Bombepotensiale eller bare svake flasker

Er det noen som har opplevd at flasker knuser ved at bunnen "faller av"?

Kan flasken knuse med normalt trykk som følge av skade/ svakhet (gjenbrukte bjørnunger/ vanlig 0.33), eller må den være overkarbonert (forurenset)?

Det jeg leser om flaskebomber generelt tilsier at de normalt knuser på mer eksplosivt vis?

Noen erfaringer?
 
Har opplevd dette ja, flaskene kan ryke på forskjellig vis. Årsak er som regel ujevn fordeling av karboneringslaken.
 
Har opplevd dette ja, flaskene kan ryke på forskjellig vis. Årsak er som regel ujevn fordeling av karboneringslaken.

Ja, dette er ikke enkelt å få jevnt. Har begynt å bruke en 20ml sprøyte (kr 5 på apoteket), der vi blander sukkerlake og evt.ekstragjær. Litt ekstra jobb, men da får man det vitenskaplig fordelt. Samtidig slipper man som regel å tappe om til "flaskekar" før tapping.
Enkelte Belgiere gjør det fremdeles slik, har jeg lest :)
 
Hvor mye trykk tåler en vanlig glassflaske? Har aldri fått flaskebombe og ville helst unngå det. Er det en måte å kjenne på en plastflaske som sier noe om når trykket i en glassflaske er høyt nok.

Pga dårlig karbonering tidligere lar jeg nå flaskene stå varmt lengre. Har brukt 0.33L colaflasker i glass samt en del plastflasker for å kunne kjenne på. Plastflaskene er omtrent som en uåpnet pepsi-max . Har 6g/L sukker jevnt blandet og alle plastflaskene kjennes like ut så trykket er nok det samme i glassflaskene. Snudde litt på noen av plastflaskene etter en uke men nå etter 2 uker er det ikke merkbar forskjell på disse og dem som har stått urørt.
 
Opplevde at bunnen ramla av x-antall flasker, og grunnen til dette var att jeg formelig stekte flaskene med litt vann på bunnen i min stekeovn, dette tålte de ikke.
 
Jeg skal flaske i kveld. Hvor mye må sukkerlaken røres inn egentlig? Holder det med et par minutter forsiktig røring? Jeg tenker å helle inn sukkerlaken når ca halvparten av brygget er stukket om?
 
Ville trodd slik steking skulle være ok siden det er i vannbad.
Men husker jeg ikke feil så surret vi tråd med parafin? rundt nede ved bunnen og satte fyr.
Flaska oppi kaldt vann og så fallt bunnen av.
Må være mer enn femti år siden vi gjorde det så er ikke så sikker lengre.
Hva vi brukte de til er glemt.
 
Og da får du jevn karbonering i flaskene? Sukkerlake er jo betydelig tyngre enn øl, så det er nesten rart at det ikke bare blir liggende på bunn.
 
Mener jeg fikk problemer med for brå avkjøling da jeg tok ut flakene fra ovnen sprakk en del av de, sto ikke i vannbad men det var litt vann igjen i flaskene etter skylling før jeg satte de inn i ovnen.
Jeg tilsetter sukkerlaken før jeg tapper om, og rører forsiktig av og till under hele omtappningen.
 
Ja har til nå fått jevn karbonering. Rører med en hva jeg kaller fiskesleiv, stort areal under og tynt skaft.
 
Tilbake
Topp