Brakeøl, igjen

Tror dere ikke at jeg plutselig fant en, velfaktisk 2, flasker av brakeølet fra noember 2012!!! Jeg viste jo om de to flaskene, men trodde de var fra 04.12, en totalt mislykket batch. Men denne her!!!! Ohhhh du milde Perlotte!!!! Den ble i sin tid klokket inn til rett over 8 %, og det er ikke tull på en flekk.  ;D Men det er det eldste øllet jeg har lagret og drukket noensinne. Det er for sent nå å ta bilder, men det var like klart og hadde samme farge som fabrikkpils. Flaskekarbonert og omtrent like karbonert som fabrikkpils. Men smaken!!!!! HOOOLY!!!!

Oppskriften er:

18l låg, trekt på einerkvister i 3 timer på 70 grader, kok og kjøl ned. Kok opp 1,5kg lys DME, 100g mørk DME og 2,4 kg finsukker i 5 l vann.
Etter kok 23l OG 1070 FG 1010
Tilsett to pakker Safeale US05.

Dette var helt latterlig moro!!  :skitbra:
 
Fossdal skrev:
Tror dere ikke at jeg plutselig fant en, velfaktisk 2, flasker av brakeølet fra noember 2012!!! Jeg viste jo om de to flaskene, men trodde de var fra 04.12, en totalt mislykket batch. Men denne her!!!! Ohhhh du milde Perlotte!!!! Den ble i sin tid klokket inn til rett over 8 %, og det er ikke tull på en flekk.  ;D Men det er det eldste øllet jeg har lagret og drukket noensinne. Det er for sent nå å ta bilder, men det var like klart og hadde samme farge som fabrikkpils. Flaskekarbonert og omtrent like karbonert som fabrikkpils. Men smaken!!!!! HOOOLY!!!!

Oppskriften er:

18l låg, trekt på einerkvister i 3 timer på 70 grader, kok og kjøl ned. Kok opp 1,5kg lys DME, 100g mørk DME og 2,4 kg finsukker i 5 l vann.
Etter kok 23l OG 1070 FG 1010
Tilsett to pakker Safeale US05.

Dette var helt latterlig moro!!  :skitbra:

Dette er helt klart på to-do lista mi. Hvorfor sukker, ikke bare DME..? Så det blitt mye bedre med et par års lagring...? 
 
Det finnes vel en del tråder om emnet, men kjapt fortalt drar jeg av de ytterste skuddene, blå bær er +, ca 15 liter, etterfyller med like mye vann, trekker på 70 grader i 3 timer for ikke å dra ut tjærestoffer, sil av, kok opp. I 2013 brygget jeg kun med 3 kg DME, men dette ble alt for søtt og gav en helt annen smak. Det øllet klarte jeg å infisere, (vel, det var en ivrig toåring som ble tatt på fersken mens han blåste inn gjærlåsen) så fikk ikke smakt ferdig resultat. Tror likevel at jeg vil holde meg til 1,5 kg DME og senke sukkermengde til 1,5 kg, for å få den "rette" tørre smaken. Ølet ble flaskekarbonert med sukkerlake og har stått i kjøleskap siden 15.11.12. Grunnen til at her ikke finnes humle er at dette bygger på gammel tradisjon, der einer har samme desinfiserende egenskaper som humle. Min kone, som ikke drikker vanlig øl, er veldig glad i dette produktet.
 
Tilbake
Topp