Bøker

For min del har derimot lesning av amerikanske hjemmebryggersider og -bøker ført til at jeg har omregningsfaktorer for de fleste av disse amerikanske enhetene i hodet, og hvor mange andre er det vel som kan skryte av det...?! :) Så her gjelder det å se positivt på det..... ::)

Eduard skrev:
Det som jeg gruer meg litt til med disse bøkene er at de sikkert i stor grad bruker det håpløst utdaterte, forvirrende og ulogiske målenhets-'systemet' deres . >:D  Pounds, inches, fahrenheit, gallons...

Når får amerikanerne (og i mindre grad britene) det inn i skallen at det metriske systemet er noe av det beste som noensinne har kommet fra Frankrike!  :clap:

Av de britiske bøkene jeg har er det bare Old British beeers and how to make them som kun bruker "imperial measures" på sine historiske oppskrifter. Homebrew Classics - Stout & Porter  og Brew classic European beers at home bruker både metrisk og imperial parallelt, mens Real ales for the home brewer bare bruker metriske mål.

Radical Brewing er litt irriterende på det området. Ikke fordi den mangler metriske omregninger, men fordi noen av dem er feil. For eksempel blir en mesk på 1 quart vann per pound malt til 0.45 liter per kg (det er iallfall lett nok å se hvordan de har regnet feil). Jeg tror akkurat den omregningen er gjennomført hakkende feil i hele boken. Men det er nå såpass feil at det ikke er noen fare for at noen skal følge den formelen. Ellers er det en artig bok for den som er villig til å eksperimentere litt.

Kjetil S skrev:
Radical Brewing er litt irriterende på det området. Ikke fordi den mangler metriske omregninger, men fordi noen av dem er feil. For eksempel blir en mesk på 1 quart vann per pound malt til 0.45 liter per kg (det er iallfall lett nok å se hvordan de har regnet feil). Jeg tror akkurat den omregningen er gjennomført hakkende feil i hele boken. Men det er nå såpass feil at det ikke er noen fare for at noen skal følge den formelen. Ellers er det en artig bok for den som er villig til å eksperimentere litt.

Ja det var litt galt og regne om pound til kg...

Sigmund: Designing Great Beers er slettes ingen dum bok, den inneholder svært få til ingen oppskrifter. Det fine med den boken at den gir pekepinner på hva som er vanlig sammensetning i forskjellig øltyper. Dette synes jeg er bra :)

Mange av bryggebøkene har alt for mange oppskrifter, og alt for mange av oppskriftene er på ekstrakt. Så mine favoritter er Designing Great Beers og Radical Brewing.

Richard

"Beer Captured"
Tess Szamatulski; Paperback; $16.95

På det nederlandske forumet ble jeg advart mot å kjøpe denne boken. Dessverre kan jeg ikke kansellere bestillingen, så jeg får bare håpe på det beste. Ellers så fikk jeg beskjed at bøkene ikke vil havne i postkassen før jul, jeg får pent vente til etterpå...

OyvindGG skrev:
No har eg vore inne her på forumet og sett kva som er anbefalt av bøker. Ventar no spent på 5 bøker frå Amazon.com (Radical Brewing, Designing Great Beers, Farmhouse Ales, Brew Lika A Monk og The Homebrewer's Garden).. Med dagens dollarkurs betalar eg vel 500kr inkludert frakt for 5 ulike bøker, dei fleste anbefalte her på forumet. Eit kupp må eg vel seie, ca. 1/3 av prisen f.eks. Norli tek for bøkene.

PS! Det kan godt hende folk veit dette, men men: Eit lite tips for å bestille bøker frå utlandet: Ikkje bestill for meir enn 200kr (i bøker) om gongen, då slepp du fortolling (fraktprisen tel ikkje på fortollinga)! Den eine av dei to forsendingane mine har ein verdi på 196 NOK  :laugh: (tilsvarande 3 industripils ute..)  :beersmiley:

Kan jeg få spørre hvor du bestilte disse?

Amazon.com har alle bøkene, og sender fra USA med fin fraktavtale. Tipper det er her han har kjøpt de  :samenvol:

M.h.t. nettbokhandler er http://www.bookdepository.co.uk også bra - litt høyere pris på bøkene, men så er frakten worldwide alltid "gratis" (=inkludert i prisen).

www.play.com har også bøker til en rimelig penge. Det er spesielt britiske bøker og brukte bøker som er billige. Frakt til Norge er inkludert.

Sigmund skrev:
M.h.t. nettbokhandler er http://www.bookdepository.co.uk også bra - litt høyere pris på bøkene, men så er frakten worldwide alltid "gratis" (=inkludert i prisen).

