Brett Brux

Dette er mitt første brett-øl, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå ...

Jeg har laget en Orval-"klone", OG 1.062 gjæret med WLP510 Bastogne Ale ned til 1.010 på 1 1/2 uke. Følger gjæringsforslaget til Orval-klone fra BYO (andre kilder sier omtrent det samme), og også Brew Like A Monk. Pitchet WLP650 Brettanomyces Bruxellensis i sekundær. Har stått 6 uker nå. Tok første sample etter pitching av denne, og SG er fremdeles 1.010. Det har formet seg en pellicle på overflaten med små bobleformasjoner i løpet av de siste 2-3 ukene.

Etter hva jeg har lest her og der, så forventet jeg at SG nå hadde krøpet nedover til i hvertfall 1.006 eller noe slikt, men det har altså ikke skjedd.

Har gjæringen stoppet av en grunn? Bør jeg vekke brett til live på noe vis ... ?

Håper på noe feedback fra ekspertene!
 
Ingen ideer ... ?

Jeg rørte litt forsiktig i ølet i går, for å se om kanskje det gjorde trikset. Innbiller meg at lokket på karet er ganske utspent i dag (låsen er nok ikke helt tett).
 
Bare la det stå, ting tar tid. Hvis du rører for mye så kan du tilføre oksygen som medfører eddik.

For noen år siden lagde jeg en Orval-klone med flaske-dregs i sekundær. Gjæret ned fra 16 til 11 på 3 måneder. Et år etter flasking var den iallfall ganske overkarbonert, som viser at bretten fortsatte å jobbe.
 
Støtter la stå og unngå oksygen. Plast lar oksygen komme til, så over til glass / stål hvis du har det tilgjengelig. Lagde selv 20 liter eddik ila 1 års tid.. :/
 
Ok, takk for tipsene! Skal racke til en better bottle og gi det tid. Oppskriften sa 6-8 uker, så jeg tenkte at en vanlig plastbøtte ville være grei da. Men når vi snakker flere måneder ...
 
Altså, du kan godt tappe nå, men vær forberedt på at det kan bli ganske overkarbonert hvis du skal lagre ølet lenge. Det er en grunn til at Orval har de flaskene de har :)
 
Altså, du kan godt tappe nå, men vær forberedt på at det kan bli ganske overkarbonert hvis du skal lagre ølet lenge. Det er en grunn til at Orval har de flaskene de har :)

Ja, det er jeg 100 % inneforstått med. Dette skal på champagneflasker. Vil uansett ikke flaske før SG har gått noen poeng ned.
 
Kan sikkert låne en glassballong av meg, Simen. Men du må hente den i moss. Så kan du bare sette den til side og glemme den en stund.
 
Ved gjæring med brett så betyr ikke stabil SG at bretten ikke metaboliserer.
Ha ølet på noe som er o2 tett, og la det stå noen uker til.
Personlig så flasker jeg ikke før 1006 når brett har blitt brukt til sekundærgjæring.
 
Berre la det stå på plast, null stress. Brett formar ein pellicle på toppen som ein forsvarsmekanisme mot oksygen. Berre ikkje røyr meir i vørteren, og la den stå. Eg har aldri hatt problem med eddiksyre i mine brettøl, og eg brukar kun plastikk.
 
Fekk forøvrig snakka ein del med Chad Yakobsen sist veke. Han meiner at den optimale gjæringstida for Brett er mellom 30-45 dagar. Skal du la det stå lengre bør det vere ein grunn til det, td lagring på eik e.l.
 
F
Fekk forøvrig snakka ein del med Chad Yakobsen sist veke. Han meiner at den optimale gjæringstida for Brett er mellom 30-45 dagar. Skal du la det stå lengre bør det vere ein grunn til det, td lagring på eik e.l.

Det er forskjell på primær og sekundærgjæring med brett.
 
Berre la det stå på plast, null stress. Brett formar ein pellicle på toppen som ein forsvarsmekanisme mot oksygen. Berre ikkje røyr meir i vørteren, og la den stå. Eg har aldri hatt problem med eddiksyre i mine brettøl, og eg brukar kun plastikk.

Hvor lenge står de da, om Brett er i sekundær?
 
Bernts, det veit eg. Dette er snakk om primærgjæring, 100% brett. Gløymde å spesifisere. Tenkte det var interessant fakta, ettersom eg hadde trudd det ar lengre.
 
Tilbake
Topp