Bomma litt på første BIAB

Hei har satt mitt første BIAB brygg og da blir det naturlig nok noen spørsmål.
Prøvde meg på en ABC CCCPale Ale slutt volum skulle vært 15 L her ble det 12 L OG landet på 1056 oppskriften sier 1047-1051 SG før kok var 1042.
Er dette helt krise eller er det bare å la det stå som det er?

Går nok bra skal du se. Litt sterkere øl bare.
Litt mere skyllevann neste gang kanskje så får du flere liter. Det vil ta noen runder før du kjenner utstyret ditt og vet hva du kan forvente av det.
Fikk selv mye mere sukker utav det siste brygget mitt. Dermed sterkere øl. Neste gang vet jeg dette og justerer oppskriften etter det .

Ingen krise, men dette kunne du lett justert i slutten av kok. Litt avhengig av hvordan du brygger BIAB, men...
Du kunne ha brukt tre ekstra liter skyllevann. Du kunne også hatt en ekstra kjele med tre liter som du la BIAB posen i etterpå, 'just in case'. Når du da ser (måler) hvor du havner, kan du vurdere å spe på med alt eller litt av dette.
Dette kommer av seg selv når du har trent mer...
Dersom du hadde tilsatt tre ekstra liter rent vann, ville du ha fått en OG på 1.045, noe som er litt lavt. Med to liter hadde du havnet på 1.048

Sist redigert:
Samme skjedde med meg når jeg brygget første gang, bare motsatt. Kjør på videre, du lærer deg parametrene og kalkulasjonene fort. :)

Du kan jo bare tilsette vann i gjæreingskaret også. Har du humlet for sluttmengde 15l så burde ølet bli ganske nærme oppskriften da. Ølet blir sikkert fint uansett.

Det er veldig greit å ha litt spraymalt å justere med om man havner for lavt i OG og tilsett vann om man havner for høyt. Anbefaler tørket maltekstarkt da det er enkeler å bruke en liten mengde av det og så lukke posen etterpå. Flytende funker også, men det er seig guffe og ikke så lett å veie nøyaktig + at det er noe griseri.

Tilbake
Topp