Bomma på gjærtemperaturen, bare å slappe av?

Hei,

Lagde en IPA med 16 grader temp i vørter og 16 grader temp i fryseboks når gjæren ble pitchet

Til min "forskrekkelse" ser jeg at jeg hadde glemt å stille inn UT'en min på 16 grader, den stod på 19,2 til 19,7 som var forrige batch sin instilling.

Nå er stormgjæringen i gang og jeg lurer på hva som er konsekvensen av at batchen har fått stige fra 16 grader som var pitch til 19,5 ca på to dager, er ølet blitt påvirket av dette montro?

Er jo innafor i temperatur,men en økning på 3 grader på 48 timer er jeg ikke helt fornøyd med ..
 
Da følger jeg opp med ett oppfølgingsspørsmål:

Såvidt jeg har skjønt er hensikten med temp-kontroll og frysekjøleboks bl.a. å hindre stormgjæringen fra å "ta helt av" og derfor kjøle underveis for å holde "kontroll" på stormgjæringen?

Eventuelt kan jeg bare med like bra resultat pitche 2-3 grader under romtemperatur og få et godt resultat, gitt at rom-temp står i stil med gjærtypen jeg bruker?
 
Men da vil temperaturen synke igjen etter stormgjæring med mindre du varmer opp igjen. Temperaturene under stormgjæring vil også variere litt. Dessuten så er det ikke alltid romtemp spiller på lag med hva du ønsker.

Det kan virke like greit å gjøre det slik som du beskriver, men etter x antall brygg vil du se at du må jobbe og krysse litt fingre for å oppnå ønsket temperatur etterhvert som parameterne (romtemp/o2/pitchrate/gjærtype) forandrer seg fra brygg til brygg.

Oppsettet du har nå er mer eller mindre set and forget, og så evt bare justere stc/UT200. Du har også muligheten for å justere temperatur for ønsket smaksprofil fra gjæren.
 
Spørs litt på hvilken gjærtype du bruker, men tror det går helt fint. De fleste gjærtyper assosiert med IPA er forholdsvis rene under 20 c såvidt jeg vet.
 
Tilbake
Topp