Braasj Bryggeri/Kjempetorskens ØL-blogg

Tom Young

Norbrygg-medlem
Da er planene igang for vårt lille hjemmebryggeri, og vi har opprettet en blogg for å dokumentere planlegging, forberedelser og gjennomførelse av planene:
http://braasjbrygg.wordpress.com/
Kom gjerne med kommentarer, forslag og idéer!

bb.jpg
 
Hei

Artig å se Bråsj Bryggeri blir til...

Her følger noen bilder fra Gvarv Bryggeri i Telemark. Noe tilsvarende dere skal lage til. Vi har til nå brygget 9 brygg på 50 liter Speidel, og produksjonen fortsetter for fullt. Lokalene er i kjelleren min. Der har vi flere ledige rom bla et kjøkken, vaskerom, bod og dusj. Når vi etterhvert får rydda og montert opp noen hyller blir det bra. Det trengs nå , siden vi har bestillt en pall med 0,5 liters flasker som ankommer førstkommende onsdag. Vi bruker denne online bryggeloggen for å logge våre brygg med Speidelen: www.bryggelogg.no. Den er forøvrig åpen for alle.

I går blei det mye prøvesmaking av: "En engelsk luring", "Super IPA Nøgne style" og "Gromstouten". Alle meget gode og vellykkede!
I dag får vi vel igjen starte opp Speidelen:)

mvh

Bryggemester assistent Knut
Gvarv bryggeri
 

Vedlegg

  • 080120112479.jpg
    080120112479.jpg
    1.002,9 KB · Sett: 2.864
  • 271220102467.jpg
    271220102467.jpg
    1.006,9 KB · Sett: 2.670
  • 271220102459.jpg
    271220102459.jpg
    643,6 KB · Sett: 2.692
  • 271220102456.jpg
    271220102456.jpg
    507,3 KB · Sett: 2.681
  • 150120112491.jpg
    150120112491.jpg
    699,1 KB · Sett: 2.714
  • 130120112489.jpg
    764,3 KB · Sett: 3.023
  • 090120112485.jpg
    090120112485.jpg
    652,6 KB · Sett: 2.806
  • 090120112484.jpg
    090120112484.jpg
    811,2 KB · Sett: 2.836
  • 090120112481.jpg
    090120112481.jpg
    764,4 KB · Sett: 2.838
  • 080120112480.jpg
    080120112480.jpg
    934,4 KB · Sett: 2.862
Knut1 skrev:
Hei

Artig å se Bråsj Bryggeri blir til...

Her følger noen bilder fra Gvarv Bryggeri i Telemark. Noe tilsvarende dere skal lage til. Vi har til nå brygget 9 brygg på 50 liter Speidel, og produksjonen fortsetter for fullt. Lokalene er i kjelleren min. Der har vi flere ledige rom bla et kjøkken, vaskerom, bod og dusj. Når vi etterhvert får rydda og montert opp noen hyller blir det bra. Det trengs nå , siden vi har bestillt en pall med 0,5 liters flasker som ankommer førstkommende onsdag. Vi bruker denne online bryggeloggen for å logge våre brygg med Speidelen: www.bryggelogg.no. Den er forøvrig åpen for alle.

I går blei det mye prøvesmaking av: "En engelsk luring", "Super IPA Nøgne style" og "Gromstouten". Alle meget gode og vellykkede!
I dag får vi vel igjen starte opp Speidelen:)

mvh

Bryggemester assistent Knut
Gvarv bryggeri
Artig å se=)  Hvor bestiller dere 0,5L flasker fra??
 
Knut1 skrev:
Bestillte hos http://www.nordicpack.no/

Totalt 6463,-kr inkludert alt, unntatt frakt. Antall: 1960 stk flasker.

Det skulle bli ca 3,30 pr flaske.

Har ikke fått fakturaen enda, men det var den prisen jeg fikk oppgitt.

\\ Knut

Vi bestilte også en slik pall fra Nordic Pack i fjor. Det er utrolig mange flasker! 7 lag med flasker på pallen. Vi måtte kjøpe pappesker for over 700 kr for å få pakket bort flaskene ettersom de færreste kan parkere en pall i kjelleren. Tok oss en hel ettermiddag.
Frakten utgjør endel, så prisen pr flaske blir nok endel mer enn 3,30. Flaskene er forøvrig nesten identiske med NØ sine.
 
Ja, det blir nok mye styr med de flaskene. Vi har fått en til å hente dem for oss. Det er vel ikke helt gratis...
Her er forresten et par bilder fra dagens brygg, blir litt tid til prøvesmaking også:)
 

Vedlegg

  • 150120112492.jpg
    640 KB · Sett: 2.840
  • 150120112495.jpg
    150120112495.jpg
    592,7 KB · Sett: 2.562
Knut1 skrev:
Her følger noen bilder fra Gvarv Bryggeri i Telemark.

Heisann.

Dette vekket min nysgjerrighet da jeg er en aspirerende brygger med røtter fra eplekomunen.

Hvilke ambisjoner har dere for dette bryggeriet?
 
Moro at du har dine røtter fra eple kommunen Sauherad.

