Lys bitter med 50/50 M.O og tysk pale malt gjæret med 1318, som beskrevet over, ble helt nydelig. Flott fruktighet, fin balansert restsødme, silke i kjeftamentet. Ølet føles mykt men har en tørr ende, noe som kanskje kan krediteres den vesentlige andelen torrified hvete.
Jeg trodde jeg gjæret 1/3 av ølet med 002, men er overbevist om at jeg har tullet med merking av glassene mine, da ølet minner veldig om 001. Den ble alt for tørr med 1.007 (eller noe sånt), kanskje aksentuert av torrified hvete. tørrhumlet med noen gram cascade og tømt i halsene til noen venner som var innom her om dagen.
Nest brygg i engelsk stil blir en partigyle. Tenker jeg brygger i løpet av et par uker med noe tilnærmet følgende maltoppkrift:
Mesk
88 % Maris Otter
6 % Fawcett pale crystal 75 EBC
3 % Victorymalt
3 % Torrified Hvete
Tilsettes ved skylling
noen hundre gram Fawcett pale Crystal
Noen gram Crisp sjokolademalt
Her blir 7-8 liter av første uttrekk kokt opp til en ganske humletung barleywine, sannsynligvis Target for bitterhet og EKG resten av veien, gjæret med 1318 med OG rundt 1.070-75. Jeg tenker å pitche ganske mye gjær for å sørge for at den gjærer så langt ned som mulig, men jeg regner med å ende opp med litt restsødme, noe som er helt ok. Tenker å lagre den i noen mnd med enda mer EKG.
Jeg har tidligere testet tilsetting av ekstra spesialmalt før skylling, og det fungerer bra. Det sies at man ikke får mye røstet preg fra spesialmalt. Selv har jeg bare gjort det med lyse øl hvor man uansett ikke er hypp på mye roast, så jeg vet ikke. Uansett, Satser på en 1,045-50 på andreølet, men det er bare et estimat. Andreølet vet jeg ikke hva jeg skal humle med, så vi får se. Den blir uansett gjæret 50/50 med 002 og 1318, denne gangen vet jeg helt sikkert at jeg ikke opererer med caligjær
@MonoBryggeriet - Rapport! Jeg tørrhumlet med ca 1,2 g/l Challenger i 3 dager på 12-14 grader. jeg synes ikke at dette var den beste humlearomaen. Den fikk et fint krydret preg, men også ganske grassy, ikke særlig floralt, ikke særlig fruktig, litt tresmak. Så, jeg fikk ikke trua på Challenger som tørrhumle etter dette, men den er notert som en kjempefin floral og fruktig smakshumle.
Ellers, on topic
- Cask ale i London er stort sett kjempegodt, men ganske variabelt. Noe er heeelt nydelig, andre ting er weak.
- Når Liverpool vinner på overtid blir det baluba på puben.
- Jeg digger å henge på puben før kl 15.
- Holborn har helt sykt mye god asiatisk mat til en billig penge.
- Puben Holborn Whippet har masse, masse god øl.
Ellers, off topic:
- Tilsatte orvalgjærstarter på 6 % saison som har gjæret ferdig med wlp565. (ca 80/20 pils og speltflak, 30ish IBU, Styrian Bobek)
- Satte 8-9 l mjød på impuls, gjæret med wlp565. Tenker å tørrhumle med hel Waimea humleblomst, for så å tømme hele batchen i bensintanken på en romrakett, skrive "why do I bother?" på siden av raketten og skyte den opp i verdensrommet.