Blichmann Brew Easy

Hvorfor bruker ikke bryggerier kobber i kontakt med varmtvann og hvorfor tror du absolutt alt av kjeler til matlaging er fortinnet innvendig?

Gjæren vil fjerne alt av kobber fra vørteren. Det finnes en studie som viser at en rekke amerikanske bryggerier med kobberkjele ikke hadde kobber i det ferdige øllet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg stoler også på at John Palmer vet hva han snakker om, derfor skjønner jeg ikke hvorfor noen tar sjansen på å bruke kobber,
som en skrev i en annen tråd på forumet, sitat: hvor farlig/giftig er det ? sitat slutt,
Jeg tenker da,..... er det interessant hvor fort man dør, eller hvor hardt man blir skadet? eller er jeg heldig/flink så går det uten problemer.
Det er ingen tvil om at kobber kan være farlig i visse sammenhenger, så hvorfor bruke det ?
jeg kan kanskje skjønne at det brukes kobber-rør når ølet/vørteren befinner seg utvendig på røret (kjølespiral), men å bruke mot-strøms kjøler hvor vi ikke kan se hva som bygger seg opp av eventuell irr innvendig mellom slange og kobber-rør, det skjønner jeg ikke at vi tar sjansen på, særlig ikke hvis vi skal dele godsakene med en venn eller nabo.
For meg er det som Russisk rulett.

Gjæren vil fjerne alt av kobber fra vørteren. Det finnes en studie som viser at en rekke amerikanske bryggerier med kobberkjele ikke hadde kobber i det ferdige øllet.

Mulig det Øyvind T. men jeg trenger en link til denne studien?
Hva med verdigris? fjerner gjæren det også?

Siden du har en interesse for helserisiko knyttet til brygging vil jeg anbefale deg å høre på to episoder av basic brewing radio; Homebrew toxicology pt.1 og pt.2. Der er det mye som man kan gå rundt å lure på som er svart på seriøst og grundig.

men å bruke mot-strøms kjøler hvor vi ikke kan se hva som bygger seg opp av eventuell irr innvendig mellom slange og kobber-rør.

Der går det bare vann, så det er vel greit. Men jeg er helt enig i at man bør unngå kontakt mellom varm væske og kobber, jeg unngår å bruke det så lenge det er den minste tvil om det er farlig å bruke.

Har slitt med å finne en direkte link, det er ikke publisert i noe tidskrift som jeg har tilgang til, men det har blitt referert til den flere ganger på Brew Strong med Jamil Zainasheff og John Palmer. Kan være at det var gjort enten av en bransjeorganisasjon eller helsemyndigheter.

Der går det bare vann, så det er vel greit. Men jeg er helt enig i at man bør unngå kontakt mellom varm væske og kobber, jeg unngår å bruke det så lenge det er den minste tvil om det er farlig å bruke.

Ja du har selvfølgelig helt rett, der går det bare kjølevann, men innvendig i kobber røret blir jo like vanskelig å kontrollere.
Helt enig med deg Amarillo, jeg håper vi alle kan unngå å bruke kobber i slike sammenhenger, hvorfor ta sjansen så lenge det er tvil.

og til deg Øyvind T. alle har vel "interesse for helsefare" ved bruk/kjøp av bryggeutstyr ?
Vi har jo et ansvar (noen vil sikkert si stort ansvar) når vi deler godsakene vi brygger, med andre.

Sist redigert:
Jeg hadde ALDRI brukt kobber rør/kjele i kontakt med varmt vann, ikke for smakens skyld men fordi det er giftig !
Alt kobber vi ser brukt på bryggerier er bare til pynt !
Hvor har du dette fra? Har jobba på et par spritfabrikker, en av dei sammen med folk fra OY Alko. Ingeniørene på feltet påsto at "du kan ikke lage god sprit uten kobber".

Har vel med at kobber binder opp en del svovelforbindelser. Er også bryggerier som har byttet fra kobber til rustfritt som slenger kobberrør i koken på grunn av dette.

Alle har "interesse", men ikke alle bryr seg. Burde kanskje skrevet spesiell interesse.

Skjønner ikke helt hvor du vil hen, men jeg håper ikke man trenger "spesiell interesse" for å ønske å unngå eventuelle farer eller problemer, kan vi ikke bare enes om at vi gjør så godt vi kan?

Skjønner ikke helt hvor du vil hen, men jeg håper ikke man trenger "spesiell interesse" for å ønske å unngå eventuelle farer eller problemer, kan vi ikke bare enes om at vi gjør så godt vi kan?

Mente bare at det virker som om du bryr deg mer om dette enn hjemmebryggere flest. Kudos til deg med andre ord.

Tilbake
Topp