Vi har vel egentlig ingen store ambisjoner angående bryggingen, dette bare for moro. Men når det er sagt har allerede et par lokale gårdutsalg vært i kontakt med oss angående salg av vårt øl. Flere personer fra bygda har jo fått prøvesmake ølet, og da går jo ryktene om godt øl som ild i tørt grass. Vi har ikke studert lovverket særlig nøye, men det virker til å være komplisert å selge hjemmebrygget øl. Foreløpig lager vi kun til oss selv. Dersom det skulle bli aktuellt å produsere for salg må man jo produsere større mengder enn vi gjør pr i dag. Men jeg ser ikke at det kan være noe særlig penger å tjene på dette, selv om man hadde kjøpt seg en 200 liters Speidel. Tenker da på alkoholavgifter og andre avgifter som følger med.

\\ Knut
 
Det kan bli interessant å se hvilken retning lovverket endrer seg ang. gårdssalg fremover.

Ble overasket da jeg så det stod "Gvarv Bryggeri i Telemark" i innlegget ditt, da jeg ikke har hørt noe om noen andre hjemmebryggere i området, men det kan jo heldigvis ha endret seg. :)
Flott oppsett dere har forresten. Ser kjekt ut å ha noen fat liggende :)
 
Langt i fra aprilsnarr :)  Vi gleder oss som 2 barn på julaften til å begynne med dette. Kjellerboden vi planlegger å omgjøre til bryggerom vil ta lenger tid så vi kjører første batch på kjøkkenet har vi bestemt.

Vi er totalt uerfarne på å brygge på speidel, men har lest en del. Vi kjøpte startersett fra petit som inneholder kjøler, maltmølle m.m. Regner med at vi må kjøpe en hageslange til kjøleren, og sikkert noen greier for å feste hageslangen til kjøleren. Går ut i fra at alle hageslanger er ok å bruke? eller er det noen materialer man må være oppmerksom på her?

Jeg tror maltmøllen er en sånn man kan sette oppå et gjæringskar og bare kverne til. Har hørt at mange kobler en drill til denne for å slippe å kverne manuellt. Er det virkelig så stor jobb? For 50liters brygg kan det vel ikke ta lang tid å kverne malten? Vil gjerne høre erfaringer.

Lurer også litt på damp. Tenkte å sette speidelen ved kjøkkenvinduet og ha det åpent under koking. Blir det mye vanndamp når man koker 50liter i en time? I kjellerboden tenkte vi å montere en avtrekksvifte i et kjellervindu, men en bekymring jeg har er naboen (bor i en 4-mannsbolig) som har kjøkkenvindu rett over kjellerbodvinduet. Kan dette bli et problem?

Vi kommer også til å satse på flytende gjær ved bryggingen. Vi er begge ekstraktbryggere i dag og har brukt mest tørrgjær, som har fungert fint. Men de store gutta bruker jo fersk flytende gjær. I den forbindelse lurer jeg på hvor viktig det er å lage en starter mot det å bare helle reagensrøret rett i vørteren? Vi har ikke magnetrører (enda), men vurderer dette om det viser seg nødvendig. Er det noen som har erfaring med å lage startere uten en automatisk rører? Er det å anbefale? Må man ha vekkerklokke på hver annen time for å riste på starteren i løpet av natten ? ;)

Siste spørsmål: jeg har hatt en pause i hjemmebrygging på 6-8 måneder hvor jeg har hatt humle liggende vakumpakket i skapet (ikke kjølt/fryst) i denne perioden. Det dreier seg totalt om ganske mye humle, kjøpt fra USA og england. Både pellets og blomst. Kan "gammel" humle gi bismak til ølet, eller er det slik at den bare ikke gir så mye aroma/bitterhet over tid? Det jeg lurer på er om man kan erstatte oppskrifter med eldre humle bare ved å øke dosen?
 
ProtoBrew skrev:
Vi er totalt uerfarne på å brygge på speidel, men har lest en del. Vi kjøpte startersett fra petit som inneholder kjøler, maltmølle m.m. Regner med at vi må kjøpe en hageslange til kjøleren, og sikkert noen greier for å feste hageslangen til kjøleren. Går ut i fra at alle hageslanger er ok å bruke? eller er det noen materialer man må være oppmerksom på her?
Det er påmontert noen slangestykker, og på enden av disse er det hageslange skjøtestykker, så det går fint å koble hagelsange rett på.
Selv tok jeg de av, og monterte gardenaskjøter så jeg kan koble de fra enklere.  Lettere å pakke ned slangen for seg, og kjøleren for seg.
 
neslekkim skrev:
ProtoBrew skrev:
Vi er totalt uerfarne på å brygge på speidel, men har lest en del. Vi kjøpte startersett fra petit som inneholder kjøler, maltmølle m.m. Regner med at vi må kjøpe en hageslange til kjøleren, og sikkert noen greier for å feste hageslangen til kjøleren. Går ut i fra at alle hageslanger er ok å bruke? eller er det noen materialer man må være oppmerksom på her?
Det er påmontert noen slangestykker, og på enden av disse er det hageslange skjøtestykker, så det går fint å koble hagelsange rett på.
Selv tok jeg de av, og monterte gardenaskjøter så jeg kan koble de fra enklere.  Lettere å pakke ned slangen for seg, og kjøleren for seg.

