brudeøl

god dag folkens!

Jeg kommer til å bli forloveren i et bryllup, og har fått oppdrag til å brygge øl til anledningen. Jeg har tidligere brygget en ganske fin og sommerlig belgisk hveteøl, som brudeparet hadde i utgangspunktet tenkt seg til bryllupet. Men jeg vet at det er tradisjonelt med noe som heter "brudeøl", men jeg finner ikke mer om det på nettet enn f.eks. "brudeøl drikkes til bryllup". Thanks, captain obvious. Det som jeg lurer på er om noen her vet noe mer om det, eller som til og med har et oppskrift til meg? Ellers blir det det belgiske, som er grei nok, siden den ligner litt med champagne, noe som er mer vanlig i moderne bryllup.

Jeg takker på forhånd for alt råd og innslag!

Joseph
 
Tror ikke det er annet enn det ølet du brygger til bryllupet.
Gravøl kan ikke være ett eget øl, vanskelig å få ferdi innen begravelsen :)
 
Dette er interesant for meg også! Har som mål å brygge alt øl til mitt eget bryllup neste år.
Har sett for meg noe lignende som Haandbryggeriets Hesjeøl, altså en slags wit. Eventuelt en saison av et eller annet slag.
Men hvordan er det egentlig med bryllupstradisjoner og øl?

Inspirasjon taes også imot med takk!
 
I forbindelse med bryllupet til en i bryggelauget, brygget Kristiania Haandbryggerlaug tre bryllupsbrygg til bryllupet for en uke siden: En belgisk wit som ble servert til forretten (assorterte tapas), en american pale ale som ble servert til hovedretten (lammestek) og en imperial stout som ble servert til desserten (stout-is med bærsaus). Alle ølene var "hoveddrikken" til maten, selv om det også var vin og alkoholfrie alternativer, og ble veldig godt mottatt. Jeg hørte hvertfall bare godord, på tross av at mange av de 80 gjestene trolig ikke hadde vært borti hjemmebrygg før. 16  av de 18 kassene vi hadde med ble drukket opp, tror jeg.

Hva slags øl som bør brygges i et bryllup burde vel avgjøres på samme måte som hva slags øl som skal brygges til andre anledninger. Hva som skal spises til er jo kanskje det mest vesentlige.

Lykke til med bryllupsbrygget!
 
Helt enig!
Mitt problem er at jeg ikke har begynt å brygge enda, og kommer til å ha en begrenset mengde som skal serveres.
Siden jeg jobber med vin til daglig blir det det til maten, men vil gjerne kunne gi gjestene noe annerledes også.

Mest som tørstesluker for min del med andre ord!
 
Tilbake
Topp