Brewzilla kok...

Jeg var nettopp nede å vasket bryggeren etter noen timers bløtlegging, så da tok jeg like godt målinger av alle kombinasjoner på elementene.
Nå glemte jeg selvsagt notatet nede i garasjen, og gidder ikke å hente det nå, men fasit er at den alltid trekker mindre en oppgitt, uansett. Spenning var 228V.

Ser ikke helt hvordan styringen kan bremse effekten, slår ikke bare den av og på releer?

Var spenningen din ved stikket under maks pådrag 228V?
 
Ser ikke helt hvordan styringen kan bremse effekten, slår ikke bare den av og på releer?

Ja, det må være på grunn av motstand i ssr-reléet, og det kan vel skyldes dårlig styrestrøm fra elektronikken, for lav spenning f.eks, eller at selve reléet har dårlig kvalitet.

Det er ikke bestandig superkvalitet på kinesisk elektronikk ;)
 
Ja, det må være på grunn av motstand i ssr-reléet, og det kan vel skyldes dårlig styrestrøm fra elektronikken, for lav spenning f.eks, eller at selve reléet har dårlig kvalitet.

Det er ikke bestandig superkvalitet på kinesisk elektronikk ;)

Styrestrømmen har vel ikke så mye å si? Et rele er enten av eller på. Så hvis styrestrømmen er dårlig så må det vel være under den oppgitte spenningen eller noe lignende, noe som ikke får releet til å trigge?
 
Hvor mange volt har du i veggen mens du koker? Hvis spenningen sagger mye under last så har du ikke 3500W. Og mål tempen helst litt nedi, og se at den faktisk er 100 grader. Du kan koke med lokket halvveis på f.eks.
Hei.
Volt vet jeg ikke. Men jeg målte ganske langt nedi. Dro også ut alt av kontakter som kunne påvirke "krafta" i stikkontakten. Jeg tror jeg får ta med Brewzillan til butikken der jeg kjøpte den. Så de kan ta en titt på elementene.
 
Hei.
Volt vet jeg ikke. Men jeg målte ganske langt nedi. Dro også ut alt av kontakter som kunne påvirke "krafta" i stikkontakten. Jeg tror jeg får ta med Brewzillan til butikken der jeg kjøpte den. Så de kan ta en titt på elementene.

Jammen, dette er tredje gang jeg never det i tråden. Sjekk at alle elementer virker først.
 
Takk.
Fantastisk engasjement.
Jeg brygger i vaskerommet. Der holder det ca 18 grader, noe kaldere ved kjele da vinduet står åpent rett over kjelen. Jeg er ca 8 meter fra sikringsboksen (ledningslengde). Så regner med at det ikke er mye tap på det strekket. Jeg skal sjekke, før jeg drar til butikken, om alle elementene virker. Var en god ide mtp og slå på elementer og se hvor det kommer bobler.
Jeg har nok 3 elementer siden jeg har knapper på 2000w 1000w og 500w. Jeg sjekker diverse kombinasjoner av disse :)
 
Styrestrømmen har vel ikke så mye å si? Et rele er enten av eller på. Så hvis styrestrømmen er dårlig så må det vel være under den oppgitte spenningen eller noe lignende, noe som ikke får releet til å trigge?

Ja, du har nok rett i det. Når jeg tenker med om så er det vel ikke ssr heller i disse bryggkjelene, men mekaniske reléer. Men de har ofte en effektregulator, det er mulig det er denne som ikke slipper gjennom alt selv om den står på 100%.

Det ble ihvertfall merkbart mer varme på elementene når jeg byttet over til EZboil, har fin kok på 85% nå, den gamle regulatoren sto alltid på 100%.
 
Jammen, dette er tredje gang jeg never det i tråden. Sjekk at alle elementer virker først.

Jeg har samme problemet, og alle elementene virker på min.

Her er målingene for de som skulle være interessert, målt med en billig plug and play strømmåler:

Kun pumpe/ styring: 14,8W

Element Trukket effekt
500W. 478W
1000W. 935W
1500W. 1375W
2000W. 1692W
2500W. 2110W
3000W. 2510W
3500W. 2911W

Spenning uten last 235V, med full last 228V

Tror jeg sender en mail til Kegland senere for å høre hva de sier.
 
Kanskje elementene er @ 240V? Vet ikke hva det ville blitt da men, man trenger vel å vite ampere og.
 
2911W / 228V =12,76A
12,76A x 240V = 3064W

Bedre, men fortsatt langt igjen.

Kan man regne det sånn? Det blir 12,76A ved den spenningen du har ja, 228V. Men hvis de er oppgitt til 3500W @240V så er det mer enn 12,76A. Jeg kan Uri Geller, men jeg er matematisk helt på trynet dårlig til å snu på ting og sette ting i sammenheng.
 
