Brewtools 40 - korrekt oppsett med to ventiler

Jeg må be om hjelp til et skikkelig nybegynnerspørsmål. Jeg sliter litt med å forstå riktig oppsett av ventilene på min Brewtools 40. Jeg har to treveis-ventiler, en på hver side av maskinen. Bildet nedenfor viser ventilen på høyre side.
IMG_20240203_201741.jpg
Tanken er å kopiere anbefalingen på BTs hjemmesider - dvs. å bruke den ene inngangene til skyllevann og den andre går til pumpa. Når jeg tester oppsettet, virker det nærmest som om pumpa ikke klarer å suge fra "skyllevannssiden". Jeg er ganske sikker på at jeg har stilt ventilen riktig, men for ordens skyld: Hanen skal peke "mot" der væsken kommer fra - ikke sant?

Og da skal pumpeventilen settes i stilling "Up Center" - ikke sant?

(Jeg forstår at dette nærmest er "dustespørsmål", men jeg har ikke noe valg. Har to batcher på den, men tester videre nå på "kaldt" system og da kom det noen gufne ulyder fra pumpa...)
 
I det hele tatt: Kan noen gi innspill på hvordan de ville sette opp BT40 med to ventiler for en nybegynner?
 
Klarer ikke helt å se 100% fra bildet, men det ser ut som du har stengt ned mot pumpa slik ventilen står nå. Pumpa er dessuten dårlig til å suge, så pass på at slangen er skikkelig væskefylt og at du har godt med fall fra skyllevannsiden. Får du luft fra slangen med ned til pumpa så er det lett den kaviterer.
 
I det hele tatt: Kan noen gi innspill på hvordan de ville sette opp BT40 med to ventiler for en nybegynner?
Høyre ventil skal peke bort fra kjelen når du skal pumpe skyllevann gjennom. Videre: Pumpa er dårlig på å suge luft. Når slangen ikke er fylt med veske, vil pumpehuset fylles med luft, da slutter den å suge veske.
Venstre ventil: De fleste plasserer ventilen før motstrømskjøleren, (av hva jeg har sett, det samme har jeg gjort). Men det logiske er å plassere den etter, da vil vørteren passere en ekstra gang før tapping, (venstre ventil benyttes oftest til tapping ut). Min mening er at dette er en designsvakhet med brewtoolskjelen, (slik uttakene er plassert). Man kan krysse silikonslangene for å få ventilen nærmere.
 
Jeg har ikke ventil på høyre side. Begge står på venstre side, og jeg flytta temperatur sensoren til å måle temperaturen ut av motstrømskjøleren. For meg er det meningsløst å måle temperaturen inn til pumpa. Til skylling har jeg en BB60A der jeg har en silikonslange tredd innpå whirlpool armen som da henger på utsida av kjelen. Hvis du tar av ventilen og ser inn i portene mens du roterer håndtaket så ser du fort hvordan løpet er inni ventilen.

1707031967654.png
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp