En serie engelske øl.

Enig, men rundere, og mer i retning av nøtter. GP ble for meg "litt tørr kjeks" …

Jeg får føre opp Golden Promise på lista over ting som må sjekkes ut. Som sagt, har pøst på med MO i alt som har vært av ales, så det er kanskje på tide å branche ut litt. Du må poste full oppskrift med mesketemps, humle, gjær og fermenteringsplan og alt det der når du nærmer deg å brygge den golden alen din da. Jeg skal prøve å holde denne tråden oppdatert med mine planer, oppskrifter, tanker og spørsmål, og det er fett med flere som forteller om sine brygg :)
 
Jeg får føre opp Golden Promise på lista over ting som må sjekkes ut. Som sagt, har pøst på med MO i alt som har vært av ales, så det er kanskje på tide å branche ut litt. Du må poste full oppskrift med mesketemps, humle, gjær og fermenteringsplan og alt det der når du nærmer deg å brygge den golden alen din da. Jeg skal prøve å holde denne tråden oppdatert med mine planer, oppskrifter, tanker og spørsmål, og det er fett med flere som forteller om sine brygg :)
Will do! Lykke til! ;)
 
Etter å ha brygget en engelsk IPA som ble litt for dyp i maltpreget, kanskje pga Chevalliermalt, som kan ha overdøvet humlen litt, velger jeg å brygge min planlagte Premium Bitter svært mye lysere og humlefokusert enn planlagt.

OG: 1.046-1.010-15 - ABV: 4.1-4.7 %
IBU: 33 - EBC: 15

Malt
45,4 % Crisp Maris Otter
45,4 % Best Pale Malt
8,6 % Crisp Torrified Wheat
0,7 % Sjokolademalt

Humle
13 IBU Goldings @ First Wort
1,7 g/l 50/50 Goldings & Cascade @ 10 min
2,6 g/l 50/50 Goldings & Cascade @ 0 min (eller whirlpool/hopstand på lav temp som ikke bidrar med særlig IBU, litt usikker)

Gjær
Split Wyeast 1318 /WLP 002

Mesk på 69 grader
Mesk ut 76 grader
60 min koketid

Vann
Ca 78 - Mg 18 - Na 6 - Cl 67 - So 144
Vil også justere meskePh litt ned med melkesyre

Pitch 16 grader
Free rise til 20 grader frem til ca 50 % utgjæring
Ned til 17 grader, hold til FG
Cold crash - Keg - Tvangskarbonering til medium-lav kullsyre.

Jeg tipper at høy mesketemperatur vil gi litt høy FG på WLP002, mens 1318 kommer til å komme fint ned. Egentlig vet jeg ikke hva FG blir her, da jeg sjelden brygger britisk uten crystalmalt, men håper på 1.012-14, eller høyere.

Cascade hører vel egentlig ikke hjem i britisk øl, men hvis Lia Fail putter det i sin bitter, kan jeg gjøre det også :) Jeg ønsker også å moderere M.O. litt ved å blande den 50/50 med 2-row, som jeg tenker på som en mindre karakteristisk malt, slik at jeg får en enda mer hop forward bitter.

Lykke til med valgdagen! Måtte morgendagen føles som en god damn julekveld, badet i rødt og grønt.

Da er det klart for å brygge denne bitteren. Tror oppskriften som beskrevet over blir stående. Den eneste endringen er at jeg splitter batchen på tre gjær, 1318 og wlp002 som nevnt over, og en Suburban Brett. Sistnevnte kan kanskje få seg en tørrhumle. Det virker som at Imp. Yeast omtaler den som en fatlagringsbrett, og jeg tenker kanskje den er mer egnet til mørkere øl, hvor bretten kan gi litt kirsebær og diverse, noe den gamle slurryen jeg hadde stående gjorde. Når jeg laget ny starter så luktet den mer tropisk og fint. Fakk det, jeg har brettslurry, jeg har lyst til å bruke den. Første brettøl for min del. Har også tenkt å sekundærgjære en saison med den senere.

