Gjær fra hagen, plastfenoler og brett

Hei.

Jeg føler jeg har hatt et lite gjennombrudd med den litt umulige gjæren som henger rundt i hagen min. La oss kalle den Willy. Frem til nå har alt ølet jeg har brygget med den gjæren smakt plast og brukt plaster. Nå skjønner jeg litt mer hvorfor vi har de gjærstammene vi har og ikke minst, hvorfor ikke Willy er i utbredt bruk eller salg. At gjæren mest sannsynlig har dratt med seg andre mikroorganismer er en en tilleggsforklaring. Jeg har ikke platet ut gjæren.

Uansett, jeg fikk et tips fra @Bergan om å forsøke å la denne ølen få en sekundærgjæring med brett. Som sagt så gjort. Laget en veldig enkel vørter basert på like deler hvete- og pilsner-DME og gjæret denne med Willy. OG rundt 1.055 og 20-25 IBU fra Amarillo kokt i 15 minutter. Pitchet så en dose Brett (jeg tror det var en blanding av Brett Vrai og Brett Lambicus) og lot det stå rundt seks-sju uker. Flasket og karbonert på flaske. Nå, etter at flaskene har stått i rundt fire uker åpent jeg en og det var helt fantastisk.

De skarpe fenolene er nesten helt borte. De er der fortsatt men de kjennes godt integrert i ølet. Jevnt over smaker det veldig likt en godt lagret brett-saison - kanskje litt Orvalsk (er ikke Orval egentlig en Saison?). Det er første gang jeg har laget noe som jeg synes ligner en Farmhouse Saison og jeg er super fornøyd med det.

Dette gjør det litt mer spennende å gå på mer jakt etter gjær.

God helg.
 
Tilbake
Topp