Briess Malt

Et lite maltspørsmål:

Jeg planlegger en Oscar’s Chocolate Oatmeal Stout klone (oppskrift fra BYO’s 250 kloneoppskriftsnummer). Oppskrifta oppgir Briess malt. Er dette merket vesensforskjellig fra Thomas Fawcett?  Når de ber meg bruke ”Briess pale 2-row malt” som basismalt – vil jeg da være innafor om jeg bruker TF’s Maris Otter Pale Ale Malt i stedet, eller blir dette noe helt annet?

Briess er vel, slik jeg har forstått det, en leverandør fra USA. Tror nok ikke det vil være allverden til forskjell med å bruke europeisk 2-row pale malt. Kanskje du ikke trenger å bruke Maris Otter til den dog.

Ok!

Har satt opp følgende oppskrift:

Vol: 22 l
OG: 1060
Colour: 42 EBC (Brown)
Bitterness: 31 IBU

Malt
Pale Malt 7 EBC 4000 grammes
Munich Malt 20 EBC 450 grammes
Wheat Malt 450 grammes
Roasted Barley 110 grammes
Chocolate Malt 110 grammes
Flaked Oats 280 grammes

Mesk: 66  °C i 60 min.

Humle
East Kent Golding 4.5% 60 g 60 min
East Kent Golding 4.5% 32 g 5 min

Noen oppfølgerspørsmål  :) I BYO brukes det Goldings på 4,75%. Gjør det noe om jeg bruker EK Goldings? Har tilgang til en på 4,5% og har justert opp mengden for å havne på ca 30 IBU. På mitt oppsett får jeg litt høyere OG (60) enn originalen (56); bør jeg også justere IBU opp noe med tanke på balanse? Eller er avviket så lite at det ikke har så mye å si? Og: Blir den ikke vel lys for en stout? 42 EBC (originaloppskriften har 20 SRM).

Også foreslår de enten 1968 (London ESB) eller WLP002 (English ale). Er det stor forskjell mellom disse?

Det viktigste: tegner det til å bli et godt øl?

Noen som har innspill?

Tilbake
Topp