God søndag!
 
Da er det klart for å brygge denne bitteren. Tror oppskriften som beskrevet over blir stående. Den eneste endringen er at jeg splitter batchen på tre gjær, 1318 og wlp002 som nevnt over, og en Suburban Brett. Sistnevnte kan kanskje få seg en tørrhumle. Det virker som at Imp. Yeast omtaler den som en fatlagringsbrett, og jeg tenker kanskje den er mer egnet til mørkere øl, hvor bretten kan gi litt kirsebær og diverse, noe den gamle slurryen jeg hadde stående gjorde. Når jeg laget ny starter så luktet den mer tropisk og fint. Fakk det, jeg har brettslurry, jeg har lyst til å bruke den. Første brettøl for min del. Har også tenkt å sekundærgjære en saison med den senere.

God søndag!

Flott eksperiment:).
 
Flott eksperiment:).

Det er Star San-krise i Oslo. Hadde helt sjukt lite igjen til dette brygget, så det blir sikkert brettøl i alle tre karene, haha! Du vet du er brygger i Oslo, September 2019, når du har mer lyst på en halvliter Star San enn en øl. Ellers en rotete bryggedag med mesketemp hit og dit, off volum og alt mulig.

Det var også min første bryggedag, kanskje noensinne, uten å ta et par øl mens jeg brygget. Tydeligvis en dårlig ide.
 
Det er Star San-krise i Oslo. Hadde helt sjukt lite igjen til dette brygget, så det blir sikkert brettøl i alle tre karene, haha! Du vet du er brygger i Oslo, September 2019, når du har mer lyst på en halvliter Star San enn en øl. Ellers en rotete bryggedag med mesketemp hit og dit, off volum og alt mulig.

Det var også min første bryggedag, kanskje noensinne, uten å ta et par øl mens jeg brygget. Tydeligvis en dårlig ide.
Har ikke bryggselv fått starsanalternativet sitt i hus nå?
 
Handlet faktisk av mannen i dag. Malten i min Engelske IPA så sånn ut (postet tidligere i tråden)

60,4 % Maris Otter
34,5 % Crisp Chevallier
2,6 % Crystal 15L
1,7 % Crystal 30L
0,7 % Crisp Sjokolademalt 420L

Kan ikke si at jeg fikk kakao, men jeg synes både dybden i maltsmaken og fargen var litt mørkere enn jeg regna med. Jeg opplevde et snev av en litt tung, tørket frukt, som jeg tenkte var litt vel heftige ester fra gjæren, samtidig som at humlen føltes undertrykt. Jeg forstår nå at det kanskje kan være Chevallier som bidro med dette, så ja, gir mening. 100 % Chevallier=kakao, 34 %=tørket frukt (kanskje?) Fremdeles veldig godt øl da, men ikke helt det jeg sikta på :beercheers:

Etter ytterligere 13 dager på 6 grader i fat har den overdøvende malty smaken dempet seg litt og sluppet frem blomst og frukt fra challengerhumlen. Jeg var kanskje litt kjapp med å konkludere mot Chevallier. Ølet har landa som en malty IPA med flott blomstrete og fruktig smak, men litt moderat aroma (den andelen jeg har drukket til nå har ikke fått tørrhumle). Jeg har fremdeles et 9-liter fat som skal få en liten tørrhumling før det skal drikkes. Jeg skal definitivt bruke Challenger igjen i engelsk bitterøl, og synes jeg får en mer utpreget floral greie enn med de fleste andre britiske humler jeg har brukt for aroma, noe jeg er glad i.
 
Etter ytterligere 13 dager på 6 grader i fat har den overdøvende malty smaken dempet seg litt og sluppet frem blomst og frukt fra challengerhumlen. Jeg var kanskje litt kjapp med å konkludere mot Chevallier. Ølet har landa som en malty IPA med flott blomstrete og fruktig smak, men litt moderat aroma (den andelen jeg har drukket til nå har ikke fått tørrhumle). Jeg har fremdeles et 9-liter fat som skal få en liten tørrhumling før det skal drikkes. Jeg skal definitivt bruke Challenger igjen i engelsk bitterøl, og synes jeg får en mer utpreget floral greie enn med de fleste andre britiske humler jeg har brukt for aroma, noe jeg er glad i.

