Blir ølet bedre om du får med en del rester av gjærkaka over på flaska?

Har hørt fra en kammerat at ølet hans blir bedre av å få med mye rester av gjærkaka, over på flaska. Han stikker ikke om på ny dunk før flasking. I tillegg pleier han å organisere flaskene i rekkefølge, sånn at han har oversikt over den første og siste flaska som blir tappa fra dunken. Visst nok blir alltid den siste, med ekstra grums, best. Har noen på forumet tilsvarende erfaring, eller kan dette bare være tilfeldig? Det ser jo ut som om de fleste er interessert å unngå for mye av den gjærkaka på flaskene, så man kan jo begynne å lure litt.
 
Tviler på at den siste er best på grunn av ekstra "grums". Har mer tro på at det er på grunn av:

1. at det er den SISTE flasken

2. at den har modnet lengre
 
Kanskje han er glad i gjærsmaken? ;-)

Spøk til side; det er nok gjær i selv klart øl til at det ikke er nødvendig å få med noe av gjærkaka. Mye gjær i bunnen av flaskene kan tvert imot være dårlig for stabiliteten til ølet, pga nedbrytning av gjæren.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
 
Min erfaring er stikk motsatt. De(n) siste flaskene jeg tapper blir alltid de verste. Jeg stikker om til nytt kar med sukkerlake ved tapping, dog, og er heller ikke så bekymret om jeg får med bittelitt av gjærkaka.
 
Jeg gjør også det samme, holder oversikt over hvilke flasker som har blitt tappet først som sist
og serverer kresne gjester den beste delen

Jeg tror nok også den siste flaska er best fordi det er den siste
 
hvis karbonerings-sukkeret ikke har blandet seg ordentlig vil det være mer kullsyre i de flaskene som ble tappet sist. Forskjellig mengde kullsyre påvirker jo opplevelsen litt...

Noen ganger ar jeg vært nøye på å ikke få med bunnfall, andre ganger ikke. Grums på bunn av flaskene blir det jo uansett. Ølen min går så fort unna at holdbarhet er ikke noe jeg tenker så mye på ;)
 
Tilbake
Topp