Brag: Jeg traff alle verider :)

EndreS

Norbrygg-medlem
Hei.

Har egentlig ikke så mye å melde i dag. Vil bare si at jeg brygget en porter oppskrift fra Brewing Classic Styles i går og jeg traff meske temperaturen med 0.4 grader, SG før kok spot-on. SG etter kok spot-on og mengden vørter i gjæringskaret var helt etter oppskriften.
Første forsøk på fly-sparge, så det blir nok det fra nå av - og med nykjøpt juvelvekt ble humlemengdene også rett.

Nå håper jeg bare jeg klarer å kontrollere gjæringstempraturen litt bedre en tidligere.

Endre

EndreS skrev:
Hei.

Har egentlig ikke så mye å melde i dag. Vil bare si at jeg brygget en porter oppskrift fra Brewing Classic Styles i går og jeg traff meske temperaturen med 0.4 grader, SG før kok spot-on. SG etter kok spot-on og mengden vørter i gjæringskaret var helt etter oppskriften.
Første forsøk på fly-sparge, så det blir nok det fra nå av - og med nykjøpt juvelvekt ble humlemengdene også rett.

Nå håper jeg bare jeg klarer å kontrollere gjæringstempraturen litt bedre en tidligere.

Endre

Det er jo flott  :amen:

Gratulerer! :) En god følelse når man får kontroll på bryggingen og ting går som planlagt.
Vært veldig nær å treffe alle mål selv på de to siste bryggene selv :) Gleder meg veldig til å få min beerbug så jeg kan overvåke selve gjæringen.
Men vet ikke helt hvordan jeg skal få full kontroll da jeg ikke ser helt hvordan jeg skal få plass til et gjæringsskap i leiligheten.

Det må være noe som går.
På lørdag fikk jeg alle (viktige) verdier "rett" i forhold til BeerSmith  :jaha:

Håper da denne "sykdommen" varer til lørdag, da skal det brygges brown ale. Litt bekymret i forhold til at jeg har litt lite skjegg i trynet for tida. Håper det går fint uansett.

Fredda skrev:
Gratulerer! :) En god følelse når man får kontroll på bryggingen og ting går som planlagt.
Vært veldig nær å treffe alle mål selv på de to siste bryggene selv :) Gleder meg veldig til å få min beerbug så jeg kan overvåke selve gjæringen.
Men vet ikke helt hvordan jeg skal få full kontroll da jeg ikke ser helt hvordan jeg skal få plass til et gjæringsskap i leiligheten.
I en annen tråd vises noen fleksible varmekabler 20w/m. 1m et par ganger rundt europris dunk. Liggeunderlagutenpå der og en kontroller. Tar ikke mer plass enn dunken..
http://www.ebay.com/itm/261157123810?redirect=mobile

hehe, samme her. FG skulle være 1.015, men jeg fikk 1.011
Lurer på om litt lav gjæringstemperatur og/eller litt mye gjær kan være årsaken.
Jeg hadde høstet/vakset gjæren etter forrige brygg og siden den hadde stått en stund brukte jeg bare alt. Bryggingen ble startet litt på sparket så jeg hadde ikke laget noen starter.

Endre

Faktisk samme her. Traff på alle temperaturer under mesk. OG stemte etter kok og det samme med mengde i karet. Skulle havne på FG 1014, men havnet på 1010. Smakte utrolig godt fordi da:) brygging skjedde samme helg som dere over.
Tror det var noe som gikk i lufta den helga som gjorde at alle traff og endte litt lavt:)

Tilbake
Topp