Jeg er veldig glad i challenger, spesielt som bitterhumle, men også som smakshumle med den fruktigheten den gir. Som aromahumle har den ikke en stor stjerne hos meg men det er jo meg ;)
 
Jeg er veldig glad i challenger, spesielt som bitterhumle, men også som smakshumle med den fruktigheten den gir. Som aromahumle har den ikke en stor stjerne hos meg men det er jo meg ;)
Var kanskje litt upresis der. Det blir ofte sånn at jeg tenker smak og aroma i samme slengen når jeg driver med 15-0 min koking av humle, men man bør vel kanskje se på det som to forskjellige ting. Jeg diskuterte egentlig mest smak her, da humlearomaen er ganske moderat og oppleves mest som krydret og litt fruktig, så det er kanskje Challenger som smakshumle jeg hyller her. Skal uansett tørrhumle med den på det andre fatet, så får jeg gjort meg opp en mening om den saken. Men tror jeg kunne likt kombinasjonen Challenger og EKG til smak og bitter, og EKG for aroma i en litt malty ESB/IPA.

Har forøvrig bestilt meg 100g hver av Fuggle og Target hel blomst fra Humlegården (samt Mittelfrüh, Northern Brewer og Waimea, men det hører til en annen diskusjon). Har aldri brygget med hel humle før, så det blir gøy å teste ut.

Target kan gi hint av sitrus og salvie, og bidrar med krydder hvis den brukes for aroma. Blir også nevnt en litt mineralsk greie, samt de klassiske jord- og gressnotene. Kanskje digg med 50/50 EKG i en eller annen bitter. Vi får se.
Target - British Hop Association
Target
The Oxford Companion to Beer Definition of Target (hop),
Target Hops | Brew Dudes
 
Var kanskje litt upresis der. Det blir ofte sånn at jeg tenker smak og aroma i samme slengen når jeg driver med 15-0 min koking av humle, men man bør vel kanskje se på det som to forskjellige ting. Jeg diskuterte egentlig mest smak her, da humlearomaen er ganske moderat og oppleves mest som krydret og litt fruktig, så det er kanskje Challenger som smakshumle jeg hyller her. Skal uansett tørrhumle med den på det andre fatet, så får jeg gjort meg opp en mening om den saken. Men tror jeg kunne likt kombinasjonen Challenger og EKG til smak og bitter, og EKG for aroma i en litt malty ESB/IPA.

Har forøvrig bestilt meg 100g hver av Fuggle og Target hel blomst fra Humlegården (samt Mittelfrüh, Northern Brewer og Waimea, men det hører til en annen diskusjon). Har aldri brygget med hel humle før, så det blir gøy å teste ut.

Target kan gi hint av sitrus og salvie, og bidrar med krydder hvis den brukes for aroma. Blir også nevnt en litt mineralsk greie, samt de klassiske jord- og gressnotene. Kanskje digg med 50/50 EKG i en eller annen bitter. Vi får se.
Target - British Hop Association
Target
The Oxford Companion to Beer Definition of Target (hop),
Target Hops | Brew Dudes

Fint hvis du rapporterer tilbake på tørrhumling med Challenger. Gikk tilbake i bryggeloggen min og ser (som jeg mistenkte) at jeg ikke har prøvd å tørrhumle med den selv. Ikke har jeg brygget med hel humle før heller :)
 
Fint hvis du rapporterer tilbake på tørrhumling med Challenger. Gikk tilbake i bryggeloggen min og ser (som jeg mistenkte) at jeg ikke har prøvd å tørrhumle med den selv. Ikke har jeg brygget med hel humle før heller :)

Har ikke planer om å arkivere tråden med det første, så du får rapport ;). Hvis det var uklart, challengerhumlen jeg besitter er altså ikke hel blomst, det var kun Target og Fuggle.

Det er styggbillig på Humlegården. 40 og 49 kr for de to posene. Jeg vet ikke noe om kvaliteten ennå, men det er definitivt verdt forsøket. De høster vel humle i september i UK, så da er den ca et år gammel, noe som er helt kurant så lenge de er behandlet fint. 330 NOK inkl frakt for 500 g hel blomst fra i fjor. Det er snakk om trauste britiske humler og annet som ikke er regnet som luksushumle, men det er jo en av fordelene ved å ikke være så interessert i hopjuice fra Vermont.
 
Da er det klart for å brygge denne bitteren. Tror oppskriften som beskrevet over blir stående. Den eneste endringen er at jeg splitter batchen på tre gjær, 1318 og wlp002 som nevnt over, og en Suburban Brett. Sistnevnte kan kanskje få seg en tørrhumle. Det virker som at Imp. Yeast omtaler den som en fatlagringsbrett, og jeg tenker kanskje den er mer egnet til mørkere øl, hvor bretten kan gi litt kirsebær og diverse, noe den gamle slurryen jeg hadde stående gjorde. Når jeg laget ny starter så luktet den mer tropisk og fint. Fakk det, jeg har brettslurry, jeg har lyst til å bruke den. Første brettøl for min del. Har også tenkt å sekundærgjære en saison med den senere.

God søndag!

Har ikke tatt meg bryet å lese av FG på de 1318- og 002-gjærede bitters, men jeg følger Fullersstilen og crashet dem når det så ut som at gjæren var ferdig, og lagrer på 6-8 grader frem til noe mer skjer. Dette blir jo vesentlig mer hoppy enn en standard best bitter, men jeg prøver å bevare et litt engelsk preg ved å kjøre det temperaturregimet på gjæringen for å la malt- og gjærpreg blomstre i harmoni, og ved å karbonere ganske lavt.

Sub.Brett-versjonen (som jeg egentlig skulle skrive om) er ned i 1,011( fra 1,045), og lukter skikkelig hyggelig av kirsebær, som antatt etter omtale, og tropisk frukt, sitrus, trekk som kan komme både fra humle og brett. Jeg har ikke så peiling på 100% brett-gjæring, men jeg regner med den skal litt lavere. Blir fornøyd hvis den ender på 1,008 eller noe, så håper jeg de to andre ligger over det.

Side note (siden jeg poster i en tråd om engelsk øl), om en uke skal jeg på helgetur til London med ølklubben min. Oh my gosh, som vi skal quaffe cask ale fra kl 11 om morgenen. Det er ikke så lett å internettscoute puber som serverer årgangsversjoner av barleywine og old ale og sånt, så hit me up hvis vet om en fet bar med noen støvete flasker. Det er vel ikke like vanlig som f.eks. i Belgia, at man driver å lagrer øl på den måten, men noen må da ha noe :)
 
Lys bitter med 50/50 M.O og tysk pale malt gjæret med 1318, som beskrevet over, ble helt nydelig. Flott fruktighet, fin balansert restsødme, silke i kjeftamentet. Ølet føles mykt men har en tørr ende, noe som kanskje kan krediteres den vesentlige andelen torrified hvete.

Jeg trodde jeg gjæret 1/3 av ølet med 002, men er overbevist om at jeg har tullet med merking av glassene mine, da ølet minner veldig om 001. Den ble alt for tørr med 1.007 (eller noe sånt), kanskje aksentuert av torrified hvete. tørrhumlet med noen gram cascade og tømt i halsene til noen venner som var innom her om dagen.

