Blande 2 ekstraktsett, Coopers India Pale Ale kit og Woodforde's H. Real Ale kit

Med tanke på at dette ikke er en oppskrift, men heller noe på slump, poster jeg det her hvor jeg er blant mine egne.

I påvente av malt og bryggeri skal ankomme hjemmet, har jeg satt noen liter til gjæring i mellomtiden.

Jeg brygger begge settene sammen, og jeg lurer litt på hva jeg kan forvente meg?

For hånd hadde jeg et kit med Woodforde's Headcracker Real Ale Kit (7%) og et Coopers india pale ale 1,7 kg. Begge inneholder humle.

Real Ale kit består av 3 kg malt, og skulle gi tilsammen 13.6 liter vørter.
IPA kit består av 1.7 kg malt, og skal tilsettes 1 kg spraymalt, og gir 23 liter vørter.

Det jeg gjorde var å varme opp 15 liter vann. Tilsatte så de tre boksene med maltekstrakt ved 80 grader. Når den var godt oppløst tilsatte jeg spraymalt.

Ved koking (60 min) tilsatte jeg 33 gram Cascade.

Ved 20 min tilsatte jeg nye 33 gram Cascade.

(Dette var all humlen jeg hadde. Skal tørrhumle om 5-6 dager.)

Jeg kjølte så ned vørteren til 30 grader og hadde over i to spann, 7.5 liter hver. Etterfylte med 9.5 liter vann i begge spann (17 liter). Dette blir 34 liter, mot 36 liter som den kombinerte vørtermengden tilsier dersom man legger dem sammen (ut i fra oppskrift).

Jeg tilsatte Real Ale gjæren i den ene, og IPA gjæren i den andre. Jeg aner ikke hvilken gjær det er, eller om de er forskjellige.

Dette ble gjort i går, og det bobler godt ved 18C på rommet hvor det skal stå i to uker.

Oppsummert

1.7 kg Coopers IPA malt (60 min)
3 kg Woodforde's H. Real Ale malt (60 min)
1 kg spraymalt
33g Cascade (60 min)
33g Cascade (20 min)

Gjær: 2 forskjellige medfølgende gjærpakker, èn i hver gjæringsbøtte. Uviss type.

Jeg skulle gjerne ha kokt spraymalten med humle alene i en time, og deretter tilsatt maltekstrakten? Nå har jeg liten oversikt på bitterhet og alt dette. Vet ikke om bitterheten blir forsterket av at maltekstraktet får seg en time ekstra koking?

Så, nå er jeg spent. Er det noen her som har noen tanker om hva jeg kan forvente meg?
Ellers ønsker jeg alle et godt nytt år!

Tilbake
Topp