Bøker

JoachimH skrev:
Nå er jeg ikke verdens mest erfarne på området, men kanskje nettopp derfor synes jeg det er på sin plass å ta med The Dummies Guide to Home Brewing av Marty Nachel.

9789043006903.jpg

Denne boken fikk jeg i gave en gang (boken var oversatt til nederlandsk og amerikanske enheter omregnet til metrisk). Boken er innholdelig grei og lettfattelig, men forfatterens erkeamerikanske, überentusiastiske, litt rampete og tullete språkbruk ble ikke akkurat bedre i oversatt versjon. Det var som å se en TV-Shop 'infomercial' på trykk...

Ellers så mener jeg å få hørt at det er kommet noen nye bryggebøker i det siste, Yders hadde visst bestilt en nylig. Men nå husker jeg ikke hvilken det var...

Det er vel smak og behag, men jeg likte stilen hans. Passe uhøytidelig, men samtidig grundig og presis på alt det mer tekniske. Noen av ordspillene var nesten for ille selv for meg, men de gjorde helt klart tungt stoff lettere å svelge.

Rundt 30 % på mange av de gode øl- og bryggebøkene nå! Vet ikke hvor lenge det varer.

Bestilte 4 stk.. oops, der røyk en masse potensielle julegaveønsker...

mojo skrev:
Rundt 30 % på mange av de gode øl- og bryggebøkene nå! Vet ikke hvor lenge det varer.

Hvilken nettbokhandel snakker du om nå? ???

www.amazon.com
Men for å støtte en god sak, gå inn på www.basicbrewing.com å trykk på amazon linken deres :biersmile:

Sigmund skrev:
mojo skrev:

Hvilken nettbokhandel snakker du om nå? ???

ooopps. Beklager. det var http://www.bookdepository.co.uk/search?searchTerm=brewing&search=search  the book depository . co . uk

EDIT:

Jeg bestilte følgende:

~ Principles of Brewing Science
~ Designing Great Beers
~ Radical Brewing
~ Compleat Meadmaker

Gleder meg til vinteren nå! :) (Må visst lese 3. boka om Lisbet Salander først, da den også kommer på kino om ikke lenge...)

Ja, jeg bruker også mye The Book Depository, de sender fraktfritt over hele verden, og er veldig greie å bruke. Men jeg ser at flere av bryggebøkene er på tilbud hos amazon.com også, dermed sikkert også på amazon.co.uk . Grunnprisen er sikkert litt lavere på amazon, men det blir ofte litt dyrere totalt derfra likevel (særlig fra USA), fordi en feit porto kommer i tillegg. Bøker er tungt ... Dermed går The Book Depository oftest av med seieren.

OK, kjøpte Designing Great Beers av Ray Daniels nå. 15,75 Euro fritt tilsendt er der vel ikke så mye å si på. Så mange har anbefalt den, både her på forumet og andre steder, at jeg bare "måtte ha den", selv om jeg frykter at den kanskje er litt for avansert for enkel sjel som undertegnede.
:beersmiley:

Siden jeg ikke bare er interessert i brygging i nåtiden, men også historien om øl og brygging, bestilte jeg nettopp denne: The Barbarian's Beverage: A History of Beer in Ancient Europe av Max Nelson. Noen andre som har den? - er den bra? (Litt sent å spørre nå kanskje, siden jeg allerede har bestilt ...) Den virker ihvertfall relativt "scholarly".

Sigmund skrev:
OK, kjøpte Designing Great Beers av Ray Daniels nå. 15,75 Euro fritt tilsendt er der vel ikke så mye å si på. Så mange har anbefalt den, både her på forumet og andre steder, at jeg bare "måtte ha den", selv om jeg frykter at den kanskje er litt for avansert for enkel sjel som undertegnede.

Fikk den nå. Heeeerregud - man bør jo minst ha 30 vekttall i matematikk for å ha glede av den boka!  :eek:

Sigmund skrev:

ja, jeg synes at boka virker ikke tiltrekkende for meg nå. Men, i dag fikk jeg Jamil Zainasheff og John Palmers "Brewing Classic Styles" i posten. Den ser veldig flott ut. Oversiktlig, fine brukbare tabeller, lite men fine bilder. Skal lese litt gjennom og pakke det inn som julegave til ...  :holdnaakaeft: (det blir vel meg)

Sigmund skrev:
Sigmund skrev:

Fikk den nå. Heeeerregud - man bør jo minst ha 30 vekttall i matematikk for å ha glede av den boka!  :eek:

Neida, det går fint an å dypdykke, men det kan være ganske bra utbytte bare ved å skumme over stilartene, og se på oppsummeringene hva som er triksene for dem. :)

Har kikket litt mer i Designing Great Beers nå, og tror nok jeg skal få plukket med meg litt matnyttig fra den. Men noen typisk begynner-bok er den ikke!

Sigmund skrev:
Har kikket litt mer i Designing Great Beers nå, og tror nok jeg skal få plukket med meg litt matnyttig fra den. Men noen typisk begynner-bok er den ikke!

Neida, helt enig i det. :) Da er nok Moderne hjemmebrygging & How to Brew bedre, og Brewing Classic Styles som er mer rett på sak på selve gjennomføringen av brygginga inkludert temperaturer, gjærmengde og liknende.

Har grublet litt på å starte en tråd om diverse malttyper som brukes i B.C.S., for å se hvordan man kan gjenskape endel av oppskriftene i norske forhold, da det tidvis er flere malttyper som ikke er tilgjengelig her, eller som har andre verdier i EBC og dermed gjerne også smak/aroma.

Lars skrev:
Sigmund skrev:

Neida, helt enig i det. :) Da er nok Moderne hjemmebrygging & How to Brew bedre, og Brewing Classic Styles som er mer rett på sak på selve gjennomføringen av brygginga inkludert temperaturer, gjærmengde og liknende.

Har grublet litt på å starte en tråd om diverse malttyper som brukes i B.C.S., for å se hvordan man kan gjenskape endel av oppskriftene i norske forhold, da det tidvis er flere malttyper som ikke er tilgjengelig her, eller som har andre verdier i EBC og dermed gjerne også smak/aroma.

det skulle være helt top  :ilike:

Tilbake
Topp