MIn oppriktige mening er at dette tar helt av. Jeg synes det er kjedelig å oppleve i hvilken grad vi får det samme klasseskillet innafor hobbyen vår som vi finner ellers i samfunnet. Det er ikke noe nytt, men det bekreftes stadig.
Og som
@Steinar Huneide spør: Blir det bedre øl av det? Svaret er sjølsagt: Nei, det blir det ikke nødvendigvis. Men det gjør det antakelig lettere for dem med mye penger å brygge godt øl.
Trøsten min er at du ikke kan kjøpe deg kunnskap - eller i alle fall at den ikke trenger å koste all verden, om du da ikke går på dyre kurs av ymse slag. Og tross alt: Kunnskap er den viktigste ingrediensen i godt øl.
For leeenge sida var det et ideal å bygge sitt eget utstyr. En av hjemmebryggerlitteraturens klassikere er Randy Moshers
Radical Brewing fra 2004 (jada, "leeenge sida" er ikke så lenge innafor hjemmebryggingshistoria). Der har han mot slutten et kapittel som heter
The Buckapound Brewery. Idealet er å finne det du trenger til bryggeriet som brukte deler og materialer, og hele bryggeriet skal ikke koste mer enn en dollar per pund (halvkilo).
Nå er det der litt tvetydig, for det bryggeriet Mosher skrudde i hop, var rimelig avansert, så sjølsagt måtte det etterhvert bli avanserte tekniske løsninger å få kjøpt ferdige. Blichman Engineering og andre sørga for det.
Akk ja. Jeg mener ikke å bli moralsk overfor enkeltindivider med god råd. Det kan jo hende dere har tjent penga deres på hederlig vis, og da må dere få bruke dem som dere vil. Men jeg klarer ikke å ikke bli litt lei meg. (Jeg vokste opp under Gerhardsen. Jeg blei 13 år i 1965, og var nesten 30 da Willoch tok over i 1981.)
Og det kan være mye å tjene på å holde seg til det enkle. Lær av det sjølsnekra diktet Mosher avslutter boka med:
Vis vedlegget 64851