Blichmann-basert bryggeri

Hei, jeg planlegger mitt første all grain-bryggeri og ønsker å gjøre det mest mulig "riktig" fra starten av, slik at jeg ikke behøver å bytte ut i mange omganger.

Har fra før alt grunnleggende utstyr til ekstrakt, inkl 40-liters aluminiumkjele med selvbygd kjøler. I denne får jeg fin kok på komfyren med 25 liter vørter, (isolert med liggeunderlag og lokket delvis på) så denne tenkte jeg å fortsette å bruke til dette formålet.

Til mesking er planen å bruke Blichmann Boilermaker 10 gallon med falsk bunn og induksjonsplate, isolert med liggeunderlag.

- Litt usikker på hva jeg skal bruke til HLT. Jeg har tenkt på kjølebag. Da kan jeg i så fall varme skyllevann i kokekaret mens jeg mesker, og justere tempen med kokende eller kaldt vann. Er dette en praktisk løsning?

- Tenkte å bruke autospargeren fra Blichmann, noen som har gode erfaringer med denne? Har dere da borret hull i kjelen for å feste den?

- Med autosparge trenger jeg vel kun en pumpe og silikonslange for å få til et RIMS-oppsett? Det hadde også vært greit å kunne pumpe vørteren over i kokekaret siden jeg tenker å ha det på kjøkkenkomfyren. (blir upraktisk høyde på det hele om jeg skal bruke gravitasjon hele veien, HLT -> meskekar -> kokekar) Kobler jeg da pumpa på utløpet på boilermakeren? Hvordan reguleres flowen? Tips til pumpe og evt ekstra utstyr jeg trenger til den?

- 40 liters-kjelen min er ikke utstyrt med kran. Er det en grei sak å kjøpe en kran, og montere denne selv?

- Andre tips/forbedringer rundt et slikt oppsett mottas med stor takk. :)
 
Skjønner at den ikke fungerer optimalt, men ser at flere her på forumet bruker det til mesking. (blant annet denne tråden) Har ingen planer om å bruke boilermakeren til koking, men tenkte å kjøpe en 3500W induksjonsplate som kan brukes til evt. fremtidige kokekar. :)
 
Men mulig du får like bra effekt av en 2kW vanlig kokeplate, så har du jo også mulighet til å styre den med en PID. Jeg gjør det i mitt oppsett med en Blichmann 20 gallon.
 
Hmm ja, blir det tykkelsen på bunnen som styrer makseffekten fra plata? Bruker du en vanlig kokeplate med PID? Det er vel vanskelig å bruke PID med en elektronisk styrt plate, siden den slår seg av ved kutting av strøm. Om man ikke bruker den kun til oppvarming, for så å kutte når ønsket temperatur er nådd. Beveger meg ut på tynn is her nå..
 
Tykkelse på bunnen har noe og si, men også hva slags legering kjelen er laget av. Hvis du har en magnet kan du sjekke hvilke kjeler som er gode i bruk. Mer magnetisk = bedre egnet til induksjon.

Alle induksjonsplater jeg har sett på styres elektronisk og kan ikke styres av pid. En enkel kokeplate med mekansik bryter kan man sette på en pid med temperaturstyring.
 
Larzan skrev:
Tykkelse på bunnen har noe og si, men også hva slags legering kjelen er laget av. Hvis du har en magnet kan du sjekke hvilke kjeler som er gode i bruk. Mer magnetisk = bedre egnet til induksjon.

Alle induksjonsplater jeg har sett på styres elektronisk og kan ikke styres av pid. En enkel kokeplate med mekansik bryter kan man sette på en pid med temperaturstyring.

Hei driver å skal lage tilsvarende meskekar som ditt. Har tenkt tanken å styre pådrag fra kokeplate med pid, et dumt spørsmål kanskje men, har d noen betydning av kokeplata har trinnløs termostat?

Noe ala en slik funker det?
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/WCP1/wilfa-kokeplate-wcp1
 
Glimrende!!

Ved bruk av kokeplate, har du problemer med overshooting ift temp pga den store massen til elementet?
 
bozo skrev:
Ved bruk av kokeplate, har du problemer med overshooting ift temp pga den store massen til elementet?
Det lurer jeg også på. :) Var egentlig derfor jeg tenkte å gå for induksjon, for å stoppe oppvarmingen kjappere. :jaha:
 
bozo skrev:
Ved bruk av kokeplate, har du problemer med overshooting ift temp pga den store massen til elementet?

Hvis overshooting betyr at den fortsetter å varme etter at strømmen brytes, så er ikke det noe problem. Kjele + vørter er uansett mye større enn varmeelementet på kokeplata, og pid'en "lærer seg" å kompensere for eventuell ettervarming. Bare pass på at du har temperatorføleren så nærme varmekilden som mulig. Jeg sirkulerer med pumpe fra krana og har tempføleren rett etter pumpa.
 
Larzan skrev:
Induksjonsplate fungerer dårlig på Blichmann.

Hvis du skal stegmeske med Blichmann og induksjonsplate, så fungerer i alle fall det helt strålende. Hvordan det blir med koking skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke prøvd.
 
Det er forskjell på induksjonsplater, selv om de baserer seg på samme teknologi. En kjele som fungerer så vidt på ei induksjonsplate, behøver ikke nødvendigvis fungere på en annen induksjonsplate. Jeg har tidligere hatt en ganske tynn bryggekjele, som jeg brukte på induksjon Det fungerte rimelig bra, men da jeg skulle brygge hos en kamerat, fungerte det ikke.

Så selv om Boilermaker fungerer på Gahr sin plate, er det ikke noen selvfølge at den fungerer på Larzan sin. Skal du ha kjele for induksjon, bør du ikke velge Blichmann.
 
Gahr skrev:
Larzan skrev:
Induksjonsplate fungerer dårlig på Blichmann.

Hvis du skal stegmeske med Blichmann og induksjonsplate, så fungerer i alle fall det helt strålende. Hvordan det blir med koking skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke prøvd.

Hvordan kontrollerer du tempen? Har du no automatikk eller er det manuelt?
 
bozo skrev:
Gahr skrev:
Larzan skrev:
Induksjonsplate fungerer dårlig på Blichmann.

Hvis du skal stegmeske med Blichmann og induksjonsplate, så fungerer i alle fall det helt strålende. Hvordan det blir med koking skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke prøvd.

Hvordan kontrollerer du tempen? Har du no automatikk eller er det manuelt?

Manuelt. Kjører pumpe og resirkulering av mesken under oppvarming. Har isolert kjelen, så den holder temeraturen svært godt.
 
Thomas D skrev:
- Litt usikker på hva jeg skal bruke til HLT. Jeg har tenkt på kjølebag. Da kan jeg i så fall varme skyllevann i kokekaret mens jeg mesker, og justere tempen med kokende eller kaldt vann. Er dette en praktisk løsning?

- Tenkte å bruke autospargeren fra Blichmann, noen som har gode erfaringer med denne? Har dere da borret hull i kjelen for å feste den?

- Med autosparge trenger jeg vel kun en pumpe og silikonslange for å få til et RIMS-oppsett? Det hadde også vært greit å kunne pumpe vørteren over i kokekaret siden jeg tenker å ha det på kjøkkenkomfyren. (blir upraktisk høyde på det hele om jeg skal bruke gravitasjon hele veien, HLT -> meskekar -> kokekar) Kobler jeg da pumpa på utløpet på boilermakeren? Hvordan reguleres flowen? Tips til pumpe og evt ekstra utstyr jeg trenger til den?

