Sterkere "Dead Pony Club"

Satt og tenkte de samme baner på lørdag, etter at jeg tok med en Dead Pony. Kunne ikke huske at den var så bra.

Jeg kom på nå at det var Dead Pony Pale Ale jeg syntes var god.. Etter et kjapt søk på Untappd virket det ikke som jeg syns Pony Club var så veldig god allikevel.. Hah! Jaja, blir nok bra øl uansett tenker jeg!
 
Jeg kom på nå at det var Dead Pony Pale Ale jeg syntes var god.. Etter et kjapt søk på Untappd virket det ikke som jeg syns Pony Club var så veldig god allikevel.. Hah! Jaja, blir nok bra øl uansett tenker jeg!
Er ikke det samme øl? Ble ikke bare navnet byttet ut når de skiftet design på etikettene?
 
Skal brygge en Død Ponny til min svigerinne...sjøl syns jeg den smaker (og ikke minst lukter) kattepiss. Æsj. :)

..ikke verdens mest konstruktive kommentar - men antall katter i husholdet gjør at jeg kan si skitt au :)

(4 stk)
 
Fersk IPA synes jeg aldri lukter eller smaker kattepiss. Kun IPA som har blitt behandlet dårlig. Selv med simcoe.
 
upload_2016-5-31_21-47-45.png

Vekker denne litt til liv igjen, skal gå til innkjøp av ingredienser i morgen. Ser dette bruktbart ut? I originalen meskes det på 62 grader, jeg har valgt å øke til 65 for å unngå å måtte bruke altfor mye malt.. Brygger BIAB, har 50 liters kjele, dette burde vel gå greit?

Ser også at Wyeast 1056 er gjæren som er i originalen, men den finnes så klart ikke på Bryggselv Stavanger.. Noen andre typer som kan fungere bra? Burde jeg gått for ferskgjær uansett? Eller tørrgjær?
 
Vis vedlegget 25181

Vekker denne litt til liv igjen, skal gå til innkjøp av ingredienser i morgen. Ser dette bruktbart ut? I originalen meskes det på 62 grader, jeg har valgt å øke til 65 for å unngå å måtte bruke altfor mye malt.. Brygger BIAB, har 50 liters kjele, dette burde vel gå greit?

Ser også at Wyeast 1056 er gjæren som er i originalen, men den finnes så klart ikke på Bryggselv Stavanger.. Noen andre typer som kan fungere bra? Burde jeg gått for ferskgjær uansett? Eller tørrgjær?
Wyeast 1056 er vel "det samme" som WLP 001 (fersk) eller Safale US-05 (tørr) om jeg ikke tar helt feil.
Google "Wyeast 1056 substitute" så får du en del info.
 
Vis vedlegget 25181

Vekker denne litt til liv igjen, skal gå til innkjøp av ingredienser i morgen. Ser dette bruktbart ut? I originalen meskes det på 62 grader, jeg har valgt å øke til 65 for å unngå å måtte bruke altfor mye malt.. Brygger BIAB, har 50 liters kjele, dette burde vel gå greit?

Ser også at Wyeast 1056 er gjæren som er i originalen, men den finnes så klart ikke på Bryggselv Stavanger.. Noen andre typer som kan fungere bra? Burde jeg gått for ferskgjær uansett? Eller tørrgjær?
Er det oppsettet for 25 eller 50 liter? Mistenker 50, selv om det står batch size 25 og du har 50l kjele. Hadde tenkt meg prøve denne jeg og og vurderer ganskel enkelt "låne" oppskriften men skal lage 25liter så kjekt å vite om jeg skal halvere eller ikke.
 
Er det oppsettet for 25 eller 50 liter? Mistenker 50, selv om det står batch size 25 og du har 50l kjele. Hadde tenkt meg prøve denne jeg og og vurderer ganskel enkelt "låne" oppskriften men skal lage 25liter så kjekt å vite om jeg skal halvere eller ikke.

25 liter :)
 
Var nå på Bryggselv og tok med meg 2 pakker US 05, vil det holde til vørteren som skal komme opp i 1.072? Jeg sa 1.059 til de på Bryggselv men så feil, altså på pre boil verdien..
 
Ifølge MrMalty har du nok med 2 pakker. BrewersFriend mener det er litt lite.
Jeg tipper at det går HELT fint med 2 pakker til 25 liter med OG 1.072.

Jeg vil anbefale at du rehydrerer gjæren etter produsentens anvisninger.
Har en pakke US-05 i kjøleskapet, og der står det ikke noe om rehydrering på selve pakken ser jeg....rart....

Jeg ville ha kokt opp 2 dl vann og AVKJØLT til 27 grader C.
Strø oppi gjæren på toppen uten å røre rundt oppi der etterpå.
La den stå slik i 30 minutter, da vil den blande seg selv til en kremet konsistens.
Så rører du i det og lar det stå i 15 minutter til før du har det i vørteren din.
På denne måten lar du gjæren få så gode muligheter for en optimal start som du kan.

Pass på at både beholderen og røre-skjeen er rene.

Slik ville jeg gjort det ;)

Edit: Korrigert link til produsentens anvisninger.
 
Da er denne brygget, og til min store forundring endte den på OG på 1.80 - 1.082. Beersmith estimerte 1.072. Hva kan jeg ha gjort for at den ble så høy? Bedre effektivitet enn Beersmith? Effektivitet på Beersmith er stilt inn til 70 %, så kanskje neste gang jeg brygger stiller jeg den inn til 80? Det ble på ca 25 liter øl i bøtta også, ikke helt 25 men er ikke langt unna
 
Får håpe man kjenner humla, humlet den ut fr at den skulle ende på 1.072.. Men men, satser på det blir godt!
 
Tilbake
Topp