Få liv i gjær fra kjøleskapet

MortenSickel

Norbrygg-medlem
For noen måneder siden brygget jeg en saison med Be-134. Nå er det på tide å brygge en ny runde. Jeg bunnhøstet gjæren sist og satt i kjøleskap. For en måneds tid siden tok jeg av litt som jeg bakte brød med, det funket supert, men så prøvde jeg å gjenta den suksessen og det gikk litt mer måtelig... Jeg kan ikke se, lukte eller smake at gjæren har endret seg noe, men det hevet seg rimelig dårlig den andre gangen.

Hvordan bør jeg sette en starter for å se om jeg får liv i denne igjen? (Har spraymalt, gjærnæring og erlenmeyer for hånden...)
 
Jeg tror jeg ville prøvd en liten starter, en snau liter, litt lavere OG enn normalt. Bittelitt gjærnæring.

Hvis du vasker eller på annet vis greier å få tak i den lyseste gjæren, så er det best.

Får du den til å reagere og jobbe, så kan du lage en ny, riktig starter som trinn to.

Jeg har brent meg på å sette for lite gjær i full starter. Den våkner etter tid, men brukte så lang tid på å formere seg at starteren ble sur før den var ferdig. Samme mengde i en ministarter har gått fint.
 
Som @Miguel sier. Døde celler og annet avfall danner ganske fort et mørkere bunnfall når du tar den av, og så bare heller du av væsken over, som da inneholder aktive celler.

Denne første starteren trenger ikke være stor, for du trenger ikke mye gjær til den store starteren. Bare sørg for nok gjærnæring.
 
Etter et mislykket forsøk har jeg nå etter et døgn en fin og uklar løsning med et lite skumlag på (og et stort sett hvitt bunnfall) - dette er tiden for å kjøre opp volumet?
 
Etter et mislykket forsøk har jeg nå etter et døgn en fin og uklar løsning med et lite skumlag på (og et stort sett hvitt bunnfall) - dette er tiden for å kjøre opp volumet?
Ja, men hell av det oppbrukte starterølet. (Det har du sikkert klart å tenke sjøl:).) Hvis det er mye mørkt bunnfall, kan du prøve å løse opp bare den hvite gjæren som ligger på toppen. Lar du det være igjen bare litt starterøl kan du få det til ved å virvle forsiktig.
 
Nei, faktisk, jeg mistolket noe av det som var sagt over og trodde at den aktive gjæren var i løsningen....
 
Nei, faktisk, jeg mistolket noe av det som var sagt over og trodde at den aktive gjæren var i løsningen....
Nei, det var jeg som ikke leste ordentlig hva du skreiv. Sorry.

Det kommer litt an på mengdeforholdene. Hvis det er en ganske litens starter du har satt, er det greit å bare fylle på mer vørter, men hvis den er på en liter eller mer, ville jeg latt den gå ut, og så dekantert av starterølet før jeg tilsatte ny vørter.
 
Tilbake
Topp