Det er nok mer praktisk og fleksibelt med egen kjele for HLT. en 36 liter med kran blir en mindre utgift når du snakker om Boilermaker, Autosparge, indukjson, pumpe og RIMS  :)

Autospargen trenger en gjennomføring på 13/16' altså 20.63 mm. Samme dimensjon som på vanlige 1/2' gjennomføringer. Bores greit med stegbor, men du får sikkert den du kjøper Boilermakeren av til å ordne det for deg også.

Skal du ha RIMS så trenger du vel en "RIMS tube" og et varmelement også. Som andre har nevnt så kan du ikke bruke induksjonplate som varmekilde. Et alternativ er å bruke en gammeldags enkel støpejernspalte (type Kervel) + sirkulasjonspumpe og pid. Jeg holder på å bygge et slikt system med HLT og kokekjel på kjøkkenbenken. Boilermaker med falskbunn og Kervelplate en halvmeter lavere. Ecocirc pumpe fra Bryggmaker brukes til å sirkulere vørteren under mesking. Pumpa brukes også til å pumpe vørteren opp i kokekaret. Denne pumpa kan reguleres direkte. Ellers er det vanlig å regulere pumpene ved å strupe med en vanlig kran på utgangen.
 
gustavf skrev:
Det er forskjell på induksjonsplater, selv om de baserer seg på samme teknologi. En kjele som fungerer så vidt på ei induksjonsplate, behøver ikke nødvendigvis fungere på en annen induksjonsplate. Jeg har tidligere hatt en ganske tynn bryggekjele, som jeg brukte på induksjon Det fungerte rimelig bra, men da jeg skulle brygge hos en kamerat, fungerte det ikke.

Så selv om Boilermaker fungerer på Gahr sin plate, er det ikke noen selvfølge at den fungerer på Larzan sin. Skal du ha kjele for induksjon, bør du ikke velge Blichmann.

Jeg bruker boilermaker. Funker så såvidt på induksjon platen jeg har kjøp. Greit til mesking. Ville ikke kokt på den. Boilermaker funker ikke på komfyren min. Den liker ikke boilermaker :(
 
Takk for mange hjelpsomme svar! :amen:

Tenker jeg satser på å prøve med en vanlig kokeplate i første omgang da, så får jeg se hvordan det går å kontrollere temperaturen med den. Er litt redd for at temperaturen fortsetter å stige en stund etter at plata er slått av. Denne som ble lenket til fra elkjøp skulle vel være ok for meskekaret. Blir nok kun manuell styring av temperatur i starten, så får jeg eventuelt avansere med en PID-løsning etter hvert.

Gahr skrev:
Har isolert kjelen, så den holder temeraturen svært godt.
Hvordan isolerer du kjelen? Jeg tenkte å surre liggeunderlag rundt, klippe til en bit som passer lokket, og kanskje legge over et teppe i tillegg.

FrodeM skrev:
Det er nok mer praktisk og fleksibelt med egen kjele for HLT. en 36 liter med kran blir en mindre utgift når du snakker om Boilermaker, Autosparge, indukjson, pumpe og RIMS  :)
Du sier noe.. Det baller på seg. :) Hvor stort volum vil jeg maksimalt trenge til skylling med et slikt oppsett?

FrodeM skrev:
Autospargen trenger en gjennomføring på 13/16' altså 20.63 mm. Samme dimensjon som på vanlige 1/2' gjennomføringer. Bores greit med stegbor, men du får sikkert den du kjøper Boilermakeren av til å ordne det for deg også.