Har kjøpt fra The Book Depository flere ganger tidligere, både direkte (porto inkludert) og som underleverandør til www.amazon.co.uk (lavere pris, men porto kommer da i tilllegg) - men denne gangen skrøt jeg tydeligvis av dem for tidlig. Jeg fikk nettopp melding om at ordren var kansellert og pengene tilbakeført til mitt kredittkort, fordi boka (Radical Brewing) viste seg å være "unavailable" likevel. Fair enough, selv om det i dataalderen egentlig ikke skal gå an å selge bøker de ikke har "in the first place". Men selv om de var gått tomme ved en glipp, burde det jo være mulig for dem å få boka inn igjen i løpet av noen få dager? Vel vel, jeg får bare bestille den fra amazon eller en av de andre leverandørene.
Egentlig er jeg så fersk i hjemmebryggerfaget at noen streite oppskriftsbøker burde være mer enn nok for meg (eller for OSS i Bryggelaget Medgang) - men det frister unektelig å lese om hvilke eskapader man kan gjøre i ølverdenen, med litt større dristighet ...  :lese:

Først så fikk jeg melding om at bøkene nok ikke ville inntreffe før jul, men idag så det ut som om de har sendt noen av bøkene ut allerede! Gleder meg som en unge!  >:D

Da blir det mye  :lese:

(ja, det er en bok... ;))

Fikk nå bestilt Radical Brewing fra Caiman i USA via www.amazon.co.uk - pris MED porto £ 9.84 , altså ca. 110 kroner. Det må da være en bra pris?

Det som er med Amazon er at man ikke alltid får tilsendt bøkene fra den Amazon man har bestilt hos. Husker jeg en gang bestilte en bok hos Amazon.co.uk og fikk den senere i posten fra Amazon.fr. Det kan dermed godt hende at jeg får tilsendt bøkene fra England selv om de var bestilt i USA. Vi får se... Nesten alle bøkene er sendt av gårde den 4. desember og bøkene forventes her før den 24. des, ifølge Amazon.

Sigmund skrev:
Fikk nå bestilt Radical Brewing fra Caiman i USA via www.amazon.co.uk - pris MED porto £ 9.84 , altså ca. 110 kroner. Det må da være en bra pris?

Fikk endelig boka i hende i dag - litt lang leveringstid, men til 110 kroner inkl. porto er det høyst akseptabelt. Boka ser skikkelig artig ut - det er flere idéer i den enn jeg sannsynligvis får nyttiggjort meg i min levetid, men det er jo gøy å LESE om brygging også! Og NOE vil sikkert få praktisk anvendelse hos Bryggelaget Medgang.

Godt nyttår, alle sammen!

Fikk Jamil Zainasheff og John Palmers "Brewing Classic Styles" like før jul. Sammen med erlenmeyer-kolben på 5 liter (som jeg fikk av kona, noen ganger lønner det seg å være gift, gitt!) er det uten tvil årets julepresang. Gode stilbeskrivelser, bryggetips og gode oppskrifter. Og tabellene for gjærmengder og primingsukker gjør boken verdt pengene alene. Hvis man ikke er fan av rene oppskriftsbøker, er den likevel god, fordi den utenom selve oppskriftene også gir gode innspill om hvordan man skal brygge typeriktige øl.

Gahr

Driver og leser :

The Complete Joy of Homebrewing Third Edition (Harperresource Book)

Blir gjentatte ganger minnet på at jeg skal ta meg et Hjemmebrygg uten å bekymre meg.... vet ikke jeg. Jo mer jeg leser jo mer bekymrer jeg meg. :)
Men boka er uten tvil veldig informativ og oppsummerer mange spørsmål jeg har liggi og meska på. Kan anbefales for både komplett nybegynnere og ikke fullt så nybegynnere.
:beersmiley:

Nå har endelig den siste boken kommet i postkassen! Designing great beers, av Ray Daniels. Jeg er litt sånn blandet glad, for nå har vårsemesteret begynt og det står en minst like stor haug med studiebøker her som jeg må grave min vei igjennom... Får trøste meg med at bryggebøkene gir meg bra ferielitteratur...

Nå er jeg ikke verdens mest erfarne på området, men kanskje nettopp derfor synes jeg det er på sin plass å ta med The Dummies Guide to Home Brewing av Marty Nachel. Jeg har både den, Moderne Hjemmebrygging og How to Brew. Jeg synes faktisk Marty Nachel sin bok var den beste innføringsboken av de tre. Solid, lettfattelig og så langt ser det ut som det blir bra øl av det også!

Tilbake
Topp