Kan man regne det sånn? Det blir 12,76A ved den spenningen du har ja, 228V. Men hvis de er oppgitt til 3500W @240V så er det mer enn 12,76A. Jeg kan Uri Geller, men jeg er matematisk helt på trynet dårlig til å snu på ting og sette ting i sammenheng.

Ja, du kan regne sånn hvis lærerne mine hadde rett.

3500W ved 240V er 14,58A, mer interessant for oss i Norge er 230V som vi har her, da blir det 15,21A ved 3500W.
 
3500/240=14,58A
240V/14,58A=16,46 ohm
230*230/16,46=3213,85 watt
220*220/16,46=2940,46 watt
210*210/16,46=2679,22 watt

Motstanden er den samme hele tiden.
Efekten reduseres med kvadratet av spenningen.

halverer du spenningen halverer du strømmen, da reduseres effekt med 2x2=4, den blir bare fjerdedelen.
alt handler om tall sa phytagoras :)
 
Ja, du kan regne sånn hvis lærerne mine hadde rett.

3500W ved 240V er 14,58A, mer interessant for oss i Norge er 230V som vi har her, da blir det 15,21A ved 3500W.

Læreren har nok rett men det var ikke slik han lærte deg det :)
Du må ta utgangspunkt i motstanden i elementet, den er det samme uansett spenning, du kan da regne ut effekten ved omregnet Ohms lov som da ble UxU/R
 
Jeg fikk svar fra Kegland som var litt tja, men det var vel forsåvidt spørsmålet mitt til de også:


Hi.

I now have 4 brews on my Brewzilla, all of them 25 litre batches, from the first batch i thought the boil was quite weak, even at full power but i supposed it was due to the cold enviroment with around 5°C in my garage, so i bought the coat to put on as well, but still its not a very strong boil, and if i circulate through my counterflow chiller (also Kegland) without cooling for disinfection it can not maintain the boil.

Now another user complained on a norwegian forum that his 65L would not make a boil at all on a 50 litre batch, and it turns out there are various experiences on this, some say their brewer is plenty hot, while others like me have a weaker boil, so i decided to meassure the power usage on it, and heres what i found:

Heating used: Power drawn:
500W. 478W
1000W. 935W
1500W. 1375W
2000W. 1692W
2500W. 2110W
3000W. 2510W
3500W. 2911W
Currency was 235V from without load to 228V with full load, pump was running on all measurements, and with that using around 15W it is missing around 600W on full power.
Is this normal, or is there something wrong with it? I cannot see this brewer will be able to make a boil when full.
Thanks, Rune.

Og svar fra Kegland:


Hello Rune,

Those numbers would still be adequate. Please also remember that the rating is the max rated wattage when the power is up to 240V.

I believe the power in Norway is 230V not 240V. So firstly thats a reasonable difference.

The secondly if you are using a power cord if the cord is not correctly rated/old or the copper is simply a bit think you can expect to see another 2-10% losses in the power cable. IF you try and measure this it can only be measured under load. So you can put a voltage meter on both ends of the extension cable you have to determine the voltage drop (UNDER LOAD WHILE THE BOILER IS ON) and then determine your power cable losses.

By far the most important thing is reducing heat loss from the body of the unit. In ambient temp of about 22C you will loose about 400-500watts of your heat through the side walls of the unit to atmosphere. So getting the jacket is a good idea. IF you are in norway with really cold ambient temp you can expect this loss to be higher. Maybe eve 1000watt of losses.

So even if you have 2911watt consumption you might be losing 1000watt through the wall of the boiler rather than driving off liquid which is really what you want to do.


Jeg har brukt skjøyteledning, og har forsåvidt tenkt på den, men slo fra meg den som synderen da den er bare rundt 5-6 meter lang, og på 2.5 kvadrat, men jeg skal få tatt en måling uten den også en dag.
 
Sikker på at du har 2,5mm2, slengledninger er ofte bare 1mm2, men har du tap i skjøteledningen blir den også varm.
Du skulle fått målt mostanden i elementene, efekten finner du da ved formelen UxU/R på varme element siden motstanden da øker og effekten minker.
 
Sikker på at du har 2,5mm2, slengledninger er ofte bare 1mm2, men har du tap i skjøteledningen blir den også varm.
Du skulle fått målt mostanden i elementene, efekten finner du da ved formelen UxU/R på varme element siden motstanden da øker og effekten minker.

Målt effekt på full gass øker med svimlende 35W uten skjøteledningen.

Målt motstand med alt oppkoblet (kontrollmålte med brytere av og på, samt å koble fra COM med samme resultat) og godt lunkne elementer er:

500W. 31.2ohm
10000W. 58.4ohm
2000W. 117.1ohm
 
Tilbake
Topp