Skal du ha RIMS så trenger du vel en "RIMS tube" og et varmelement også. Som andre har nevnt så kan du ikke bruke induksjonplate som varmekilde. Et alternativ er å bruke en gammeldags enkel støpejernspalte (type Kervel) + sirkulasjonspumpe og pid. Jeg holder på å bygge et slikt system med HLT og kokekjel på kjøkkenbenken. Boilermaker med falskbunn og Kervelplate en halvmeter lavere. Ecocirc pumpe fra Bryggmaker brukes til å sirkulere vørteren under mesking. Pumpa brukes også til å pumpe vørteren opp i kokekaret. Denne pumpa kan reguleres direkte. Ellers er det vanlig å regulere pumpene ved å strupe med en vanlig kran på utgangen.
Systemet ditt er ganske likt det jeg har sett for meg (minus PID i første omgang). Du har da altså tre kjeler på to frittstående kokeplater i tillegg til plate på komfyr? Forstår ikke helt hvordan slanger kobles til pumpe, krane på kjele osv. Hva trenger man av koblinger og slanger for å få til dette? Blir mye spørsmål her, men forhåpentligvis vil denne tråden være til hjelp for flere. :)
 
Thomas D skrev:
Gahr skrev:
Har isolert kjelen, så den holder temeraturen svært godt.
Hvordan isolerer du kjelen? Jeg tenkte å surre liggeunderlag rundt, klippe til en bit som passer lokket, og kanskje legge over et teppe i tillegg.
Har du lest "Andrimne Bryggeri" tråden? En del bilder mangler desverre, men tråden inneholder et hav av nyttig info og bilder - blandt annet av Boilermaker isolert med liggeunderlag og pumpe & hurtigkoblinger.

Thomas D skrev:
FrodeM skrev:
Det er nok mer praktisk og fleksibelt med egen kjele for HLT. en 36 liter med kran blir en mindre utgift når du snakker om Boilermaker, Autosparge, indukjson, pumpe og RIMS  :)
Du sier noe.. Det baller på seg. :) Hvor stort volum vil jeg maksimalt trenge til skylling med et slikt oppsett?
Veldig avhengig av hvor store volum du ser for deg og hvordan du vil brygge. Anbefaler at du bruker en bryggekalkulator (f.eks. Beersmith) og leker deg med maltmengder og volum.

Thomas D skrev:
FrodeM skrev:
Som andre har nevnt så kan du ikke bruke induksjonplate som varmekilde. Et alternativ er å bruke en gammeldags enkel støpejernspalte (type Kervel) + sirkulasjonspumpe og pid. Jeg holder på å bygge et slikt system med HLT og kokekjel på kjøkkenbenken. Boilermaker med falskbunn og Kervelplate en halvmeter lavere. Ecocirc pumpe fra Bryggmaker brukes til å sirkulere vørteren under mesking. Pumpa brukes også til å pumpe vørteren opp i kokekaret. Denne pumpa kan reguleres direkte. Ellers er det vanlig å regulere pumpene ved å strupe med en vanlig kran på utgangen.
Systemet ditt er ganske likt det jeg har sett for meg (minus PID i første omgang). Du har da altså tre kjeler på to frittstående kokeplater i tillegg til plate på komfyr? Forstår ikke helt hvordan slanger kobles til pumpe, krane på kjele osv. Hva trenger man av koblinger og slanger for å få til dette? Blir mye spørsmål her, men forhåpentligvis vil denne tråden være til hjelp for flere. :)
Har tre plater ja - komfyr og frittstående induksjonsplate på kjøkkenbenken + 1500W kervel. (Dersom du har platetopp med 90 cm bredde så kan du bruke denne til begge kjelene på benken). Jeg bruker rustfrie hurtigkoblinger type "Morebeer" (Bryggmaker). Under mesking går det en slange fra kranen på Boilermakeren til pumpa og fra pumpa til Autospage inngangen. Ved skylling kobles utgangen av pumpa til inngangen på kokekjelen og skyllevann går fra kranen på HLT til Autospare inngangen.
 
FrodeM skrev:
Har du lest "Andrimne Bryggeri" tråden? En del bilder mangler dessverre, men tråden inneholder et hav av nyttig info og bilder - blandt annet av Boilermaker isolert med liggeunderlag og pumpe & hurtigkoblinger.

Har gått gjennom tråden og fikset bildene mine. Så vidt jeg kan se skal alle blidene jeg har lagt inn selv være i orden.
 
Tilbake
Topp