Brewbrain float wifi hydrometer.

C@O

 
Er det noen som har erfaringer med denne?
Er det verdt å kjøpe inn? Finnes det noen bedre alternativer?
 
Ser ut til å være et splitter nytt produkt det der, med de utfordringer det gjerne gir.....

Alternativet er vel først og fremst Tilt. Omtrent samme pris men da må du ha en blåtannenhet i nærheten som logger data i tillegg (gammel smarttelefon e.l.).
Men Tilt har bedre integrering med bryggesoftware som feks Brewfather, monitor beer etc igjen.
Mekker du selv så kan du prøve deg på en iSpindel :)

Men skulle jeg valgt noe i dag så hadde det nok blitt Tilt.
 
Er det noen som har erfaringer med denne?
Er det verdt å kjøpe inn? Finnes det noen bedre alternativer?
Jeg har brukt Float i 11 brygg (23 liters batcher) fram til nå. Gode erfaringer så langt.
Valgte Float nettopp på grunn av at den har WiFi-tilkobling, og man slipper dermed å gå via blåtann, Raspberry Pi etc.

Jeg bruker den først og fremst til å følge med på hvordan gjæringsforløpet ligger an, og til å kalibrere temperaturen på Inkbird-regulatoren opp mot temperaturen i selve brygget.
SG-målingene under gjæring er ofte helt på viddene, spesielt for øl. For cider er det noe bedre, se vedlagt skjermdump av grafer. Men dette er vel tilsvarende for Tilt og iSpindel også.
Veldig god batterikapasitet.
Foreløpig er det kun en betaversjon for integrering mot Brewfather, men dette kommer vel etter hvert.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med Float, men jeg har ikke testet konkurrentene.
 

Vedlegg

  • Screenshot 2021-02-11 at 19.07.59.png
    Screenshot 2021-02-11 at 19.07.59.png
    61,1 KB · Sett: 41
Jeg har selv Tilt, og synes den er super. Fordelen med den, som @OleKriF sier, er at den har vært på markedet en stund. Men det betyr jo ikke at Brewbrain nødvendigvis er et dårligere alternativt. Tilt har integrering mot Brewfather, som er helt konge. Men det kommer sikkert for Brewbrain også. Brewfather pleier å være ganske raske på oppdateringer. Wifi høres jo ganske enkelt ut da, men funker fint med blåtann også - som Tilt bruker. Jeg har bare iPaden min liggende som tracker gjæringsforløpet.

Opplever at Tilt er ganske nøyaktig underveis i gjæringsforløpet. Min ligger vel ca. 1 til 2 SG poeng under det som er reelt. Det kunne jeg fint kalibrert om jeg hadde orket, men for min del så er det mest for å følge med på gjæringsforløpet at jeg har den. Under gjæring av pils er den faktisk ganske kjekk, for da kan man justere temperaturen opp for diacetylrast osv., om man ønsker det, uten å ta flere målinger underveis.

Den kan få litt problemer under tørrhumling, men det gjelder vel de fleste slike enheter.
 
Noen fler som har erfaringer med denne nå? Har ikke lyst å måtte ha en blåtann dings liggende i kjellern for å logge ølet....
 
Vår erfaring med Float etter 4 batcher er at integreringen mot Brewfather er super. Men det virker som om den ofte etter noen dagers gjæring ikke lenger "får gjennom" signalene, ihvertfall slutter den å registrere i Brewfather og Brewbrain. Men så kan den etter flere dager plutselig begynne å registreres igjen. Ved et par anledninger har jeg ristet kraftig i dunken og fått den i gang igjen, akkurat som om den hadde blitt "overmannet" av krausen? Er dette noe som også Tilt-brukere erfarer?
 
De eneste gangene tiltene mine mister kontakt er hvis karet er for langt vekk fra RPi'en. Krausen kan påvirke SG målingene, men stort sett er de riktige og er de ikke så er det snakk om 1-3 poeng.

Den ene tilten må ha vært igjennom over 50 brygg og jeg har enda ikke byttet batteri eller måtte ta en flerpunkts kalibrering så jeg er veldig fornøyd med tilt, utenom den korte rekkevidden(2 meter ish).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp