Braueule

Hei, er ny på forumet her, har vært aktiv i ølorg Norøl en stund. Kjøpte en Brumas Braueule 2 i fjor og har fått mange gode brygg ut av den.
Om det er noen som ønsker info rundt dette systemet er det bare å spørre.
Jeg har ellers 3 naboer som brygger, den ene har bestilt seg Baumeister 50l(oppgraderer fra krabbegryte) så vi får teste systemene mot hverandre. Den andre holder på å oppgradere sitt bryggeri til 50l hjemme snekret (plast) med pumpe med braueule som inspirasjon.(en skikkelig handyman)

Ser Gahr har langt ut god beskrivelse på braueule,
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3871.msg38597.html#msg38597 men jeg må tillegge et par detaljer:
- på humlingen, slår en bare av hele systemet, når humlinga er gjort skrur en systemet på igjen (powerknappen) Maskina husker da hvor en var i brygginga, så en slipper å legge inn detaljer på nytt. Luxus ved strømbrudd/sikring som går!!!
-ang temperatur, Gahr skrev han kun fikk 98C på sin i displayet, men hos meg kommer jeg opp i 102C,- vørteren er kokt opp under trykk så jeg regner med teperaturen stiger godt over 100grader.

Det er mye positivt med bryggeriet,
-en slipper bekymringer om at vørter /mesk skal brenne seg, siden det går på damp.
-følger standard meskeprinsipp med utvasking
-dampbryggingen er meget bra når en skal stegmeske. Da får en stigningen på ca 1 grad pr min i stegmesking som er perfekt for samspillet med sukkeret som skal ut - samspillet mellom beta/alfa!
-kokedamp blir filtrert i meskekret= mindre damp og lukt
-wirlpool funksjonen på kjøling og særlig på å få bort trub og humlerester er fantastisk. Det ligger igjen en pyramide med dritt jeg slipper å få ned i gjærkarret! :D
-spørsmål om bryggeriet kan en bare ringe selve fyren som står bak i Tyskland= mega bra oppfølging om problemer skulle oppstå.



Legger ved noen videoklipp fra i vinter. Brygging av tyskøl trengs inspirasjoon, da bruker jeg en internettradio og programerer inn in tysk kanal for rette stemningen.. ha ha
http://www.youtube.com/watch?v=i3-Rd58QWlE http://www.youtube.com/watch?v=qarhjslIX3Y
http://www.youtube.com/watch?v=SL38ZxPNsGU
En film fra en gammel og mindre modell en den jeg har:
http://www.youtube.com/watch?v=AuIuDegYyBc
 

Vedlegg

  • braueule2.jpg
    braueule2.jpg
    32,9 KB · Sett: 2.610
Tveitt skrev:
Jeg har ellers 3 naboer som brygger, den ene har bestilt seg Baumeister 50l(oppgraderer fra krabbegryte) så vi får teste systemene mot hverandre.
Spennende. Gleder meg til å høre rapport om dette :) Uten at jeg kan så mye om bryggeriet det synes jeg at BrauEule har fått ufortjent lite oppmerksomhet i forhold til Speidel.
 
Glemte å si at Braueulen kan gi veldig høy OG. En får 10 kg malt i meskegryta da den er på 36 liter. Kokepanna er på 34 liter  og til slutt sitter jeg igjen med ca 30 liter vørter med høy OG. Så ved å tilsette kokt vann i vørteren er kapasiteten økt til godt over 40.... opp mot 50liter med OG på 1055.
Da jeg brygga i dag fikk jeg 30 liter på OG 1065 - brukte 6.5kg malt. Laget stout, 5kg var pilsmalt fra weyerman. resten var hovedsaklig svartmalt carafa 1+3 og caramunich.
 
