Blomst eller pellets?

Hei,
Hva velger man når?

Jeg skal brygge en IPA i dag og har cascade både som blomst og pellets. Hva velger jeg og hvorfor?

Det velger du helt etter eget hjerte. Har brukt litt av begge, men foretrekker pellets. Skal du bruke bazooka er antakeligvis blomst veien å gå?

Borgar skrev:
Hva velger jeg og hvorfor?

Du velger det som fungerer best i bryggeriet ditt. For eksempel vil ikke pellets fungere spesielt bra om du bruker humleposer og blomst kan tette pumper.

Takk for svar, gode medbryggere. Jeg har brukt begge deler til nå, men alltid med humleposer. I dag prøver jeg å hive pellets rett i gryta og så blir jeg sikkert en erfaring klokere av det også.

Pellets i gryta er helt problemfritt for de aller fleste. Kan være problematisk med bazookafilter som sagt da den kan tette seg helt. men med hevert eller vanlig kran er det gulle godt.

Jeg synes blomst var gunstig å tørrhumle med, da jeg alltid får med rusk fra pellets i flaskene. Ellers pellets.

Jeg monterer biabposen i gjæringskaret. Når vørteren er på plass løfter jeg bare ut posen og all humle følger med enten det er blomst eller pellets!  :skitbra:
Det er så lite grums igjen i karet, at den første bunnfellingen når jeg vasker gjæren knapt har fargeforskjell fra neste bunnfelling!  :)

Tilbake
Topp