Brakeøl

I dag brygget jeg brakeøl for første gang. Jeg tok utgangspunkt i oppskrifta til Halvor så jeg er litt spent på hva han har å si.
Jeg var på skauen i dag og sanket endel einer. Det ble en full 22 liters gryte med små einerkvister med mye bær på. Jeg klyppte vekk en del Av de tjukke greinene.

22 liter einerkvister med mye bær kokt ca en halv time.
2400 gram honning
1000 gram sukker
  600 gram spraymalt
    30 gram cascade humle kokt 60 min.

Honning sukker og spraymalt blandet jeg sammen og ga det godt oppkok før jeg hadde det oppi einer avkoket. Cascade kokte jeg i en gryte for seg.
Nå blir det spennende å se åssen dette barker i vei :skaal2:

PS Jeg slenger på et annet spm. Er det noen som har peiling på tørking av einerbær? ???
 
Er muligens på tynn is her, bare så det er sagt.

Men jeg vil annta at tørking av enerbær burde være ganske likt det meste annet av frukt/bær/planter man tørker, og at 4-7 timer i 40 - 50 grader kunn undervarme og helst varmluft burde gjøre susen (ligger enerbær stille i varmluft tru?)

En annen og kanskje morsommere metode er å tørke i sola i 2 døgn på rist/netting el. men dette er jo veldig væravhengig.
Husk isåfall å ikke legge de i en haug, men strø de godt utover.

Hvis man tørker for varmt eller for lenge kan man miste smaken, og da er vel hele vitsen borte.
 
Takker for svar Jan  Borgar. Det er litt vanskelig og stille inn ovnen helt nøyaktig på 40-50 grader tror jeg, men jeg vil i hvertfall prøve med en liten håndfull bær. Soltørking kan man bare glemme nå.
 
Etter litt googling så fant jeg ut at enkelte bær og frukt som f.eks. hyllebær og erter tåler 70 grader, så mulig enerbær også tåler mer enn 50.
Du må nesten prøve litt forskjellig og smake hva som smaker mest/best.

Se forøvrig denne sida som jeg fant og virker ok, [size=12pt]pass bare på å ha aktivert pop-up blokkeren først[/size]...  :mad:
http://www.matoppskrift.no/sider/Konstorking.asp
 
Oki. Takker så meget :) Dette var "matnyttig" om man kan si det sånn. Får prøve med en håndfull først. Det er heldighvis godt med bær på einer nå;)
 
Tilbake
Topp