Blichmann-basert bryggeri

FrodeM skrev:
Har du lest "Andrimne Bryggeri" tråden? En del bilder mangler dessverre, men tråden inneholder et hav av nyttig info og bilder - blandt annet av Boilermaker isolert med liggeunderlag og pumpe & hurtigkoblinger.
Takk for tipset. Veldig nyttig tråd, mellom de joviale avsporingene. (har bare kommet halvveis etter et par timer) :ilike:

FrodeM skrev:
Har tre plater ja - komfyr og frittstående induksjonsplate på kjøkkenbenken + 1500W kervel. (Dersom du har platetopp med 90 cm bredde så kan du bruke denne til begge kjelene på benken). Jeg bruker rustfrie hurtigkoblinger type "MoreBeer" (Bryggmaker). Under mesking går det en slange fra kranen på Boilermakeren til pumpa og fra pumpa til Autospage inngangen. Ved skylling kobles utgangen av pumpa til inngangen på kokekjelen og skyllevann går fra kranen på HLT til Autospare inngangen.
Skjønner. Disse hurtigkoblingene er jo geniale! Er det mye temperaturfall på vørteren på turen fra uttaket gjennom pumpa til autospargeren? Er hurtigkoblingene fra bryggmaker kompatible med morebeer sine, eller er det bare samme konseptet?

Gahr skrev:
Har gått gjennom tråden og fikset bildene mine. Så vidt jeg kan se skal alle blidene jeg har lagt inn selv være i orden.
Aha, det forklarer hvorfor bildene så ut til å poppe opp etter hvert som jeg kikket på tråden.. :idea: Takk, much appreciated!
 
Om du først skal ha blichmann, er det vel like greit å handle en skikkelig brewstand samtidig?...

http://www.blichmannengineering.com/brew_stand/brewstand_modular.html
 
Takk igjen for hjelpen så langt. Kunne tenkt meg induksjonstopp for boilermakeren for å få bedre kontroll på temperaturen, og ser flere har gode erfaringer med dette. Problemet er at tydeligvis ikke alle topper funker, og koketopper har tydeligvis kort levetid på markedet, så jeg finner ikke noen av dem som blir nevnt på forumet til salgs noe sted. Noen som har et tips til en induksjonstopp som er å få kjøpt som funker med boilermakeren?
 
Boilermaker så godt som i hus, men mangler fremdeles induksjonsplate. Casoen ser bra ut, men er kanskje litt overdimensjonert for mesking. Noen som har erfaring med noen av de billigere som er til salgs? Kjedelig å kjøpe for å prøve å feile.

Alternativer jeg har funnet:
http://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/kjokken/kokeplate/waves-ip-102577/146748.3394/ (mål: 34 x 40 x 8 cm)
http://www.jula.no/induksjonsplate-1800-w-802404 (bruksanvisning sier: "Kokekarets bunndiameter skal ikke være større enn 30 cm – fare for at plastdekselet deformeres.")
 
Thomas D skrev:
Boilermaker så godt som i hus, men mangler fremdeles induksjonsplate. Casoen ser bra ut, men er kanskje litt overdimensjonert for mesking. Noen som har erfaring med noen av de billigere som er til salgs? Kjedelig å kjøpe for å prøve å feile.

Alternativer jeg har funnet:
http://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/kjokken/kokeplate/waves-ip-102577/146748.3394/ (mål: 34 x 40 x 8 cm)
http://www.jula.no/induksjonsplate-1800-w-802404 (bruksanvisning sier: "Kokekarets bunndiameter skal ikke være større enn 30 cm – fare for at plastdekselet deformeres.")

Bruker den fra jula. Funker fint til mesking. Og varme meske vannet ;)
 
Gahr skrev:
bozo skrev:
Gahr skrev:
Larzan skrev:
Induksjonsplate fungerer dårlig på Blichmann.

Hvis du skal stegmeske med Blichmann og induksjonsplate, så fungerer i alle fall det helt strålende. Hvordan det blir med koking skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke prøvd.

Hvordan kontrollerer du tempen? Har du no automatikk eller er det manuelt?

Manuelt. Kjører pumpe og resirkulering av mesken under oppvarming. Har isolert kjelen, så den holder temeraturen svært godt.



Hei

Jeg mesker i en 15 gallon Blichmann. Jeg har en March-pumpe til resirkulering og lurer på følgende:

Blichmann ( http://www.blichmannengineering.com/boilermaker/boilermaker.html ) oppgir 1 gallon per minutt som maks resirkuleringsrate og 0,25 gallon per minutt som maks avtapping/skyllingsrate (Lauterrate, det er det det betyr?). Hvorfor kan man resirkulere mye hurtigere en man skyller?

Hva gjør dere under temperaturøkinger når dere stegmesker? Jeg har en 3500 watts induksjonsplate fra Bryggselv og vil selvfølgelig ha så raske temperaturøkninger som mulig. Derfor kjører jeg den på full effekt og rører i mesken for å jevne ut temperaturen i kjelen. Vil røring ha noe å si for å unngå tett mesk? Jeg har opplevd dette en gang og det frister lite til gjentagelse.

Dersom dere ikke rører i mesken, har dere da lokket på kjelen for å unngå temperaturtap?

Resirkulerer dere utenom stegene også, og har dette noe innvirkning på effektiviteten?

Opplever dere temperaturtap i kjelen som følge av resirkulering utenom temperatuøkningene fordi induksjonsplaten ikke varmer opp vørteren på tur ut og den da følgelig taper litt temperatur i slangene og pumpa?

Jeg benytter ikke pid eller andre styringer og opererer bryggeriet manuelt, derfor er jeg interessert i enkle løsninger som virker i praksis. Effektiviteten min har variert en del mellom 66% og 81% med maltmengder mellom 11 kg og 15 kg. Jeg mistenker at temperaturen på skyllevannet er årsaken da jeg fikk 66%, ellers har jeg ligget mellom 75-80%. Ønsker selvfølgelig jevn effektivitet på 80%. :ilike:

Videre lurer jeg på hvor mye maltmengden påvirker effektiviteten ved en statisk størrelse på brygget (Parti, er det et norskt ord for batch?)?

Jeg ser for meg at jeg som oftest brygger 40-42 liter til gjæring, delt i to øl. Driver å forsker litt på partigyleoppskrifter og også på andre metoder å få to øl av tilnærmet samme mesken. Dette betyr at vannmengdene mine er ganske statiske og at det som varierer mest er maltmengdene i forhold til styrken på bryggene.

Enkelte ganger vil jeg kanskje bare brygge et brygg(/parti?) på 21 liter, vil det ha stor innvirkning på effektiviteten? 5% avvik ser jeg på som levelig, men over det synes jeg det blir vanskelig å justere seg inn. Som regel ønsker jeg å fylle to 19 litersfat, får jeg mer øl en det så kan jeg jo flaske litt dersom det er betydelige mengder igjen. Værre er det dersom jeg ikke får fatene helt full. Da bruker jeg mengder med CO2 for å jage dette lumske oksygenet vekk og sover dårlig om natten ;)

Håper dere med Blichmannkompetanse kan dele litt erfaringer med meg, på forhånd takk!
 
Tilbake
Topp