Brew Monk Titan 65L vs. RoboBrew BrewZilla 65L

Skalerer opp utstyret slik at det er mulig å brygge ca. to (20-25L) brygg i en kjele. Har derfor siktet meg inn på Brew Monk og RoboBrew sine 65L bryggemaskiner men trenger litt innspill fra hjemmebryggere som har erfaringer med en av disse (også hvilken løsning dere bruker for å kjøle ned vørteren.) Vil gjerne høre både gode og dårlige erfaringer.

Lener foreløpig mot Brew Monk sin Titan 65L etter jeg såg at man kunne løfte maltkurven opp stegvis istedenfor å måtte løfte den helt opp til toppen av kjelen i et løft. Brygger man alene så tenker jeg at dette kan vere god hjelp.
 
Brewmonk Titan har jeg ikke erfaring med, men jeg har en BZ65 som jeg etterhvert har fått en del erfaring på.

Ved første øyekast ser disse maskinene relativt like ut; begge er en slags Grainfather-ripoff's men i økonomiutgaver.
Noen subtile forskjeller er det, men den største forskjellen jeg ser er høyde/diameterforholdet. Der BZ er 40cm i diameter er munken bare 35cm og drøye 7cm høyere.

Dette kan være en fordel dersom du planlegger å brygge standardbatcher på 20-25L på den... På BZ blir praktisk minimum for meg 25L hvis jeg brygger nosparge. Ikke et stort problem for meg siden jeg har min gamle trofaste Speidel BM20 til normalbatcher. Minimum batchstørrelse er som regel ikke oppgitt på disse økonomimaskinene.... GF70 er oppgitt til min. 40L.

Makskapasiteten på munken som er oppgitt til 65L ferdig vørter tar jeg med en klype salt... På BZ65 regner jeg 50L ferdig nedkjølt vørter som absolutt max. Dette er en 50L ferdig vørter-batch under kok:

DSC_5189.JPG

På den batchen lærte jeg meg at en bør stenge krana til pumpa dersom en pauser pumpa for å røre i mesken... ellers kan fort slangen til resirkuleringen bli en hevert som drar mask ned under falskbunnen og nivået i kjelen stiger og synker 3-4cm stadigvekk under koketiden.
Etter den oppdagelsen går batcher på 50L ferdig vørter greit

BZ65 har 500W mer effekt enn munken.. jeg brygger en del utendørs og da kommer de ekstra wattene ofte godt med. Hvis jeg forstår beskrivelsen av munken rett kan det se ut som denne er elektronisk regulerbar... på BZ65 justerer man denn i trinn på 500w vha. 3 brytere. Funker greit for meg forsåvidt.

Ser på bildene at munken har 3 trinn for å sette maltrøret på... sikkert ingen ulempe, men i praksis utgjør dette ingen forskjell siden jeg likevel bruker tautalje til å heise maltrøret og kan låse dette i hvilken som helst høyde jeg vill...altså trinnløst.

Kontrolleren på de to maskinene ser relativt like ut på bildene, men det er muligens noen forskjeller på programvaren. Jeg syns den funker greit, men har en svak mistanke om at når garantitiden på maskinen jeg kjøpte ny er ute så røsker jeg den ut og setter på kontrolleren til Grainfather.

Jeg ser Munken ikke leveres med kjøleløsning...det gjør BZ, men den spiralkjøleren som fulgte med fungerer greit men jeg syns den kanskje er litt liten for volumet.
I starten brukte jeg den samt kjøleren fra Speidelen samtidig koblet i paralell og sammen med WP-armen fikk jeg en meget effektiv nedkjøling.
Senere kom jeg over en pent brukt Hydra med 3 paralellkobla kjølespiraler og den er ennå råere:

DSC_5236.JPG

På dette bildet ser du Hydraen oppå kjøleren som følge med i prisen på BZ65.
Fordelen med spiralkjøler vs. motstrøms/platekjøler er at den er kjapp og enkel både å rengjøre og sanere; Før kjøling lar jeg den stå et par minutter i et pensjonert gjæringskar med Starsanvann, etter kjøling spyler jeg den ren med hageslangen og lar den tørke.

Siden begge maskinene har Camlockkobling på pumpeutgangen er det dog en enkel sak å bruke motstrømskjøler om en ønsker det.


BZ65 har funger uten et fuskeslag etter at jeg lærte meg maskinen å kjenne og skulle jeg valgt mellom de to i dag hadde jeg nok gått for BZ65 en gang til... De tre trinna på maltrøret har ingen praktisk funksjon når en likevel bruker taljeløsning og 500W ekstra effekt er nyttig til tider.

Når BZ attpåtil er snaue 1500,- billigere har du langt på vei fått en motstrømskjøler for prisforskjellen.

Håper dette hjelper litt :) Nå er morrakaffen tom, så nå skal jeg fyre opp både BZ65 og Speidel 20. Speidelen til 25L Pils og BZ skal omgjøre 11kg malt til 23L Imperial Stout :cool:
 
Takker for utfyllende svar! Her var det mye bra innspill. Fra det jeg leser så virker som jeg fint kan velge hvilken som helst av disse uten at det skal ha så altfor mye å si.

Det du sier om minimum volum størrelse på batchene er veldig nyttig med tanke på at jeg foretrekker å brygge mindre batcher av nye typer øl jeg aldri har brygget før. Forøvrig så fann jeg ingen offisiell spesifikasjon som fastlo minimum batch størrelse, men leste på et forum at de oppga 25L som minimum. Men med det du nevner om diameter/høyde forhold så er det sikkert mulig å trekke dette nedover mot 20L (fordelaktig for min del). Hovedformålet mitt med et slikt bryggesystem er likevel å brygge bortimot 2x standardbatcher om gangen så får jeg heller bruke det gamle systemet for mindre batcher dersom det blir nødvendig.

På forskjellene rundt effekten så vet jeg egentlig ikke hva jeg foretrekker (inkrementere 100W i slengen vs. 500W ekstra watt totalt.) Her kan man sikkert trekke frem bakdeler og fordeler, men jeg tror nok at man ikke tråkker veldig feil uansett hvilken man velger.

Tautalje håper jeg på å få brukt selv i fremtiden men foreløpig er disse "trinnene" en god bonus.

Prisen er det ingenting å si på. Der går BrewZilla billigst ut. Jeg ser foreløpig på en pakke løsning (Brew Monk) der det følger med en 50 fot spiralkjøler. Da punger jeg likevel ut med 1500 mer en BrewZillaen. Nå lener jeg fortsatt veldig mot Brew Monk litt fordi en lokal forretning har den på lager slik at jeg kan plukke dette opp ilag med annet bryggeutstyr jeg tenkte å ha klart til helgen. De selger også BrewZilla men har den ikke på lager per dags dato.

Sitter igjen med et spørsmål til slutt når det gjelder kjøling av vørter. I fremtiden ser jeg for meg å bytte ut spiralkjøler med kjøleblokk eller motstrømskjøler.
  • Er det slik at man kan bruke disse resirkuleringspumpene som allerede er montert i bryggesystemene når man skal bruke kjøleblokk eller motstrømskjøler? Eller bør man ha en dedikert pumpe til slikt?
 
Takker for utfyllende svar! Her var det mye bra innspill. Fra det jeg leser så virker som jeg fint kan velge hvilken som helst av disse uten at det skal ha så altfor mye å si.

Det du sier om minimum volum størrelse på batchene er veldig nyttig med tanke på at jeg foretrekker å brygge mindre batcher av nye typer øl jeg aldri har brygget før. Forøvrig så fann jeg ingen offisiell spesifikasjon som fastlo minimum batch størrelse, men leste på et forum at de oppga 25L som minimum. Men med det du nevner om diameter/høyde forhold så er det sikkert mulig å trekke dette nedover mot 20L (fordelaktig for min del). Hovedformålet mitt med et slikt bryggesystem er likevel å brygge bortimot 2x standardbatcher om gangen så får jeg heller bruke det gamle systemet for mindre batcher dersom det blir nødvendig.

På forskjellene rundt effekten så vet jeg egentlig ikke hva jeg foretrekker (inkrementere 100W i slengen vs. 500W ekstra watt totalt.) Her kan man sikkert trekke frem bakdeler og fordeler, men jeg tror nok at man ikke tråkker veldig feil uansett hvilken man velger.

Tautalje håper jeg på å få brukt selv i fremtiden men foreløpig er disse "trinnene" en god bonus.

Prisen er det ingenting å si på. Der går BrewZilla billigst ut. Jeg ser foreløpig på en pakke løsning (Brew Monk) der det følger med en 50 fot spiralkjøler. Da punger jeg likevel ut med 1500 mer en BrewZillaen. Nå lener jeg fortsatt veldig mot Brew Monk litt fordi en lokal forretning har den på lager slik at jeg kan plukke dette opp ilag med annet bryggeutstyr jeg tenkte å ha klart til helgen. De selger også BrewZilla men har den ikke på lager per dags dato.

Sitter igjen med et spørsmål til slutt når det gjelder kjøling av vørter. I fremtiden ser jeg for meg å bytte ut spiralkjøler med kjøleblokk eller motstrømskjøler.
  • Er det slik at man kan bruke disse resirkuleringspumpene som allerede er montert i bryggesystemene når man skal bruke kjøleblokk eller motstrømskjøler? Eller bør man ha en dedikert pumpe til slikt?
De pumpene fungerer ypperlig til formålet... et triks ved litt varmt kranvann nå om sommeren er å strupe vørterflow med kuleventilen som sitter under camlockkoblingen til motstrømskjøleren slik at vørteren bruker lengre tid gjennom kjøleren.
 
De pumpene fungerer ypperlig til formålet... et triks ved litt varmt kranvann nå om sommeren er å strupe vørterflow med kuleventilen som sitter under camlockkoblingen til motstrømskjøleren slik at vørteren bruker lengre tid gjennom kjøleren.
Setter pris på tipsene! Og det med å stenge krana når man stopper pumpen hadde jeg sikkert aldri tenkt på før du nevnte det.
 
Tilbake
Topp