Bruk av bryggesoftware eller blyant - Speidel 20L

Har brukt BeerSmith for beregning av maltmengder og humle en stund. Synes likevel at jeg ikke har full kontroll på resultatet. 20-literen er jo utformet slik at 1 cm utgjør 1 liter, samt at øverste merkestrek visstnok skal tilsi 25 liter. Som de fleste Speidel-eiere har registrert, gir oppfylling til øverste merkestrek ikke 25 l men 27 l. Da blir første spørsmål: Hvilket volum skal brukes i beregningene, både hva gjelder maltmengde og humle mengde?
Jeg er nok litt lat og har ikke satt meg godt nok inn i formlene som brukes i BeerSmith, men innbiller meg jo at det ikke er så vanskelig å regne dette ut for hånd, eventuelt i et enkelt regneark. Har også litt problemer med å se hvilken effektivitet som skal benyttes. Med den malingsgraden jeg bruker på mølla mi (ca 1,3 mm), kan det virke som om ca 75% - 76% er "luggum" dersom jeg mesker inn med 24 - 25 liter (+ de 2 som er nevnt over/Boilvolum)) og 23 liter (+ de samme 2) som Batchsize.
Så vidt jeg har registrert, finnes formlene for "håndregning" i bl.a. "Designing Great Beers", men spørsmålet koker vel ned til om det er bryet verd å gå over til manuell utregning??

Er det noen av dere Speidel-brukere som har gjort seg noen tanker om dette??
 
Jeg beregner alle ting (med unntak av gjærstarterstørrelse) manuelt. Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Hvis du kjenner utbyttet systemet ditt gir, er det bare å legge inn den faktoren i utregningene av hvor mange oechslegrader maltet potensielt gir. Volumet som ligger til grunn for beregninger av utbytte er det man sitter igjen med i gryta etter endt koking.

Edit: Nå bruker ike jeg Speidel, men utregningene går jo for det samme...
 
Altså: Enkelte ganger kan jeg være mer vag i mine formuleringer enn godt er! Det har muligens noe med alderen?
Det spesielle ved Speidel/20 L, er som jeg allerede har nevnt, at "målepinnen" viser 2 liter mindre enn det faktisk er i kjelen (teoretisk så bør vel volumet av varmespiralene og en liten "klump" nederst på målepinnen trekkes fra dette ekstra-volumet). Dersom jeg mesker inn med 26 liter (24 + 2), og koker ned til 25 liter (23 + 2), får jeg en effektivitet på 82 - 83% med den knusinsgraden jeg har på malten. Jeg må selvsagt etterfylle med vann opp til 25 liter etter koking og avkjøling.
Skal jeg gjøre beregningene manuelt må jeg altså bruke 25 liter (Batch Size). Jeg har forsøkt å gjøre en manuell etter-regning av resultatet jeg får i BeerSmith, og det passer egentlig ganske bra. Da blir jo egentlig 1.000 kroners-spørsmålet: Hva tjener jeg på å bruke blyant og papir kontra BeerSmith? Jeg kan jo argumentere med at jeg har litt mer kontroll all den tid jeg legger inn og beregner alle tallene selv. Det er jo i seg selv litt positivt, men det viktigste er jo uansett at sluttproduktet blir som jeg selv ønsker. Føler vel at jeg foreløpig har litt for liten erfaring når det gjelder resultatet av de små endringene i oppskriften. Der er jo BeerSmith kjekk. Her dukker det jo opp noen idikasjoner på forventet resultat sett opp mot aktuell øltype. Har imidlertid alltid synes at det har vært artig å holde på gamledagers teknikker (Det er vel derfor jeg fisker med flue i stedet for sluk, og skyter med en gammel dobbeltløpet hagle i stedet for de "nymotens" over/under våpnene). 
Beregning av IBU synes imidlertid å være litt mer "tricky" manuelt. Dog har jeg fått med meg at endringer på +- 5 IBU kan være vanskelig å kjenne. Du har kanskje en formel for dette Gahr??
 
IBU-beregninger er ikke videre vanskelige, men det springende punkt er alltid utbyttet. Her finnes det flere metoder. Jeg bruker alltid tallene til Greg Noonan (litt revurdert av undertegnede). Disse finner du i en annen tråd på forumet. Selve formelen for utregningen er som følger:

IBU=(humle x utbyttefaktor x alfasyre)/(volum x 10)

Hvor humle er vekten i gram, utbyttefaktoren er et prosenttall og alfasyren er prosenttallet for den aktuelle humletypen. Man må regne ut hver humletilsetning for seg.
 
