Blanding av øl

hei

Jeg har et annet spørsmål dom kanskje noen kan svare på eller har en formening om...

Jeg brygget for tre uker siden en Pale Ale, denne tappet jeg på fat for et par dager siden og står med trykk på til karbonering.

Jeg skal til helgen brygge det samme ølet, men ser nå at jeg har litt manko på lagringsplass.

Det ferdige ølet er 100 liter på en 100 liters tank, jeg skal brygge nye 100 liter til helgen. Kan jeg blande begge disse på en 200 liters tank når det nye er klart for å tappes på fat, eller vil det bli problemer på noe vis?
 
Har selv blandet to like øl på fat, og det går bra så lenge du har en sluttet sløyfe - dvs. uten fare for kontakt med O2. Det er jo enkelt å få til på (små og store) fat :)
Jeg laget to 19L som ble tappet på ett 38L Corneliusfat for å frigi fat. Selv om mengden er forskjellig, er prinsippet likt...
 
Har selv blandet to like øl på fat, og det går bra så lenge du har en sluttet sløyfe - dvs. uten fare for kontakt med O2. Det er jo enkelt å få til på (små og store) fat :)
Jeg laget to 19L som ble tappet på ett 38L Corneliusfat for å frigi fat. Selv om mengden er forskjellig, er prinsippet likt...
Hvordan unngår du at ølet er i kontakt med o2? Det er vel ikke enkelt å tømme et fat helt for o2...
 
Du trenger en eller annen gass uten O2 for å presse ut vannet. Eller du kan fylle opp og purge med CO2.
Siste teknikk er risky
 
Eller kanskje jeg skal prøve som jeg har snakket om en stund... Å koble blowoff tube'en fra gjæringskaret inn på lagringstanken under gjæringen og satse på at det tømmer den for o2...
 
En annen teori jeg har lurt på å prøve... Hvordan er det å naturlig karbonere på slike store fat? Det vil vel i prinsippet bli det samme som karbonering på flaske, bare i større skala... Eller. Og hvordan vil det være å la ølet stå såpass lenge på noe som jeg regner med blir en del bunnfall?
Jeg regner med gjæren "bruker opp" oksygenet som er i headspacen på fatet!?
 
Finn ut hvor mange % headspace det er i en 0,33 flaske.
Dette er for mye for bryggeriene...
 
Naturlig karbonering på tank går fint det.. vi gjør det på 120 Liter tanker,under selve gjæringen..Har en overtrykksventil på tanken..
Starter på 5 psi og øker trykket mot slutten av gjæringen,funker meget bra..
Kjører så CC og overføret til lagrings tank for klarning...Med gelantin til klarning så tar det 4-5 uker fra gjærstart til krystallklart øl i glasset..
 
Naturlig karbonering på tank går fint det.. vi gjør det på 120 Liter tanker,under selve gjæringen..Har en overtrykksventil på tanken..
Starter på 5 psi og øker trykket mot slutten av gjæringen,funker meget bra..
Kjører så CC og overføret til lagrings tank for klarning...Med gelantin til klarning så tar det 4-5 uker fra gjærstart til krystallklart øl i glasset..
Hva gjør dere for å bli kvitt oksygenet i lagringstankene?
 
Fyller di med co2,har en 10kg co2 flaske,men planen er å koble fra overtrykkventilen fra gjærings tanken..
 
Fyller di med co2,har en 10kg co2 flaske,men planen er å koble fra overtrykkventilen fra gjærings tanken..
Bare fyller dere de en gang fra bunnen, og hvordan vet dere at de er tom? Jeg vurderer det samme som dere, å bruke CO2 som blir produsert under gjæringen, men jeg har ikke komt så langt enda.
 
Har påfylling på toppen,et rør som går til bunn..fylle mens vi blør av i toppen..Stenger uttaket i toppen etter ca 30 sec...Har fungert bra til nå.
 
Trykker opp til 1 bar ca...samme trykket som er på gjærings tanken..Ølen er så og si ferdig krabonert når det er ferdig gjæret..Litt justering på lagrings tanken vist nødvendig..
Ølet er rundt 2 grader @ 1 bar..

Vi fyller co2 først og blør av,så trykker vi opp tanken..så overfører vi øl..ser jeg skrev det litt feil.
Tanken er 120 liter og blir fylt med 110 liter.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp