Brainstorme litt på "floating lid"

Har tenkt en stund at floating lid på gjæringskar kan være optimalt for å unngå kontakt med oksygen fra tiden etter stormgjæring og tapping.

Det åpenbart fine med floating lid er jo at overflaten tildekkes slik at eksponering til luft blir fjernet.
Det er mange produkter i vinbransjen som bruker floating lid for sekundær, og sikkert også for servering i lokaler det går mye vin.

https://www.polsinelli.it/en/50-l-stainless-steel-wine-tank-with-air-floating-lid-P283.htm
https://www.brouwland.com/en/our-pr...-floating-lid-conic-bottom-200-l#.WGubW6JCzm8
http://www.vigoltd.com/Catalogue/Tanks-vessels-accessories/Accessories/For-variable/Float-lid

Prinsippet er at lokket flyter på overflaten og tettes vha en oppblåsbar slange som går rundt sidene.

Hvorvidt et slikt lokk har noe hensikt under gjæring tviler jeg på. Tanken er at spesielt for coldcrashing og tapping så har man et lokk som henger med i operasjonen, uten at øllet får kontakt med oksygen.

Gjæringskar de fleste av oss bruker er litt koniske og et lokk for dette blir komplisert, men jeg tror at et floating lid bør kunne takle standard gjæringskar for den lille endringen i coldcrash, så da er man kanskje halveis til mål.

Er også usikker på utskilling av co2 i væsken og hvordan dette kan påvirke lokket.
Flytting av gjæringskar bør vel gjøres før en installerer det flytende lokket.

Andre som har noen tanker?
 
Skal lokket være på fra starten av gjæringen? Hvis ikke blir det oksygeneksponering når lokket på karet må tas av. Tror dette blir klinete ved stormgjæring av ale i alle fall.
En enklere løsning er å koble på lavt CO2-trykk ved CC og tapping, evt. ballong. Funker på litt solide gjæringskar.
 
Tenkte i utgangspunktet at lokket skulle på før colcrash/tapping men er åpen for brainwaves. Operasjonen vil medføre lufteksponering i noen sekunder.
 
I utgangspunktet så virker det som en god ide. Men ikke så god at jeg føler at det er verdt å bytte ut rutinen jeg har i dag. Jeg tenker at det er mer som må saniteres før bruk, og vaskes etter bruk. Hvis tanken er å ha det på før CC/tapping så må man av med lokket på bøtta for å få det på plass. Evt så kan man ha det på samtidig som man tørrhumler.
 
Interessant, kanskje noe sånt for meskingen også, for de som er interessert i det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Løsningen for vinkartongene er poser som kollapser når man tapper for å unngå at vinen kommer i kontakt med oksygen.

Hadde det vært mulig å bruke noe sånt til gjæringskar? Det kan godt være headspace under gjæringa, den vil raskt fylles med Co2, overskudd kan føres ut på vanlig måte. En enveisventil kan sørge for at ikke noe går inn i ballongen.

Ved omstikking kan den andre ballongen tømmes helt for luft før overføring.

???
 
Vet ikke om det finnes, men kostbare å produsere tror jeg ikke det ville vært.

Vi kan jo drømme om 30 liters engangsbager med enveisventil som slipper ut Co2. Ferdig steriliserte, tomme for luft til 20 kroner pr. stk. Det hadde vært noe.

Forretningsidé, anyone..?
 
Obersten har vel testa
Har satt opp små kegeratorer for 20-liters slimline KeyKeg. Brukte CO2 i steden for kompressor, for å unngå støy. Siden trykket ikke påvirker karboneringsnivået, kan det brukes samme trykk for alle øltyper. Veldig praktisk. Her er det faktisk viktig at trykket er høyt nok, ellers bryter CO2 ut av ølet og skaper skumproblem.

Det er ikke mulig å tvangskarbonere på KeyKeg. Naturlig karbonering funker, og siden ølet presses ut av toppen på posen, er bunnfall uproblemarisk. Alternativt må ølet karboneres før fylling på fat.

Gjorde et spedt forsøk på fylling av en KeyKeg via vanlig fatkobling for tapping. Fikk ikke til. Skal teste mer på dette.
 
Har satt opp små kegeratorer for 20-liters slimline KeyKeg. Brukte CO2 i steden for kompressor, for å unngå støy. Siden trykket ikke påvirker karboneringsnivået, kan det brukes samme trykk for alle øltyper. Veldig praktisk. Her er det faktisk viktig at trykket er høyt nok, ellers bryter CO2 ut av ølet og skaper skumproblem.

Det er ikke mulig å tvangskarbonere på KeyKeg. Naturlig karbonering funker, og siden ølet presses ut av toppen på posen, er bunnfall uproblemarisk. Alternativt må ølet karboneres før fylling på fat.

Gjorde et spedt forsøk på fylling av en KeyKeg via vanlig fatkobling for tapping. Fikk ikke til. Skal teste mer på dette.
Hvor mange ekstra deler må man ha? Og hvor mange ganger kan man bruke dem?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vet ikke om det finnes, men kostbare å produsere tror jeg ikke det ville vært.

Vi kan jo drømme om 30 liters engangsbager med enveisventil som slipper ut Co2. Ferdig steriliserte, tomme for luft til 20 kroner pr. stk. Det hadde vært noe.

Forretningsidé, anyone..?

Bag in box ? har brukt mye av 25 literne.
Tenker jeg setter sammen 2 stk. til mitt 50 liters kar og som fylles og deretter tømmes for co2 i stedet.
 
Hvor mange ekstra deler må man ha? Og hvor mange ganger kan man bruke dem?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sporer av egen tråd; er det vanlig G kobling her?
For tapping trenger man en KeyKeg-kobling. Den er ikke lik noen andre fatkoblinger. Finnes med 1/2" eller 5/8" BSP tilkoblinger for øl og gass.

For fylling har de en egen fyllingskobling. Innbiller meg at det kan brukes samme kobling som for tapping hvis tilbakeslagsventilen tas ut, men det var dette jeg ikke fikk til på første forsøk.

Disse kan gjenbrukes. Selges på keykegshop.eu. Kontakten min hos leverandøren påstår det er selvkostpriser.
 
Det er G-kobliner som også har plundrete tilbakslagsventiler på øl siden men det er vel bare og kjøre inn øl på gassiden under fylling.
 
Det er G-kobliner som også har plundrete tilbakslagsventiler på øl siden men det er vel bare og kjøre inn øl på gassiden under fylling.
Funker sikkert fint på vanlige fat, men må ikke gjøres på KeyKeg. Da vil ølet komme på utsiden av posen.
 
Tilbake
Topp