BLOGG -Furtebodens 50l varmtvannsbereder

Skulle egentlig ha brukt et gammelt fat og noen kjeler til å bygge nytt brygger-utstyr, men fant frem en gammel varmtvanns-tank i stedet.

Har aldri bygget noe slik før, men må jo prøve noe nytt. Tanken er å meske og koke i samme kar.
Pr i dag blir det var maks 50l pga jeg kun har en 16A kurs tilgjengelig. Planen er 3000w kolbe + en ekstra løs en på 1500W hvis det kniper.

1.jpg

Tanken var full av maling etter et solar prosjekt, så den måtte først renses litt.

2.jpg

Toppen kappet av, sveiset på noen bein og laget klart en liten justerbar (ting?) til å heise opp meskekaret.

3.jpg

Tapping fra bunnen direkte til pumpe for sirkulasjon og avtapping til kar.

Ja det er den. Handlet rustfrie nå i sta. Skjønte det ikke er helt bra i post :)

Får ut å montere de nye etterpå.

Dette er handlet fra TESS. Hva det heter er jeg usikker på, men det er en gjennomføring med pakning og en albue med nippel i rustfritt. 150kr

Frodejo skrev:
Dette er handlet fra TESS. Hva det heter er jeg usikker på, men det er en gjennomføring med pakning og en albue med nippel i rustfritt. 150kr
Akkurat en sånn kunne jeg trenge!  Du har ikke varenummer på den vel?  :)

Beklager, men det aner jeg ikke. Ba bare om 1/2 gjennonføring og en albue i butikken. Skal innom og handle mer en dag, så da kan jeg jo spørre de.

Da var meskekaret på plass. Fikk stanset ut en sil i går. Denne er plassert i et gammelt 50l fat fra Arendals Bryggeri.
Brukte 2mm hull pga det ble det enkleste og gratis  ;D Regner med det skal gå greit. Har brukt det før uten problem.

Fatet trenger bare en god vask og litt fin puss så er alt klart.

mesk1.jpg

mesk2.jpg

Da begynner styringskassa å komme på plass. Enkel og grei løsning.

Styringsstrøm, ventilasjon, ssr og pumpestyring er på plass. Mangler bare PID og en SSR til. Ting tar litt tid i posten.

20131203_190634.jpg

20131203_190647.jpg

20131203_190701.jpg

20131203_190717.jpg

Tilbake
Topp