Brett

Hepp Hepp folkens,

Mulig jeg ikke er helt oppdatert, men hvorfor er alle nettbutikkene utsolgt for brett ??
kan ikke huske sist jeg så at bryggselv.no hadde noen spennende brett tilgjengelig

- hvor får jeg tak i Brett på nett ?

Hvordan dyrker man opp brett - som en vanlig gjærstarter, eller er det noe spesielt man må tenke på?

ja, men hvorfor får de ikke inn noe på evt bryggselv eller annen plass.. hvis jeg vill prøve meg på Vic Abstract til NØ, hvilken brett øl skal jeg kjøpe på polet for og dyrke frem egen gjærkultur ?

Hvordan dyrker man opp brett - som en vanlig gjærstarter, eller er det noe spesielt man må tenke på?
To ting å tenke på
1) brett er tregere enn saccaromyces. Det varierer dog en god del. Brett Lambicus er faktisk rimelig rask.
Uansett så vil du steppe opp fra flaske. Starte på 50ml og så firedoble hver 5 dag elns.

2) brett vil lage eddiksyre når den får mye oksygen. Så på rører blir det surt. Smak på starteren og dekanter før du tilsetter. Siden brett suger på å flokkulere så tar det tid før den legger seg pent på bunn. La den flokkulere i romtemp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ja, men hvorfor får de ikke inn noe på evt bryggselv eller annen plass.. hvis jeg vill prøve meg på Vic Abstract til NØ, hvilken brett øl skal jeg kjøpe på polet for og dyrke frem egen gjærkultur ?

Brett Trois Vrai fra white labs er i Vic Abstract. Jeg har også brygget den med Brett C - min favoritt.

To ting å tenke på
1) brett er tregere enn saccaromyces. Det varierer dog en god del. Brett Lambicus er faktisk rimelig rask.
Uansett så vil du steppe opp fra flaske. Starte på 50ml og så firedoble hver 5 dag elns.

2) brett vil lage eddiksyre når den får mye oksygen. Så på rører blir det surt. Smak på starteren og dekanter før du tilsetter. Siden brett suger på å flokkulere så tar det tid før den legger seg pent på bunn. La den flokkulere i romtemp.

Har faktisk kjøpt en amalgamation tube fra yeast bay, jeg vil brygge en 100% brett ipa. Følger man samme prosedyre her også når man skal lage starter ? :) Har du gjæret 100% brett før ? tar det lang tid ?

@steffenT: Aner ikke. Brett C er forøvrig et ok substitutt om du finner det. Vic Abstract med Brett C er flott.

@Yerko: jeg brygger i hovedsak med Brett. Det tar mellom to og seks uker. Samme prosedyre som med saccaromyces sånn omtrent. (Se forøvrig "Moderne brygging av surøl" i medlemsseksjonen).

Ok, flott. da har jeg litt brett oversikt.. da var det bare og finne en butikk som har dem inne ; ) .. savner vic abstract, tidenes brygg. snakka med noen på NØ og de sa at den ble dårlig ganske fort, men det passer meg fint, hehe

Satt en brett i sekundær type Flander, i en trippel belgisk. stått 3måneder og er helt uten kullsyre.. merkelig smak : )

Brett-øl forandrer seg. Men de blir ikke dårlig etter min mening. De blir bare annerledes.

@steffenT: Aner ikke. Brett C er forøvrig et ok substitutt om du finner det. Vic Abstract med Brett C er flott.

@Yerko: jeg brygger i hovedsak med Brett. Det tar mellom to og seks uker. Samme prosedyre som med saccaromyces sånn omtrent. (Se forøvrig "Moderne brygging av surøl" i medlemsseksjonen).

kult, skal ta en titt der :) gikk til innkjøp av American Sour Beers boka tidligere i dag. Tenkte å lese den i påsken

Den kan du sikkert få signert på Hjemmebryggerhelgen i april ;)

Jeg tenkte faktisk på det, men kona har så syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyykt mange bøker at alle mine bøker er i EPUB format, slik at kona ikke har noe på meg den dagen jeg kaster dem i peisen :p

Tilbake
Topp