Brent øl. IGJEN!!

Hei!

Hadde for en tid tilbake problemer med at det sved seg på elementet i mitt hjemmelagde bryggeri. Elementet ble byttet til et LWD element og alt har gått bare bra ift. brent smak. (Trodde jeg)

Smakte nå nettop på en pilsner brygget for 2 mnd siden. Denne har også en anelse av svidd smak. Elementet var helt rent etter koking, ingenting svidd. Kan denne smaken ha kommet fra gjæringsbøtta?

Har en sånn 30 liters bøtte av typen plastikk.
 
Brygger du i plastikkbøtte eller gjærer du i den?

Og isåfall, gjæres det i samme bøtte som du tidligere gjæret brent brygg?
 
Er det ultra low watt densety element du har? Jeg bruker et 2500 watt ULWD og har aldri opplevd at det brenner seg eller brent smak/lukt
 
Heller i retning av feil type element eller at du kjører for hardt. For bøtta blir vel rengjort med pbw og det fjerner det meste
 
Kan være sammenheng med bøtta eller andre ting som har vært i kontakt med det brente. Mener selv særlig når mann underbevisst frykter brent at mann må skifte ut de åpenbare kildene i tilegg.

Kan godt hende samme bøtte er på jordet. Hva sier andre som smaker din øl da? Det er ikke bare trollene i tårnet som hyler svidd?

Resirkulerer du under kok / mesk? Hvilken wattstyrke på element snakker vi om? Treg flow forbi selv LWD/ULWD kan rekke å svi vørter muligens?

Kan det komme av annet da? Malttype eller noe?

Ingen pakninger / annen plastikk / røresleiv som enten har vært i kontakt med brent brygg / ikke tåler høy temp som utsonderer noe? Hjemmelagd sier du, mye muligheter ser jeg :)
 
På denne batchen er jeg ganske sikker på at det ikke sved seg. elementet var helt fint etterpå. Har silikonslanger fra bryggmaker. Kan det ha satt seg smak i disse? Jeg tror jeg ender opp med nye gjæringskar, samt slanger om det kan være en kilde.
 
På denne batchen er jeg ganske sikker på at det ikke sved seg. elementet var helt fint etterpå. Har silikonslanger fra bryggmaker. Kan det ha satt seg smak i disse? Jeg tror jeg ender opp med nye gjæringskar, samt slanger om det kan være en kilde.
Bruker du el under kok? Eller gass?
Har teflon tapen blitt brun pga høy varme? Bruker du sveisefrie gjennomføringer?
Hvis ja, har du inspisert alt? Har elementet svidd seg?
 
Får ølen en mørkere farge enn oppskriften tilsier?

Hvis ikke, så mistenker jeg at dette oppstår under selve gjæringen og ikke har noe med elementet å gjøre.
 
På denne batchen er jeg ganske sikker på at det ikke sved seg. elementet var helt fint etterpå. Har silikonslanger fra bryggmaker. Kan det ha satt seg smak i disse? Jeg tror jeg ender opp med nye gjæringskar, samt slanger om det kan være en kilde.
Tror det hadde vært gunstig å demontere alt til minste del, legg i pbw bløt grundig og lenge. Grundig rengjøring. Ta sniff testen rundt hele, bytt gjæringsbøtta og start på nytt
 
Tilbake
Topp