Vi har opplevd at de tynneste og billigste hageslangene klapper sammen, om en bruker de på "utgangen" hvor vannet er forholdsvis varmt i starten. Vi bruker derfor der en noe mer solid (og armert?) variant på varmvannet.
 
BorBar skrev:
neslekkim skrev:
ProtoBrew skrev:
Vi er totalt uerfarne på å brygge på speidel, men har lest en del. Vi kjøpte startersett fra petit som inneholder kjøler, maltmølle m.m. Regner med at vi må kjøpe en hageslange til kjøleren, og sikkert noen greier for å feste hageslangen til kjøleren. Går ut i fra at alle hageslanger er ok å bruke? eller er det noen materialer man må være oppmerksom på her?
Det er påmontert noen slangestykker, og på enden av disse er det hageslange skjøtestykker, så det går fint å koble hagelsange rett på.
Selv tok jeg de av, og monterte gardenaskjøter så jeg kan koble de fra enklere.  Lettere å pakke ned slangen for seg, og kjøleren for seg.

Vi har opplevd at de tynneste og billigste hageslangene klapper sammen, om en bruker de på "utgangen" hvor vannet er forholdsvis varmt i starten. Vi bruker derfor der en noe mer solid (og armert?) variant på varmvannet.

Ah.. jeg kjører Biltema vannslanger funnet i båtavdelingen, samme dimensjon som hageslanger, men mye stivere, hadde egentlig planer om å finne hageslange, men ikke funnet noen som ikke lukter.
Litt av poenget med Gardena koblingene, er at jeg bruker samme slange til å fylle speidelen også, og da vil jeg ikke ha en illeluktende hageslange..
 
ProtoBrew skrev:
Jeg tror maltmøllen er en sånn man kan sette oppå et gjæringskar og bare kverne til. Har hørt at mange kobler en drill til denne for å slippe å kverne manuellt. Er det virkelig så stor jobb? For 50liters brygg kan det vel ikke ta lang tid å kverne malten? Vil gjerne høre erfaringer.

Vi har brukt ca. 45-60 min. med en slik mølle for å kverne rundt 10 kg malt. Så det tar ikke så veldig mye tid. Det kan godt gjøres dagen før eller mens Braumeisteren varmer meskevannet opp.

Lurer også litt på damp. Tenkte å sette speidelen ved kjøkkenvinduet og ha det åpent under koking. Blir det mye vanndamp når man koker 50liter i en time? I kjellerboden tenkte vi å montere en avtrekksvifte i et kjellervindu, men en bekymring jeg har er naboen (bor i en 4-mannsbolig) som har kjøkkenvindu rett over kjellerbodvinduet. Kan dette bli et problem?

Vi brygger i kjelleren og har montert en avtrekksvifte i veggen ovenfor Braumeisteren. Den greier ikke å transportere hele dampen ut, så vi må åpne kjellerdøren under kokingen. Forresten tror jeg ikke at du må være bekymret når det gjelder naboen din, den fine vørterlukten fortynnes ganske rakst, synes jeg.

Vi kommer også til å satse på flytende gjær ved bryggingen. Vi er begge ekstraktbryggere i dag og har brukt mest tørrgjær, som har fungert fint. Men de store gutta bruker jo fersk flytende gjær. I den forbindelse lurer jeg på hvor viktig det er å lage en starter mot det å bare helle reagensrøret rett i vørteren? Vi har ikke magnetrører (enda), men vurderer dette om det viser seg nødvendig. Er det noen som har erfaring med å lage startere uten en automatisk rører? Er det å anbefale? Må man ha vekkerklokke på hver annen time for å riste på starteren i løpet av natten ? ;)

Som du sikkert vet holder det ikke men et rør gjær for 50 l med vørter. Mr Malty (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html) foreslår rundt 4,5 pakker gjær ved 100% viabilitet til 50 l overgjæret øl med OG 1.048. Min anbefaling er å lage en starter, selv om du ikke har magnetrører. Gjærutbyttet er nok mindre (særlig hvis du ikke står opp om natten for å riste  ;) ), men du får i hvert fall et større antall gjærceller enn du ville ha uten starter.

Siste spørsmål: jeg har hatt en pause i hjemmebrygging på 6-8 måneder hvor jeg har hatt humle liggende vakumpakket i skapet (ikke kjølt/fryst) i denne perioden. Det dreier seg totalt om ganske mye humle, kjøpt fra USA og england. Både pellets og blomst. Kan "gammel" humle gi bismak til ølet, eller er det slik at den bare ikke gir så mye aroma/bitterhet over tid? Det jeg lurer på er om man kan erstatte oppskrifter med eldre humle bare ved å øke dosen?

6-8 måneder vil jeg ikke si er særlig gammel så lenge humlen er vakuumpakket. Du vil i hvert fall ikke få bismak. Mulig at du må øke dosen litt, men det er vanskelig å si hvor mye...
 
Tilbake
Topp