Brooklyn brown ale - finnes det noe lignende å brygge selv?

Jeg drakk en Brooklyn brown ale i går. Fantastisk!
Jeg ønsker å lage noe lignende. Gjerne med samme alkoholprosent. Jeg liker mye sterkt øl, trappist øl osv. Vet ikke hva som er godt med disse sterke, er det mer smak, eller mer av alt?
Har bryggselv eller noen andre noe lignende Brooklyn brown ale?

Kan det drikkes, kan det brygges!  ;D

Brooklyn Brown ale er vel en amerikansk brown ale, så hvis du søker opp en oppskrift i denne stilkategorien har du nok et godt utgangspunkt.
Boken Beer Captured inneholder visstnok en oppskrift.

Et kjapt søk på Homebrewtalk gav følgende kloneoppskrifter:

Jeg har ikke forsøkt noen av disse, så jeg vet ikke om de ligner på originalen.

acedynamite skrev:
Jeg liker mye sterkt øl, trappist øl osv. Vet ikke hva som er godt med disse sterke, er det mer smak, eller mer av alt?

Høy alkoholprosent betyr ofte mer smak vil jeg si personlig. Alkohol er jo med på å balansere ølet sammen med bla.a bitterheten og sødmen. Det er jo et resultat av nettopp mer malt, som gir mer sukker og smak ergo mer alkohol.

Jeg er også glad i sterke øl sånn sett siden de ofte smaker mer, minuset er at jeg blir litt sånn litt tullete av bare en øl  ;)

kintii skrev:
acedynamite skrev:
Jeg liker mye sterkt øl, trappist øl osv. Vet ikke hva som er godt med disse sterke, er det mer smak, eller mer av alt?

Høy alkoholprosent betyr ofte mer smak vil jeg si personlig. Alkohol er jo med på å balansere ølet sammen med bla.a bitterheten og sødmen. Det er jo et resultat av nettopp mer malt, som gir mer sukker og smak ergo mer alkohol.

Jeg er også glad i sterke øl sånn sett siden de ofte smaker mer, minuset er at jeg blir litt sånn litt tullete av bare en øl  ;)

Det var det jeg også trodde. Et nybegynnerspørsmål: Når du skal brygge et sterkere øl, og bruker mer malt, da må du ha mer gjær også? For at gjæren skal spise opp sukkeret?
Tar det lengre tid å brygge sterkere øl, siden det er snakk om mer ingredienser, og lengre gjæring?

Større øl betyr mer av alt...

Mer ingredienser, mer arbeid, mer kompetanse.
Dersom du er hypp på tunge vørtere så anbefaler jeg deg å google litt rundt "High gravity brewing" på youtube, Gjæring på norbrygg, og kikke litt på diskusjonstrådene under sterkøloppskriftene som ligger på forumet. Et medlemsskap i norbrygg er meget kompetanseinnbringende.  :ilike:
Jeg innrømmer villig at jeg er en utålmodig sjel som startet alt for ambisiøst med store øl, det ble mange feilinger av det. Mitt råd er alikevell at dersom man vet at man muligens er litt inkompetent så kan man alikevell bare gunne på. Man gjør sikkert masse mer eller mindre katastrofale feil og ølet blir muligens ikke perfekt, men feil lærer man av og så lenge man har det morro så er det jo bare fryd. Litt panikkgoogling og noen netter med dårlig søvn får man heller tåle i sin utforskertrang.

Tilbake
Topp