Tveitt skrev:
Glemte å si at Braueulen kan gi veldig høy OG. En får 10 kg malt i meskegryta da den er på 36 liter. Kokepanna er på 34 liter  og til slutt sitter jeg igjen med ca 30 liter vørter med høy OG. Så ved å tilsette kokt vann i vørteren er kapasiteten økt til godt over 40.... opp mot 50liter med OG på 1055.
Det samme gjelder vel Speidel 50 l. Får 12 - 13 kg malt i røret og kan benytte alt fra 40 - 60+ l vann ;)
 
Tveitt skrev:
Glemte å si at Braueulen kan gi veldig høy OG. En får 10 kg malt i meskegryta da den er på 36 liter. Kokepanna er på 34 liter  og til slutt sitter jeg igjen med ca 30 liter vørter med høy OG. Så ved å tilsette kokt vann i vørteren er kapasiteten økt til godt over 40.... opp mot 50liter med OG på 1055.
Da jeg brygga i dag fikk jeg 30 liter på OG 1065 - brukte 6.5kg malt. Laget stout, 5kg var pilsmalt fra weyerman. resten var hovedsaklig svartmalt carafa 1+3 og caramunich.
Litt synd at kokekjelen ikke er større enn 34l da. På 20l speidelen er den 36l mener jeg. Til sammenligning.
 
Bjarte H skrev:
Tveitt skrev:
Glemte å si at Braueulen kan gi veldig høy OG. En får 10 kg malt i meskegryta da den er på 36 liter. Kokepanna er på 34 liter og til slutt sitter jeg igjen med ca 30 liter vørter med høy OG. Så ved å tilsette kokt vann i vørteren er kapasiteten økt til godt over 40.... opp mot 50liter med OG på 1055.
Da jeg brygga i dag fikk jeg 30 liter på OG 1065 - brukte 6.5kg malt. Laget stout, 5kg var pilsmalt fra weyerman. resten var hovedsaklig svartmalt carafa 1+3 og caramunich.
Litt synd at kokekjelen ikke er større enn 34l da. På 20l speidelen er den 36l mener jeg. Til sammenligning.

Det er egentlig uproblematisk, i og med at man kan koke med lokk og trykk hele tiden. Jeg brygget 22,5 l batcer hele veien med BrauEulen, og kunne godt ha tynt ut noen flere liter.

Jeg testet aldri bare å slå av strømmen ved humletilsetninger, men det er jo genialt enkelt... Hvorfor kom jeg aldri på det?:)

Jeg har forøvrig skrevet en lengre beskrivelse av bruken for Ola Skarland hos Petit, vil tro han legger den ut på sidene sine.

Ang. Koketemperaturer, så antar jeg det kun er snakk om forskjeller i kalibrering av termometeret. Det høyeste "min" Bryggeugle noen gang viste var 99 °C, men det var full koking allerede ved 97 °C, så koking var aldri noe problem.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Det er egentlig uproblematisk, i og med at man kan koke med lokk og trykk hele tiden.

Jeg har forøvrig skrevet en lengre beskrivelse av bruken for Ola Skarland hos Petit, vil tro han legger den ut på sidene sine.

Hvordan fungerer utkoking av DMS når man koker under trykk? Føres kondens fra hatten/lokket bort?

Jeg gleder meg til Ola legger det ut :)
 
Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Det er egentlig uproblematisk, i og med at man kan koke med lokk og trykk hele tiden.

Jeg har forøvrig skrevet en lengre beskrivelse av bruken for Ola Skarland hos Petit, vil tro han legger den ut på sidene sine.

Hvordan fungerer utkoking av DMS når man koker under trykk? Føres kondens fra hatten/lokket bort?

Jeg gleder meg til Ola legger det ut :)





DMS er intet problem da dampen blir ledet igjennom en slange(fra toppen av hatten/pipa) og inn i meskekaret under mesken. Dermed slipper man også plagsom damp og fuktighet i rommet. All fuktighet fra kokinga kondenserer og legger seg i bunnen av meskekaret sammen med mesken.  Trykket blir skapt av kokinga selv og en motor som pumper luft inn i kjelen. Dermed er det konstant trykk i kjelen.
 
