å pitche større mengde enn nødvendig. Denne gangen blir det heller bittelitt underpitch. Jeg er ute etter å la gjæren uttrykke seg litt, og underpitch sies å kunne bidra med dette. Dette krever god gjærhelse, noe jeg tror jeg oppnår ved å bruke gjør som har blitt matet for 3 uker siden, oksygenering av starter, rikelig med næring, 1.038 startervørter og litt kalsium.

IPAen blir det største ølet jeg har laget på mange år. Tror det siste store var for 5 år siden, da en mørk farmhouse ale ble fullstendig tygd i stykker av 3711. Det blir min første 100% Maris Otter siden jeg begynte å brygge konsistent ganske godt og rent øl. Jeg lagde en for noen år siden, i min hjemmebryggerbarndom, men den ble ikke vellykket av andre grunner enn maltoppskrifta :). Det blir spennende og lærerikt å se hva slags maltpreg jeg får fra 100% Maris Otter med høy OG, masse humle og litt lagringstid.

Jeg tenker å drikke 1/3 ung i jula, lagre 1/3 uten brett og 1/3 med brett. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i, og har dermed ikke brygget noe klassisk juleøl i 2019, så her i huset blir velhumlede lyse ales med forhåpentligvis litt preg fra gjæren, årets juleøl. Har også en "Belgisk IPA".

Vi skal ha julefeiring i eget hjem for første gang i år, hvor vi får besøk fra søster med samboer, foreldre, svigerforeldre og hele pakka, så her blir det mange munner å fylle med hjemmelaga øl. Planlegger å brygge en fin og malty ESB, samt også å brygge en golden ale som crowdpleaser for de som fremdeles mener at lykken er en butikkprosent pils, gjerne rett fra boksen :)
 
Satte gjærstartere til denne i går kveld, med 1318 til den store IPAen og wlp002 til bitteren. Jeg ga fra meg Wakatu jeg akkurat fikk i posten til en kompis som hadde humlemanko og ba på sine knær, og, etter å ha lest meg litt opp på Waimea har jeg egentlig ikke helt tro på Waimea i en ganske liten bitter. Så, da blir det Cascade og muligens litt mindre aromahumle 20-30 % mindre aromahumle.

Jeg har satt en litt mindre starter på wlp002 enn jeg vanligvis gjør, for å sjekke hva en litt mindre pitch kan gjøre for en 002-bitter. Jeg har hatt for vane å lage en ganske tilfeldig størrelse på starter, og litt tilfeldig mengde gjær til starter, og har ofte endt opp med å pitche større mengde enn nødvendig. Denne gangen blir det heller bittelitt underpitch. Jeg er ute etter å la gjæren uttrykke seg litt, og underpitch sies å kunne bidra med dette. Dette krever god gjærhelse, noe jeg tror jeg oppnår ved å bruke gjør som har blitt matet for 3 uker siden, oksygenering av starter, rikelig med næring, 1.038 startervørter og litt kalsium.

IPAen blir det største ølet jeg har laget på mange år. Tror det siste store var for 5 år siden, da en mørk farmhouse ale ble fullstendig tygd i stykker av 3711. Det blir min første 100% Maris Otter siden jeg begynte å brygge konsistent ganske godt og rent øl. Jeg lagde en for noen år siden, i min hjemmebryggerbarndom, men den ble ikke vellykket av andre grunner enn maltoppskrifta :). Det blir spennende og lærerikt å se hva slags maltpreg jeg får fra 100% Maris Otter med høy OG, masse humle og litt lagringstid.

Jeg tenker å drikke 1/3 ung i jula, lagre 1/3 uten brett og 1/3 med brett. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i, og har dermed ikke brygget noe klassisk juleøl i 2019, så her i huset blir velhumlede lyse ales med forhåpentligvis litt preg fra gjæren, årets juleøl. Har også en "Belgisk IPA".

Vi skal ha julefeiring i eget hjem for første gang i år, hvor vi får besøk fra søster med samboer, foreldre, svigerforeldre og hele pakka, så her blir det mange munner å fylle med hjemmelaga øl. Planlegger å brygge en fin og malty ESB, samt også å brygge en golden ale som crowdpleaser for de som fremdeles mener at lykken er en butikkprosent pils, gjerne rett fra boksen :)

Ble utsatt til tirsdag den her. Det er piss irriterende når resten av det kjedelige A4-livet mitt kommer i veien for å drikke 4-5 øl mens brygger en ny en. hehe.
 