Nest brygg i engelsk stil blir en partigyle. Tenker jeg brygger i løpet av et par uker med noe tilnærmet følgende maltoppkrift:

Mesk
88 % Maris Otter
6 % Fawcett pale crystal 75 EBC
3 % Victorymalt
3 % Torrified Hvete
Tilsettes ved skylling
noen hundre gram Fawcett pale Crystal
Noen gram Crisp sjokolademalt


Her blir 7-8 liter av første uttrekk kokt opp til en ganske humletung barleywine, sannsynligvis Target for bitterhet og EKG resten av veien, gjæret med 1318 med OG rundt 1.070-75. Jeg tenker å pitche ganske mye gjær for å sørge for at den gjærer så langt ned som mulig, men jeg regner med å ende opp med litt restsødme, noe som er helt ok. Tenker å lagre den i noen mnd med enda mer EKG.

Jeg har tidligere testet tilsetting av ekstra spesialmalt før skylling, og det fungerer bra. Det sies at man ikke får mye røstet preg fra spesialmalt. Selv har jeg bare gjort det med lyse øl hvor man uansett ikke er hypp på mye roast, så jeg vet ikke. Uansett, Satser på en 1,045-50 på andreølet, men det er bare et estimat. Andreølet vet jeg ikke hva jeg skal humle med, så vi får se. Den blir uansett gjæret 50/50 med 002 og 1318, denne gangen vet jeg helt sikkert at jeg ikke opererer med caligjær :)

@MonoBryggeriet - Rapport! Jeg tørrhumlet med ca 1,2 g/l Challenger i 3 dager på 12-14 grader. jeg synes ikke at dette var den beste humlearomaen. Den fikk et fint krydret preg, men også ganske grassy, ikke særlig floralt, ikke særlig fruktig, litt tresmak. Så, jeg fikk ikke trua på Challenger som tørrhumle etter dette, men den er notert som en kjempefin floral og fruktig smakshumle.

Ellers, on topic

- Cask ale i London er stort sett kjempegodt, men ganske variabelt. Noe er heeelt nydelig, andre ting er weak.
- Når Liverpool vinner på overtid blir det baluba på puben.
- Jeg digger å henge på puben før kl 15.
- Holborn har helt sykt mye god asiatisk mat til en billig penge.
- Puben Holborn Whippet har masse, masse god øl.


Ellers, off topic:

- Tilsatte orvalgjærstarter på 6 % saison som har gjæret ferdig med wlp565. (ca 80/20 pils og speltflak, 30ish IBU, Styrian Bobek)
- Satte 8-9 l mjød på impuls, gjæret med wlp565. Tenker å tørrhumle med hel Waimea humleblomst, for så å tømme hele batchen i bensintanken på en romrakett, skrive "why do I bother?" på siden av raketten og skyte den opp i verdensrommet.
 
@MonoBryggeriet - Rapport! Jeg tørrhumlet med ca 1,2 g/l Challenger i 3 dager på 12-14 grader. jeg synes ikke at dette var den beste humlearomaen. Den fikk et fint krydret preg, men også ganske grassy, ikke særlig floralt, ikke særlig fruktig, litt tresmak. Så, jeg fikk ikke trua på Challenger som tørrhumle etter dette, men den er notert som en kjempefin floral og fruktig smakshumle.

Takk for tilbakemelding :)!
 
Litt notater skrevet om smak og inntrykk av best bitter som jeg brygget 15. september. Jeg brukte slurry av Wyeast 1318, Imperial Suburban Brett, og det jeg trodde var WLP002. Sistnevnte må jeg ha rotet rundt merkelappene, og endte tydeligvis med å være 001. En liten nedtur, men 1318 ble nydelig. Har ikke smakt brett-versjonen ennå. Oppskift:

OG: 1.046-1.010-15 - ABV: 4.1-4.7 %
IBU: 33 - EBC: 15

Malt
45,4 % Crisp Maris Otter
45,4 % Best Pale Malt
8,6 % Crisp Torrified Wheat
0,7 % Sjokolademalt

Humle
13 IBU Goldings @ First Wort
1,7 g/l 50/50 Goldings & Cascade @ 10 min
2,6 g/l 50/50 Goldings & Cascade @ 0 min (eller whirlpool/hopstand på lav temp som ikke bidrar med særlig IBU, litt usikker)