Bjarte H skrev:
Tveitt skrev:
Glemte å si at Braueulen kan gi veldig høy OG. En får 10 kg malt i meskegryta da den er på 36 liter. Kokepanna er på 34 liter  og til slutt sitter jeg igjen med ca 30 liter vørter med høy OG. Så ved å tilsette kokt vann i vørteren er kapasiteten økt til godt over 40.... opp mot 50liter med OG på 1055.
Da jeg brygga i dag fikk jeg 30 liter på OG 1065 - brukte 6.5kg malt. Laget stout, 5kg var pilsmalt fra weyerman. resten var hovedsaklig svartmalt carafa 1+3 og caramunich.
Litt synd at kokekjelen ikke er større enn 34l da. På 20l speidelen er den 36l mener jeg. Til sammenligning.

Men Braumeisteren har jo et maltrør som tar plass. Hvor mye vørter kan en få etter oppkoking?
 
Liten tvil om at BrauEulen har større kapasitet enn Speidel, volum og potensiell OG tatt i betraktning. I en 20 liters Speidel får man vel typisk ut inntil 23 Liter med en OG nær 70 om man bruker den rett.

Men 30 liter vørter med en OG på 65 med 6,5 kg malt, det høres da ut som VELDIG godt utbytte. Etter mine beregninger nær 100 %? Sikker på det ikke er målefeil med i bildet her?
 
Gahr skrev:
Liten tvil om at BrauEulen har større kapasitet enn Speidel, volum og potensiell OG tatt i betraktning. I en 20 liters Speidel får man vel typisk ut inntil 23 Liter med en OG nær 70 om man bruker den rett.

Men 30 liter vørter med en OG på 65 med 6,5 kg malt, det høres da ut som VELDIG godt utbytte. Etter mine beregninger nær 100 %? Sikker på det ikke er målefeil med i bildet her?

:attevar:
Det er bra noen er våkne her, for det var tydligvis ikke jeg i halv ett tiden i går.
Jeg må ta en titt i papirene hjemme etter brygginga-jeg vet jeg får veldig godt utbytte - men 100% er for godt til å være sant. :bank2: Her er det jeg som blinksa når jeg skrev i går- ellers er det en regnefeil.

Kommer tilbake på den.
 
Brumas har utregning for de som ønsker å brygge sterk vørter som kan vannes ut for å øke kapasiteten til eksempelvis Pils. Men de bruker PLATO tror jeg.
http://www.brumas.de/wassergabe.html Så hvis en ikke har PLATO vekt kan en bruke denne kalkulatoren.
http://www.brewblogger.net/index.php?page=tools&section=plato&action=entry
 
Tveitt skrev:
DMS er intet problem da dampen blir ledet igjennom en slange(fra toppen av hatten/pipa) og inn i meskekaret under mesken. Dermed slipper man også plagsom damp og fuktighet i rommet. All fuktighet fra kokinga kondenserer og legger seg i bunnen av meskekaret sammen med mesken. 

Det er jo et godt salgsargument. Mange brygger inne med for dårlig avtrekk og damper jevnlig ned tak og vegger.

"Kjelen" i en 20l Speidelen har volum på ca. 36l. Det betyr at man kan ha maks 36l vørter i starten av kokingen, da maltrøret er fjernet. Det vil sjelden være behov for å koke opp et så stort volum, og da blir 2kW i minste laget, men om man vil meske 2 runder eller lage et stort lettøl har man i det minste muligheten. Jeg betviler ikke at maltkapasiteten er større i BrauEule, men hvis man vil lage feks. 50l med OG 1.055, som du sier er fullt mulig, så må 15l+ kokes opp og kjøles ned i en annen kjele enn kokekjelen i BraEulen. Det er ikke annet enn litt upraktisk.
 