Testa akkurat min egen best bitter med 1318 mot Fuller's ESB. De er ikke helt ulike, sjøl om jeg ikke skal late som om min er like vellaget. Fargen er den samme. (På bildet ser min mørkere ut, men det er fordi den ikke er like krystallklar som ESB'en). Det er noe fellespreg i smaken som kanskje kan skyldes at maltet er fra samme malteri? Men ellers har ESB'en selvfølgelig den karakteristiske litt blomstrete smaken og lukta av mørke frukter som jeg synes går igjen i alt Fuller's brygger av klassisk engelsk øl - og den har ikke min. Jeg liker min, men den er et merkbart enklere øl; den mangler den rikdommen/kompleksiteten som ESB har.

Gristen min ser slik ut. Jeg skulle likt å smake et Fuller's-brygg med den.

84% Maris Otter
10% Simpson's DRC 300 EBC
6% Simpsons Amber malt 65 EBC

ESB og egen best bitter.jpg
Fuller's til venstre - om noen skulle være i tvil.
 
Testa akkurat min egen best bitter med 1318 mot Fuller's ESB. De er ikke helt ulike, sjøl om jeg ikke skal late som om min er like vellaget. Fargen er den samme. (På bildet ser min mørkere ut, men det er fordi den ikke er like krystallklar som ESB'en). Det er noe fellespreg i smaken som kanskje kan skyldes at maltet er fra samme malteri? Men ellers har ESB'en selvfølgelig den karakteristiske litt blomstrete smaken og lukta av mørke frukter som jeg synes går igjen i alt Fuller's brygger av klassisk engelsk øl - og den har ikke min. Jeg liker min, men den er et merkbart enklere øl; den mangler den rikdommen/kompleksiteten som ESB har.

Gristen min ser slik ut. Jeg skulle likt å smake et Fuller's-brygg med den.

84% Maris Otter
10% Simpson's DRC 300 EBC
6% Simpsons Amber malt 65 EBC

Vis vedlegget 42235
Fuller's til venstre - om noen skulle være i tvil.

Pent det der da! Men er det samme malt som du lagde med Burton WLP023?Jeg synes ikke det trenger å være noe krav at en ESB skal ha samme kompleksitet som Fullers sin, da det er litt mye å be om, og kanskje ikke alltid det man er ute etter heller.

Den florale i Fullers øl er vel kanskje fra Challenger. Jeg fikk hvertfall mye blomst når jeg tilsatte på 10 min, som vel ikke er langt unna det Fullers gjør.
 
Pent det der da! Men er det samme malt som du lagde med Burton WLP023?Jeg synes ikke det trenger å være noe krav at en ESB skal ha samme kompleksitet som Fullers sin, da det er litt mye å be om, og kanskje ikke alltid det man er ute etter heller.

Den florale i Fullers øl er vel kanskje fra Challenger. Jeg fikk hvertfall mye blomst når jeg tilsatte på 10 min, som vel ikke er langt unna det Fullers gjør.

Samme malt, ja. Jeg håper på noe utvikling av smaken med litt lagring, men antakelig skjer det ikke så mye. Jeg er ikke helt fornøyd; dette er kanskje det ølet jeg aller helst vil få til. Men jeg tror oppskrifta er ganske god - og så var det å finne ut av hva som må forbedres.
 
Samme malt, ja. Jeg håper på noe utvikling av smaken med litt lagring, men antakelig skjer det ikke så mye. Jeg er ikke helt fornøyd; dette er kanskje det ølet jeg aller helst vil få til. Men jeg tror oppskrifta er ganske god - og så var det å finne ut av hva som må forbedres.

Liker maltoppskriften. Tror jeg stjeler den. Har lyst på en malty ESB til jul.

Ferdig med dagens brygging nå. 1.078 og 1.043 på gyle 1 og 2, etter litt forlenget koketid på kok nr 2. Blir gøy, kryss fingrene, å drikke stor IPA i romjula!
 
