Brewdog's 5 AM Saint

Denne skryter alle av, jeg og, jeg har prøvd den noen få steder, men tror de var gamle, virket ikke så fantastiske, dette var før jeg kom til en Engelsk pub i Moskva he he. Herremann ett herlig kaos, se den oppskriften:
Altså nesten ingen bitterhumle, men med 6 sorter tørrhumle i spade mengder.
Dette blir en liten månedslønn i humle....
Er det noen som har prøvd seg på denne?
Hvordan forstår dere Caramalt, er det virkelig eller? Andre kopier på Brewers Friend sier det er Cara Malt 30EBC fra Thomas Fawcett i slike mengder? Det er 20% det????
Brewdog selv sier man må være forsiktig med de 2 mørkeste maltene.......

Extra Pale 2.56kg 5.6lbs
Caramalt 0.88kg 1.9lbs
Munich 0.63kg 1.4lbs
Crystal 150 0.38kg 0.8lbs
Dark Crystal 0.13kg 0.3lbs
icon-hops.png
HOPS
(g) Add Attribute
Cascade 2.5g Start Bitter
Amarillo 2.5g Start Bitter
Nelson Sauvin 2.5g Middle Flavour
Amarillo 12.5g End Flavour
Nelson Sauvin 12.5g End Flavour
Simcoe 25.0g Dry Hop Aroma
Cascade 50.0g Dry Hop Aroma
Ahtanum 25.0g Dry Hop Aroma
Nelson Sauvin 12.5g Dry Hop Aroma
Centennial 50.0g Dry Hop Aroma
Amarillo 25.0g Dry Hop Aroma
 
Jeg har laget den for noen år siden, ble litt for bitter i forhold til original, i tillegg manglet den noe av de fremtredende karamell/toffeésmakene. Men humlesmak og aroma var spot on.
Jeg brukte:
48% Maris Otter Pale Malt 5 EBC
7% Munich Malt 25 EBC
7% Vienna 7 EBC
26% Caramalt 33 EBC
9% Crystal 150 EBC
4% Dark Crystal 400 EBC
 
Ok, hva skulle du gjort for å da mer karamell/toffee smak? Byttet vienna med mer Munich eller Caramalt? Brukte du samme humleskjema? Der er jo neste ikke bitter humle i denne....
 
Ok, hva skulle du gjort for å da mer karamell/toffee smak? Byttet vienna med mer Munich eller Caramalt? Brukte du samme humleskjema? Der er jo neste ikke bitter humle i denne....
Si det, mulig byttet caramalt med cara 50. Brukte humleskjema jeg fikk fra bryggemesteren på BrewDog, dette var før alle oppskrifter ble lagt ut, om det er samme har jeg ikke sjekket.
 
Ferdig nå, har stått en liten uke på 2 grader etter cold crash. Har ikke orginalen i hus til å sammenligne med men det er forsåvidt samme opplevelsen, den lukter masse humle, men smaker like overraskende som orginalen, ikke som en humle bombe. Det er så mange humler i den at smakene fordeler seg liksom utover. 100gr Cascade, Centennial og Amarillo, 50gr Simcoe og Ahtanum og 25 gr Nelson Savignon. Den smaker deilig, fornøyd med den. For en som ikke liker kvasse IPA'er er jo dette rene julekvelden....
 
Tilbake
Topp