Bruk av Clarity Ferm

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg skal lage øl med Clarity Ferm for og få bort gluten.Dette er til en kompis med gluten allergi.Er det slik at visst jeg lager 25 liter så er det innenfor grensa for og få bort glutenet med en 10ml flaske Clarity Ferm?eller bør jeg ikke overstige 20 liter for og være sikker??
Jeg bruker også portafloc tablett når jeg lager øl..Kan dette ha innvirkning på Clarity Fermen??Eller kan jeg bruke dette sammen??

Håper noen har peiling på dette!!
 
Siden TS har fått svar:
Har en som er gått ut på dato. Noen som har en formening om hvilken betydning det har?
 
Siden TS har fått svar:
Har en som er gått ut på dato. Noen som har en formening om hvilken betydning det har?
lurer og på dette

Det funker bra, men du må øke doseringen for å oppnå samme effekt. Også er det vanskelig å si hvor mye effekten er nedsatt. Det vil vel variere i forhold til oppbevaring og slikt... Har selv brukt utgått flaske, men da økt doseringen med 25%. Men det har vært for å ta bort kjøletåke stort sett, ikke for å gjøre det glutenredusert.
 
Nokon som har testa det på folk med cøliaki? Ikkje dei som har sjølvdiagnosert seg sjølv etter å ha lest en blogg, eller får litt luft i magen.. men dei som blir skikkelig dårlig av gluten.
 
Har testet på en som ikke engang kan bruke samme pizzahjul uten å vaske det først. Merket ingen ting.
Nokon som har testa det på folk med cøliaki? Ikkje dei som har sjølvdiagnosert seg sjølv etter å ha lest en blogg, eller får litt luft i magen.. men dei som blir skikkelig dårlig av gluten.
 
Nokon som har testa det på folk med cøliaki? Ikkje dei som har sjølvdiagnosert seg sjølv etter å ha lest en blogg, eller får litt luft i magen.. men dei som blir skikkelig dårlig av gluten.
Jeg har testet på cøliaki diagnostisert på jobb. Merket ingenting han.
 
Det funker bra, men du må øke doseringen for å oppnå samme effekt. Også er det vanskelig å si hvor mye effekten er nedsatt. Det vil vel variere i forhold til oppbevaring og slikt... Har selv brukt utgått flaske, men da økt doseringen med 25%. Men det har vært for å ta bort kjøletåke stort sett, ikke for å gjøre det glutenredusert.
Takk. Får ha det i bakhodet. Antar det da holder greit til noe som ikke har for høy ABV og ikke har hvete, da de nok beregner litt margin her.

Det står vel at den skal oppbevares i romtemp. Det har jeg. (Mistet den på gulbvet og fant den nettopp igjen under kjøkkenet :).)
 
Som E.Brekke sier, da har du mindre enn 5% tap i "effekt" i 18 mnd.

White Labs oppgir at Clarity ferm har samme effekttap opp til 12 mnd.
 
Tilbake
Topp