Samme malt, ja. Jeg håper på noe utvikling av smaken med litt lagring, men antakelig skjer det ikke så mye. Jeg er ikke helt fornøyd; dette er kanskje det ølet jeg aller helst vil få til. Men jeg tror oppskrifta er ganske god - og så var det å finne ut av hva som må forbedres.
Øk koketiden til 4 timer...
 
Planlegger å brygge en slags ESB i siste liten før jul, forhåpentligvis i på søndag. Blir kanskje litt ung, men vi får se hvordan den blir i romjula.

Denne vil ligge å stange i øverste del av sjiktet for hva som er vanlig å kalle en ESB. Tenker å splitte den mellom 002 og 1318, hvor jeg kanskje sørger for at 1318 får en litt lavere OG å tygge på. Tenker å teste ut humlen Pilgrim, som beskrives som en høyalfahumle som oftest blir brukt som bitterhumle, men har et mer allsidig bruksområde. Trolig gir den klassisk britisk frukt, krydder og lett sitrus. Noen bryggere på div forum noterer litt pære/pærecider fra smak og aroma. Høres gøy ut.

Tenker å prøve ut en vesentlig lengre koketid enn jeg vanligvis gjør - minimum 3 time. Jeg håper dette blir et malty øl med en smule lettdrikkelighet og en balanse litt mot det bitre uten å være over the top.

OG-FG: 1.065-1.015-20 (estimeres til 20, men kommer til å gå lavere, tipper jeg) - ABV 5,6-6,2 %
IBU: ca 50 - EBC: 31

83 % Maris Otter
6,8 % Fawcett Crystal 120 EBC
6,6 % Maisflak
3,0 % Fawcett Lys 28 EBC
0,6 % Crisp sjokolademalt 9-1100 EBC

10 IBU Target @ 90 min
21 IBU Pilgrim @ 30 min
1,5 g/l Pilgrim @ 10 min
1 g/L Pilgrim @ tørrhumle 10 dager

WLP002/Wyeast1318

Satser på ganske rundt like deler sulfat og klorid. Gjæres fra 17-18 til 21 grader.
 
Planlegger å brygge en slags ESB i siste liten før jul, forhåpentligvis i på søndag. Blir kanskje litt ung, men vi får se hvordan den blir i romjula.

Denne vil ligge å stange i øverste del av sjiktet for hva som er vanlig å kalle en ESB. Tenker å splitte den mellom 002 og 1318, hvor jeg kanskje sørger for at 1318 får en litt lavere OG å tygge på. Tenker å teste ut humlen Pilgrim, som beskrives som en høyalfahumle som oftest blir brukt som bitterhumle, men har et mer allsidig bruksområde. Trolig gir den klassisk britisk frukt, krydder og lett sitrus. Noen bryggere på div forum noterer litt pære/pærecider fra smak og aroma. Høres gøy ut.

Tenker å prøve ut en vesentlig lengre koketid enn jeg vanligvis gjør - minimum 3 time. Jeg håper dette blir et malty øl med en smule lettdrikkelighet og en balanse litt mot det bitre uten å være over the top.

OG-FG: 1.065-1.015-20 (estimeres til 20, men kommer til å gå lavere, tipper jeg) - ABV 5,6-6,2 %
IBU: ca 50 - EBC: 31

83 % Maris Otter
6,8 % Fawcett Crystal 120 EBC
6,6 % Maisflak
3,0 % Fawcett Lys 28 EBC
0,6 % Crisp sjokolademalt 9-1100 EBC

10 IBU Target @ 90 min
21 IBU Pilgrim @ 30 min
1,5 g/l Pilgrim @ 10 min
1 g/L Pilgrim @ tørrhumle 10 dager

WLP002/Wyeast1318

Satser på ganske rundt like deler sulfat og klorid. Gjæres fra 17-18 til 21 grader.

Ville vært spennende å høre om hva den forlenga koketiden tilfører av smaker! Nesten som jeg håper på at du skulle kjørt en splitt med samme gjær, men en med vanlig kok og en kokt i 3 timer hvorpå sistnevnte vannes ut til tilsvarende OG som 1timern … Men la ikke meg ødelegge morroa ;)
 
Hei, forum.

