Hvordan gjøre en cream ale fyldigere

Jeg skal brygge en cream ale, og vil at den skal være mest mulig pilsneraktig, men med litt fylde og et skum som holder. Oppskriften sier opprinnelig pale ale malt og mais, men bør jeg bytte noe av dette ut med havre og annet og feks meske på 70 grader? Eller vil den bli for søt da? Noen andre tips?

Jeg skal brygge en cream ale, og vil at den skal være mest mulig pilsneraktig, men med litt fylde og et skum som holder. Oppskriften sier opprinnelig pale ale malt og mais, men bør jeg bytte noe av dette ut med havre og annet og feks meske på 70 grader? Eller vil den bli for søt da? Noen andre tips?
Den blir ikke søt av det der. Maisen trur jeg spiller minimal rolle - basert på et brulosophy-exbeeriment som ikke fant noen forskjell på om en brukte mais eller lot det være.

Du kan få mer fylde i ølet gjennom å øke maltmengden, og samtidig meske høyere - gå gjerne opp til både 71 og 72. Utgjæringa synker med 4 prosentpoeng for hver grad du går over 67 grade, og så kan du velge hvor du vil legge deg. Ølet vil ikke bli søtt av dette, som sagt, men du får sjølsagt mer smaksfylde.

Trur jeg hadde droppa havren. Høres litt rart ut i en cream ale.

Helt i orden for meg at det er noe litt anderledes. Jeg prøver å forstå hva effekten av å ha litt havre i vil bli på smaken.
Byggmalt og havre er basen for å lage neipa eller havrestout f.eks. Proteiner fra havre øker munnfylde når ellers røstede smaker eller humle skulle tatt overhånd. Mye havre gir økt skum ved kok og mere sedimenter etter nedkjøling. Det er ikke noe man ser etter i en ølstil som cream ale som skal være så lett og ledig som mulig.

For en pils med fylde, ikke overkompliser. Bruk weyermann extra pale pilsner 100%, mesk ved 67-68C. Det blir bra.

Det er grovt sett 3-4 ale typer som kan ligne på pils. Under veldig enkelt forklart.

Cream Ale med mais som oppskriften tilsier det blir et Corona lignende øl.

Amerikansk Blonde kan ligne på Cream Ale men har ikke mais, noen brygges med mer fruktige amerikanske humler. Men de er uansett lett humlet slik at humlepreget er ikke i nærheten av f.eks. APA.

Kölsch er letthumlet og kan sammenlignes med på norsk butikkpils.

Engelsk Golden Ale litt mer humler og bitter, maltprofil også litt mer markant enn de andre. Men er fortsatt et lettdrikkelig lyst øl. Det ligner ikke direkte noen pils, men om du tvinger et svar ut av meg, sier jeg tjekkisk pils. Mange vil protestere på dette og jeg har ingen motargumenter :cool:.

Ønsker du litt mer skumstabilitet hadde jeg lagt inn 5-6% hvetemalt og droppet havre. Dette gjelder samtlige av disse typene.

Hvordan ville havre vært rart?
Havre gir både smak og munnfølelse, og begge deler ville vært fremmed i en CA. Det er jo et øl som skal være så lett og friskt som mulig.
Hvordan ville mais vært i havregrøt? Neida. Cream ale er mais og byggmalt. Det er oppskrifta. Noe anna er noe anna enn en cream ale.
Mais er det vanligste, i alle fall - men du kan bruke bygg, ris eller sukker, også. Eller bare 100% lyst malt.

Effekten av mais blei testa i et exbeeriment, og resultatet var negativt. Dette var under covid, så det blei ikke testa av et panel. Bryggeren, Andy Carter, var ute av stand til å kjenne noen forskjell på en cream ale brygga med 100% malt, og en med 20% mais.

Tilbake
Topp