Gjær
Split Wyeast 1318 /WLP 001 / Imperial Suburban Brett

001: FG ble litt lav for en øl uten karaktermalt, og som følge av det, litt høy alkoholprosent. Ølet ble litt kjedelig for min smak. Jeg tror at min tidlige cold crash, sammen med en gjæringstemperatur opp mot 20, for å fremprovosere fine fruktestere fra det jeg trodde var en engelsk gjær, ikke kler 001 helt. Jeg føler jeg fikk en slags usmak som kanskje kom av en lei estersammensetning som en amerikaner ville ryddet bort ved å la ølet stå varmt litt lengre.

1318: Storfornøyd. Moderat fruktig aroma av appelsin, grapefrukt, litt blomst, litt krydder. Humlearomaen har fadet litt med dagene, og blitt behagelig veldig behagelig. Lavt til middels ganske nøytralt men litt fyldig maltpreg med litt restsødme og bløt, subtil fruktighet fra gjæren. Veldig myk munnfølelse. Jeg har latt den bli daffere i karboneringen etterhvert, noe som har aksentuert mykheten veldig fint. First wort hopping tror jeg har gitt en fin integrering av bitterhet og smak av humle, men jeg kunne kanskje tenkt meg litt mer punch i bitterheten. Når den var fersk på fat, og litt høyere karbonert, følte jeg at den hadde en slags kornaktig tørrhet i avslutningen, kanskje et lett røstet preg fra torrified wheat, noe jeg likte. Dette har forsvunnet og gjort ølet mykere.

Hvis jeg skal brygge dette igjen vil jeg få inn noen IBU 60 min, men holde på FWH-tilsetning, gi litt overvekt av Golding/EKG (husker ikke) over Cascade på de seine humletilsetningene og kanskje pushe gjæren på litt høyere i temp for å få den til å gi litt fruktigere preg. Kanskje også prøve en annen US-humle og justere mengden etter potens. Jeg var ikke klar over, før nå, at foretrukket temperaturintervall gikk helt til 23 grader, så det er rom for mer enn 20 grader.

Som nevnt tidligere i tråden, prøver jeg, ved å senke temperaturen ganske raskt når jeg er fornøyd med SG, å kutte ned på tiden gjæren får til å rydde opp etter seg for å bevare karakteren som gjæren gir. Det føler jeg at jeg fikk til med denne bitteren.
 
I dag kjøpte jeg inn ingredienser til en (pseudo)partigyle (to øl fra en mesk). Her kommer det godt med å ha to tempkontrollerte gjæringskammer, da gjæringsforløpene blir ganske ulike. Kjøpte meg også en ferMonster som skal bli fin å ha når jeg skal topcroppe 1318 i fremtiden. Det skal brygges følgende

(1) Britisk IPA inspirert av britisk 1800-talls IPA. Den overgår den moderne britiske IPAen i både IBU og alkoholstyrke. 1800-talls IPA, slik jeg har forstått det, ble brygget med 100% pale malt, tidvis svært høy IBU fra fete tilføringer av EKG, lang lagringstid og tørrhumling med EKG. Jeg bruker litt andre humler sammen med EKG. Jeg skal vurdere å lagre deler av ølet med eikekuber, men har lyst til å lese litt og få smakt på noe fatlagret IPA, som det er lenge siden jeg har smakt på, før jeg bestemmer meg for det. Jeg skal også lese meg litt mer opp på brygging av historisk IPA før jeg bestemmer meg helt for hvordan dette skal gjøres, men for øyeblikket ser oppskriften slik ut

OG-FG: 1.077-1.017 - ABV: 7,9 % (FG og ABV er estimater)
EBC: 17(?) - IBU: 100+

99 % Maris Otter
1 % Acidmalt

31 IBU EKG @ first wort hop (vi trenger et norsk ord for dette begrepet)
59 IBU Target @ FWH
2 g/L Challenger @ 10 min
2 g/L EKG @ 5 min
3,5 g/L EKG @ 0 min
masse g/L EKG tørrhumling

blir en del sulfat, men vet ikke helt hvordan jeg gjør vannjustering

Wyeast 1318 - har mye slurry stående, så jeg må regne ut hvor mye jeg skal bruke

Mesk 65 grader i 60 min
Mesk 69 grader i 20 min
Gjæringsforløp bør vel starte på ganske lavt nivå, men økes ved slutten for å gjære den så langt ut som mulig.