Jeg har hatt et års bryggehiatus, men er nå tilbake i mixen med en engelsk bitter/pale som skal brygges i helga. Planen er å kjøre noen brygg med Wyeast 1318 - London Ale III, og fikk lyst til å lage en tråd hvor jeg poster oppskrifter og litt info her, bare for morro skyld.

Jeg brygger rundt 20 liter om gangen med 35 l kjøleboks, kontrollerer temperatur i en fryseboks med Inkbird-termostat. Ferdig øl tappes til fat og lagres i en mindre fryseboks med nok en Inkbird.

Jeg har brygget en del britisk med WLP002 og 005, hvor jeg har satt mest pris på øl gjæret med 002. Jeg har aldri brukt 1318, og synes det høres ut som en fin gjør som skal gi en balansert, litt fruktig profil, med ok flokkuleringsegenskaper, og flott top crop-gjær, en egenskap jeg tenkte å utnytte når jeg skal videreføre gjæren. Jeg har lenge hatt for vane å sanke gjær, både fra gjæringskar og ved å ta avleggere av starter.

Planen for øyeblikket er:
1. IPA/ESB
2. Premium bitter/Pale Ale (kom gjerne med oppskrift!)
3. 7-8 % Strong Ale/Barley Wine
4. Imperial Stout

Jeg vet egentlig om jeg bør kalle dette en IPA eller en ESB, men er kanskje ikke så farlig.

Malt:

60,4 % Crisp Maris Otter
34,5 % Crisp Chevallier
2,6 % Crystal 15 L
1,7 % Crystal 30 L
0,7 % Dehusked Carafa III (i slutten av mesken)

Humle:
30 g Challenger @ 60 min
5 g Citra @ 60 min (bare for å bruke opp noe som ligger i fryseren)
20 g Challenger @ 15 min
30 g Challenger @ 0 min eller eventuelt når vørteren er kjølt ned til 76 grader.
Irish Moss
Har bare brukt Brewersfriend sine alfasyre-tall, så det er mulig at bitterhumlen må justeres når jeg ser nærmere på pakken med challengerhumle.

SRM 9
IBU 40 (vurderer å uppe den noe, men vi får se)
ABV 5,4 %
Gravity: 1,056-1,015
Skal bli ca 20 liter.

Gjær:
Wyeast 1318 - London Ale III
1,3 l starter fra 1,5 mnd gammel pakke
Tenker å pitche på 16 grader, øke gradvis på opp til 21, ned til 17 for de siste 7-10 gravitypoengene, og kjøle ned ganske straks den når FG. Etter å ha lest meg litt opp i lange tråder om gjæringsforløp for britisk øl, tror jeg at dette regimet vil kunne bevare mye fine esterstoffer og muligens gi ølet en litt kompleks britisk karakter. Tenker å la den stå kaldt, men noen grader over frysepunkt, et par uker før den smakes på.

Justerer vann og sikter på Ca/CL/SO på 90/60/130, for å lene ølet litt mot tørr og crisp.


Brygges i helga. Digg å komme i gang igjen! Ønsker gjerne innspill på oppskriften og prosess og generelle kommentarer. I know that some of you blokes jus´lav a bit of that proper british, don´t you?

PS! Heia RBK i kveld.
I kveld skal det brygges engelsk IPA. Oppskriften har landet på følgende:

`arry Kane has done it again IPA

Gravity 1.057-1.015
ABV 5,5% - IBU 41 - SRM 9

60,4 % Maris Otter
34,5 % Crisp Chevallier
2,6 % Crystal 15L
1,7 % Crystal 30L
0,7 % Crisp Sjokolademalt 420L

37 IBU Challenger og noen gram Citra @ 60 min
4 IBU Challenger @ 10 min (1 gram per liter)
Irish moss @ 15 min
1,25 gram per liter Challenger whirlpool
1,25 gram per liter tørrhumling i 3 dager når ølet er et 3-4 poeng unna FG
I
Mesk 67 grader
Mesk ut 76
60 min kok

Vann
Ca 132, Na 19, Cl 85, So 178

Gjær
Wyeast 1318 med 1,2 l oksygenert starter
Pitch 16 grader, naturlig opp til 20 grader
ned til 16 ved ca 50 % utgjæring
Crash til 1 grad kort tid etter fg er målt og la stå noen dager
Fat og la stå med medium-lav karbonering til den virker god

Har lest en god del i denne tråden, hvor det har blitt brygget mange forsøk på bitters og britisk ale generelt, hvor flere har fått gode resultater ved å ikke tillate gjæren særlig lang tid til å rydde opp etter seg. Det er også slik jeg forstår at Fuller´s gjør det. Målet er fet og kompleks britisk maltpreg, men også en noe lettdrikkelig øl.