Bjarte H skrev:
Tveitt skrev:
DMS er intet problem da dampen blir ledet igjennom en slange(fra toppen av hatten/pipa) og inn i meskekaret under mesken. Dermed slipper man også plagsom damp og fuktighet i rommet. All fuktighet fra kokinga kondenserer og legger seg i bunnen av meskekaret sammen med mesken. 

Det er jo et godt salgsargument. Mange brygger inne med for dårlig avtrekk og damper jevnlig ned tak og vegger.

"Kjelen" i en 20l Speidelen har volum på ca. 36l. Det betyr at man kan ha maks 36l vørter i starten av kokingen, da maltrøret er fjernet. Det vil sjelden være behov for å koke opp et så stort volum, og da blir 2kW i minste laget, men om man vil meske 2 runder eller lage et stort lettøl har man i det minste muligheten. Jeg betviler ikke at maltkapasiteten er større i BrauEule, men hvis man vil lage feks. 50l med OG 1.055, som du sier er fullt mulig, så må 15l+ kokes opp og kjøles ned i en annen kjele enn kokekjelen i BraEulen. Det er ikke annet enn litt upraktisk.


En kjøler ned vørteren og tapper den ned i kjæringskarret. Deretter koker en opp nye 15 liter i braueulen på kort tid som en tapper rett ned i gjærkaret via platekjøler. unnagjort på 10 minutter. Har selv prøvd med 8kg og 40liter. Nå gjenstår det å sjekke om min påstand om kapasiteten på 1055 på 50liter. Skal teste dette ut neste gang. Men jeg mener Brumas snakket om at en kunne komme opp til 50liter. Men jeg må teste dette ut selv.
 
Jeg har nylig kjøpt en B.E og lurer litt på i denne forbindelse om det er noen som har problemer med å få nytt oppkok etter at kjøleren blir lagt i kokekaret? Jeg får ikke mer enn 93-94 grader da. Kan det lønne seg å lodde kjøleren fast i toppen på kokekaret slik at man slipper å ta av toppen (dermed beholde trykket i karet) hver gang man legger kjøleren nedi? ( bruker kobberrør )
 
DMS er intet problem da dampen blir ledet igjennom en slange(fra toppen av hatten/pipa) og inn i meskekaret under mesken. Dermed slipper man også plagsom damp og fuktighet i rommet. All fuktighet fra kokinga kondenserer og legger seg i bunnen av meskekaret sammen med mesken. Trykket blir skapt av kokinga selv og en motor som pumper luft inn i kjelen. Dermed er det konstant trykk i kjelen.
Hei :)
Jeg har lagt en silikonslange ut en lufteventil under koking. Avluftingen er suverent på Brau Eulen, for å slippe fuktighet i bryggerommet.
 
Hei, er ny på forumet her, har vært aktiv i ølorg Norøl en stund. Kjøpte en Brumas Braueule 2 i fjor og har fått mange gode brygg ut av den.
Om det er noen som ønsker info rundt dette systemet er det bare å spørre.
Jeg har ellers 3 naboer som brygger, den ene har bestilt seg Baumeister 50l(oppgraderer fra krabbegryte) så vi får teste systemene mot hverandre. Den andre holder på å oppgradere sitt bryggeri til 50l hjemme snekret (plast) med pumpe med braueule som inspirasjon.(en skikkelig handyman)

Ser Gahr har langt ut god beskrivelse på braueule,
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3871.msg38597.html#msg38597 men jeg må tillegge et par detaljer:
- på humlingen, slår en bare av hele systemet, når humlinga er gjort skrur en systemet på igjen (powerknappen) Maskina husker da hvor en var i brygginga, så en slipper å legge inn detaljer på nytt. Luxus ved strømbrudd/sikring som går!!!
-ang temperatur, Gahr skrev han kun fikk 98C på sin i displayet, men hos meg kommer jeg opp i 102C,- vørteren er kokt opp under trykk så jeg regner med teperaturen stiger godt over 100grader.

Det er mye positivt med bryggeriet,
-en slipper bekymringer om at vørter /mesk skal brenne seg, siden det går på damp.
-følger standard meskeprinsipp med utvasking
-dampbryggingen er meget bra når en skal stegmeske. Da får en stigningen på ca 1 grad pr min i stegmesking som er perfekt for samspillet med sukkeret som skal ut - samspillet mellom beta/alfa!
-kokedamp blir filtrert i meskekret= mindre damp og lukt
-wirlpool funksjonen på kjøling og særlig på å få bort trub og humlerester er fantastisk. Det ligger igjen en pyramide med dritt jeg slipper å få ned i gjærkarret! :D
-spørsmål om bryggeriet kan en bare ringe selve fyren som står
Hei, er ny på forumet her, har vært aktiv i ølorg Norøl en stund. Kjøpte en Brumas Braueule 2 i fjor og har fått mange gode brygg ut av den.
Om det er noen som ønsker info rundt dette systemet er det bare å spørre.
Jeg har ellers 3 naboer som brygger, den ene har bestilt seg Baumeister 50l(oppgraderer fra krabbegryte) så vi får teste systemene mot hverandre. Den andre holder på å oppgradere sitt bryggeri til 50l hjemme snekret (plast) med pumpe med braueule som inspirasjon.(en skikkelig handyman)

Ser Gahr har langt ut god beskrivelse på braueule,
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3871.msg38597.html#msg38597 men jeg må tillegge et par detaljer:
- på humlingen, slår en bare av hele systemet, når humlinga er gjort skrur en systemet på igjen (powerknappen) Maskina husker da hvor en var i brygginga, så en slipper å legge inn detaljer på nytt. Luxus ved strømbrudd/sikring som går!!!
-ang temperatur, Gahr skrev han kun fikk 98C på sin i displayet, men hos meg kommer jeg opp i 102C,- vørteren er kokt opp under trykk så jeg regner med teperaturen stiger godt over 100grader.

Det er mye positivt med bryggeriet,
-en slipper bekymringer om at vørter /mesk skal brenne seg, siden det går på damp.
-følger standard meskeprinsipp med utvasking
-dampbryggingen er meget bra når en skal stegmeske. Da får en stigningen på ca 1 grad pr min i stegmesking som er perfekt for samspillet med sukkeret som skal ut - samspillet mellom beta/alfa!
-kokedamp blir filtrert i meskekret= mindre damp og lukt
-wirlpool funksjonen på kjøling og særlig på å få bort trub og humlerester er fantastisk. Det ligger igjen en pyramide med dritt jeg slipper å få ned i gjærkarret! :D
-spørsmål om bryggeriet kan en bare ringe selve fyren som står bak i Tyskland= mega bra oppfølging om problemer skulle oppstå.



Legger ved noen videoklipp fra i vinter. Brygging av tyskøl trengs inspirasjoon, da bruker jeg en internettradio og programerer inn in tysk kanal for rette stemningen.. ha ha
http://www.youtube.com/watch?v=i3-Rd58QWlE
http://www.youtube.com/watch?v=SL38ZxPNsGU
En film fra en gammel og mindre modell en den jeg har:
http://www.youtube.com/watch?v=AuIuDegYyBc

bak i Tyskland= mega bra oppfølging om problemer skulle oppstå.



Legger ved noen videoklipp fra i vinter. Brygging av tyskøl trengs inspirasjoon, da bruker jeg en internettradio og programerer inn in tysk kanal for rette stemningen.. ha ha
http://www.youtube.com/watch?v=i3-Rd58QWlE
http://www.youtube.com/watch?v=SL38ZxPNsGU
En film fra en gammel og mindre modell en den jeg har:
http://www.youtube.com/watch?v=AuIuDegYyBc



Hei :) Jeg vurderer å kjøpe et slikt system, og hadde satt stor pris på å få hørt om dine erfaringer!

Mvh.
Bjørnar Knutsen
 
Tilbake
Topp