(2) Jeg kaller det pseudopartigyle, da jeg tilfører litt malt for å lage øl nr. 2, som skal bli en Best Bitter med EKG, Challenger og en liten bit blasfemisk NZ-aromahumle som jeg ikke har bestemt meg for ennå. Jeg har Waimea, men har også bestilt meg Wakatu.

OG-FG: 1.044-1.013 ABV: 4,1
EBC: 15 - IBU: 34

Ny malt som blandes med mesk fra øl nr 1:
5 deler Maris Otter
1 del Torrified wheat
1 del Fawcett Pale Crystal (75 EBC)
bittelitt sjokolademalt
mesk 69 grader i 20 min
mesk 72 grader i 20 min
utmesk på 78 grader (vørteren vil stå en stund før den blir kokt)
Mesker litt høyt her for å ikke få en alt for fermenterbar vørter for andreølet.

26 IBU Challenger @ FWH
1,5 g/L Challenger/EKG (50/50) @ 10 min
1,0 g/L EKG @ 0 min
1,0 g/L blasfemisk NZ-humle @ 0 min
1,0 g/L EKG tørrhumlet 3 dager
1,0 g/L blasfemisk NZ-humle tørrhumlet 3 dager

WLP002
Pitch 17 grader
18 til 20 grader til ca SG 1.023
18 grader til FG
8 grader noen dager
kjapp cold crash

Keg og karboner medium lavt - drikk - tenk på at det er helt i orden at man bruker NZ-humle i en britisk bitter, da britene tross alt bøllet til seg NZ på 1800-tallet.
 
Jeg har likt å holde mine forsøk på pale ale/bitter en god del lysere enn det stildefinisjonene tillater. Men denne gangen får jeg prøve å holde meg innafor - så vidt. Jeg har satsa på et mørkt krystallmalt + en dose amber, og tar gjerne kommentarer fra andre som har brygga mer av denne stilen. Gjærvalget er litt spennende for meg. Jeg tror ikke jeg har prøvd denne før, og har en følelse av at den kanskje ikke er det tryggeste som finnes. Jeg tar i litt godt med sulfat i frohold til hva jeg har vært vant med, siden dette er gjær fra Burton.

OG 1.045, FG 1.011 (75% utgjæring) => 4,5% ABV. 35 IBU. 27 EBC. Meske på 65 +72. Gjæring starter på 19, og får stige litt utover. (Whitelabs sier at optimum er 20-23 grader, og dette er høyerer enn hva jeg er komfortabel med. Ryggmargsfølelsen min sier at her kan det bli både svovel og fusel:(.)

Malt
4,8 kg Maris Otter (84%)
0,6 kg Simpson's DRC 300 EBC (10,5%)
0,3 kg Simpsons Amber malt 65 EBC (5,5%)
Humle
50 gr First Gold 7% @ 60
20 gr EKG @ 10
20 gr Fuggles @ 10
20 gr EKG @ wp 68º/10
20 gr Fuggles @ wp 68º/10
Gjær
WLP023 Burton Ale
Vannjustering
2 ts sulfat + 0,25 ts klorid i mesk, og 1,5 ts sulfat + 0,5 ts klorid i kok. (Skulle tilsvare sånn ca. 50 ppm klorid og 200 ppm sulfat i bryggevannet. Det er en ganske moderat versjon av Burton-vann, som forøvrig kunne variere mye fra bryggeri til bryggeri.)

Du, Finn, hva slags bidrag ga gjæren i dette ølet? Noterte du hva slags temp det gikk i under gjæring? Jeg lurer på å kjøpe meg en tube for å ta inn i rotasjonen. Vurderer opp mot Wyeast 1028 eller 1469, så hvis noen har erfaringer med disse gjærene, del gjerne.

Jeg har gjæret litt lavt med 1318 og 002. Neste brygg, som forhåpentligvis blir i løpet av uka, hvor jeg skal lage en stor engelsk IPA og partigyle en bitter fra andreuttrekk, som beskrevet ovenfor, tenker jeg å kjøre høyere temperatur på hvertfall 1318. Jeg opplever at den er rund og avgir myke fruktestere på 18-21 grader, og jeg må si at jeg elsker det dyret der. Jeg kommer til å splitte andreølet mellom 1318 og 002, og det hadde vært gøy å teste den høyere enden av anbefalt temperaturintervall (18-23) på 7-8 liter med 1318, kanskje til og med litt over, for å se hva man får ut av det. Logistisk blir det kanskje slik at jeg må holde relativt lav temp på 002-andelen, i min store gjæringsfryseboks, sammen med den store IPAen, mens 1318 kan få kjøre hardt med litt høyere temperatur i den andre, litt mindre.
 
Du, Finn, hva slags bidrag ga gjæren i dette ølet? Noterte du hva slags temp det gikk i under gjæring? Jeg lurer på å kjøpe meg en tube for å ta inn i rotasjonen. Vurderer opp mot Wyeast 1028 eller 1469, så hvis noen har erfaringer med disse gjærene, del gjerne.

Jeg har gjæret litt lavt med 1318 og 002. Neste brygg, som forhåpentligvis blir i løpet av uka, hvor jeg skal lage en stor engelsk IPA og partigyle en bitter fra andreuttrekk, som beskrevet ovenfor, tenker jeg å kjøre høyere temperatur på hvertfall 1318. Jeg opplever at den er rund og avgir myke fruktestere på 18-21 grader, og jeg må si at jeg elsker det dyret der. Jeg kommer til å splitte andreølet mellom 1318 og 002, og det hadde vært gøy å teste den høyere enden av anbefalt temperaturintervall (18-23) på 7-8 liter med 1318, kanskje til og med litt over, for å se hva man får ut av det. Logistisk blir det kanskje slik at jeg må holde relativt lav temp på 002-andelen, i min store gjæringsfryseboks, sammen med den store IPAen, mens 1318 kan få kjøre hardt med litt høyere temperatur i den andre, litt mindre.

Jeg har en egen tråd på denne gjæren: WLP023 Burton Ale

Men kortversjonen er at denne gjæren produserer for mye svovel, og gjærer for hardt ut, til at den er interessant - for meg i alle fall. Den bitteren der blei ikke udrikkelig, men med en utgjæringsprosent på 87% og et vedvarende hint av svovel (hydrogensulfid) i nesa, blei den ikke det ølet jeg hadde håpet på.

Jeg starta gjæringa på 17 grader, og den steig i løpet av et døgn av egen kraft til 20 grader. Jeg satte den etter hvert opp på 21-22 grader. Den laget ikke fusel med dette opplegget - men svovelen kom veldig tydelig fram mot slutten.

Vær ops på at den gjerne begynner å produsere store mengder gjærskum etter at den først har sett ut til å oppføre seg pent. Du bør helst lage deg et Burton Union-system til den:p.

Men egentlig vil jeg fraråde bruk av den. Det var et artig eksperiment, men jeg kommer nok ikke til å bruke den igjen. (Jeg har ikke hatt hjerte til å hive den ennå, men det er mer av en generell motvilje mot å hive gjær:confused:.)

1318 trives fint opp til 20 grader, i alle fall - men det er ikke veldig vanskelig å få den til å lage litt fusel, så start i alle fall pent. Jeg begynner alltid nede på 17, og så lar jeg det meste foregå på 19. Siste etappen får den stå i vanlig romtemperatur, og da ligger jo temperaturen i dunken på 21-22 grader.
 
Tilbake
Topp