Takk for det! Jeg ser jo nå at denne formlen er å finne i "Moderne hjemmebrygging". Det burde jeg ha fått med meg før.
Et avsluttende spørsmål blir da: Hvordan beregne innflytelsen av humle som ikke koker i 60 min? Eller sagt på en annen måte: Hvordan regnes utbyttefaktoren som en funksjon av koketiden (30 min, 15 min, 5 min)??  Utbyttefaktoren ved 60 min, er, så vidt jeg har oppfattet det, ca 30% ved bruk av pellets. Er endringen linær, slik at den blir ca 15% ved koking i 30 min osv??
 
Paal J skrev:
Takk for det! Jeg ser jo nå at denne formlen er å finne i "Moderne hjemmebrygging". Det burde jeg ha fått med meg før.
Et avsluttende spørsmål blir da: Hvordan beregne innflytelsen av humle som ikke koker i 60 min? Eller sagt på en annen måte: Hvordan regnes utbyttefaktoren som en funksjon av koketiden (30 min, 15 min, 5 min)??  Utbyttefaktoren ved 60 min, er, så vidt jeg har oppfattet det, ca 30% ved bruk av pellets. Er endringen linær, slik at den blir ca 15% ved koking i 30 min osv??

Endringen er ikke lineær, og utbyttet vil variere avhengig av koketid, vørterstyrke, bevegelsen i den kokende vørteren, grytas form osv. Det er derfor egentlig umulig å lage en formel som passer helt 100 % for alle bryggere i alle øl til enhver tid. Det beste man kan gjøre er å velge en formel, og bruke den samme i alle øl. Da vil man oppnå relativt konsistente resultater i egne øl, selv om den faktiske IBU-verdien i det ferdige ølet vil kunne avvike ganske mye fra den beregnede. (Valg av gjærtype spiller også en rolle for hvor mye bitterhet det endelige ølet får, så det er altså ikke mulig å beregne dette helt nøyaktig på forhånd.)

Alle de forskjellige formlene (Rager, Tinseth, Daniels, Mosher, Noonan, Garetz, Original...) bruker forskjellige beregninger av utbytte faktoren. Noonans tall er de som er oppgitt i linken over. Tinseth har basert sin formel på faktiske IBU-målinger gjort i hans eget hjemmebryggeri, noe som gjør at formelen stemmer bra for ham personlig, men kanskje ikke for alle andre. Hvordan de øvrige bryggerne har kommet fram til sine tall, vet jeg ikke, men de er nok også basert på faktiske observasjoner i ulike settinger. Greg Noonan (RIP) var brygger i mange år, og hentet sine tall fra eget bryggeri.

Edit: Rettet skrivefeil (som Odland så vennlig påpeker under).
 
Hehehe alltid vennlig og ikke det spor sarkastisk eller ertende før første kaffe om morgenen.

Litt avsporing her men la gå. Har benyttet Tinseth tidligere, da jeg antok at dette var gullstandarden. Men tallene fra Tinseth er altså basert på en hjemmebryggers funn i sitt eget bryggeri? Når man leser IBU på øl man kjøper i ølbutikker eller puber verden over er det forskjellig hvilke formler de bruker for IBU? 100IBU Noonan og 100IBU Tinseth er jo noe forskjellig.
 
Takk for alle svar!
Tror jeg nå skal sette meg ned og mekke et Excel-ark.
Dette kan jo bli spennende. Mottoet må være: Selvgjort er velgjort!! :yes:
 
Odland skrev:
Hehehe alltid vennlig og ikke det spor sarkastisk eller ertende før første kaffe om morgenen.

Litt avsporing her men la gå. Har benyttet Tinseth tidligere, da jeg antok at dette var gullstandarden. Men tallene fra Tinseth er altså basert på en hjemmebryggers funn i sitt eget bryggeri? Når man leser IBU på øl man kjøper i ølbutikker eller puber verden over er det forskjellig hvilke formler de bruker for IBU? 100IBU Noonan og 100IBU Tinseth er jo noe forskjellig.

Forskjellig hvordan de forskjellige bryggeriene kommer frem til sine tall for IBU. Nøgne Ø bruker f.eks. hjulet til Mosher. Mange bryggerier får målt verdiene sine, mens andre beregner. Det vil kun være faktiske målinger som gir korrekte tall, men smaksløkene avgjør jo uansett om et øl er godt eller ikke... Beregninger er unøyaktige utfra de ovennevnte faktorer, men også fordi man i beregninger bare legger til grunn alfasyreinnholdet i humlen, mens det ved målinger vil være flere andre stoffer (f.eks. oksiderte betasyrer) som også gir utslag på tallet for IBU.
 
Tilbake
Topp