Mens jeg brygger skal jeg sippe BFM kvadratrot 225 og Mahr's Bräu Ungespundet hefetrub Kellerbier, siden jeg ikke har noe hjemmebrygga ennå. Neste gang jeg brygger, tapper jeg meg forhåpentligvis en litt for ung, men digg IPA.

Edit: Tar @Finn Berger på ordet og tester ut Mahr´s Kellerbier
Jo, hvis den får stå i noen måneder og bli småoksidert og kanskje få seg en liten infeksjon, da blir det vel en old ale :)

@MonoBryggeriet Fint forslag! Skal vurdere det.
Slapp i søkemotorikken utpå kveldinga i går :)

Det du beskriver her gir jo mening i og med at gjæren i utgangspunktet kanskje er til for å lage øl med høy OG som skal lagres ei stund, noe som vel løser de to problemene med svovel og høy utgjæring. Jeg tror jeg tar deg på orden og heller prøver meg på noe annet.
Mmmmm

Sent fra min S61 via Tapatalk
 
er det noen som har prøvd å filtrere bort gjæra slik det står i artikkelen på bryggselv? Har prøvd meg et par ganger på engelsk bitter. Men føler den ikke blir helt slik den burde være. Brukt wlp002 og engelsk malt.
 
er det noen som har prøvd å filtrere bort gjæra slik det står i artikkelen på bryggselv? Har prøvd meg et par ganger på engelsk bitter. Men føler den ikke blir helt slik den burde være. Brukt wlp002 og engelsk malt.

Jeg tviler litt på at det har noe for seg. Fuller's 1845 er jo flaskemodnet, og du får den samme karakteriske smaken/aromaen der, (Jeg synes alt Fuller's lager av klassisk engelsk øl har et bestemt fellespreg.)

Nå er det mulig de har filtrert det først, og så tilsatt ny gjær. Så jeg skal ikke være veldig bastant.

Men jeg er enig; engelske klassiske bittere er noe av det jeg sliter mest med å få til å bli riktige. Jeg har ikke prøvd wlp002 (eller tilsvarende fra andre produsenter), men nå har jeg Imperial's variant (A09 PUB) stående i kjøleskapet. Kanskje er det noe med å finne den gjæren som funker best for deg? Det er noe med å treffe den rette kombinasjonen av mesketemperatur, utgjæringsgrad og gjæringstemperatur, tror jeg.
 
Men jeg er enig; engelske klassiske bittere er noe av det jeg sliter mest med å få til å bli riktige. Jeg har ikke prøvd wlp002 (eller tilsvarende fra andre produsenter), men nå har jeg Imperial's variant (A09 PUB) stående i kjøleskapet. Kanskje er det noe med å finne den gjæren som funker best for deg? Det er noe med å treffe den rette kombinasjonen av mesketemperatur, utgjæringsgrad og gjæringstemperatur, tror jeg.

Det var da enda godt. :)
 
Det var da enda godt. :)

Takk det samme. Dette er en stadig kilde til frustrasjon.

De snakker om at pils er vanskelig, at det "ikke er noe å skjule seg bak"?

phff - la dem prøve seg på en bitter!

Det er en grunn til at folk brygger øl med et tonn med amerikanske og tropiske humler i. Eller fyller på med kokos og vaniljeekstrakt og krydder av ulike slag. De klarer ikke å brygge engelsk bitter. Nemlig!

edit: Må gjøre et unntak for @Einar Michelsen her. Han brygger med hemningsløse mengder humle, men blei faktisk norgesmester i bitter. (Men det var sikkert rein flaks:rolleyes:.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp