bruk av flytende gjær

Fram til nå har jeg kun brukt tørrgjær - og det er en relativt enkel operasjon - og ølet har blitt bra.  Men ettersom jeg leser mer om ølets gleder ser jeg at man med bruk av flytende gjær har flere valgmuligheter og bedre øl?  Er det slik at man må blande den flytende gjæren i en forkultur av av maltekstrakt et døgn før man har den i vørteren?  Hvor store mengder med gjær må man bestille pr f eks hver 20 liter med vørter og må størrelsen på forkulturen være proposjonal med mengden gjær?  Eller er det enklere enn som så?  Finnes det noe oversiktlig sted hvor man får en god beskrivelse av denne prosessen men hhp mengder og rutiner?

Hei, Indre Østfolding!

Det er absolutt ikke noe stress med flytende gjær og jeg anbefaler absolutt å prøve. Til en 20L batch så holder det med et rør fersk gjær, i tillegg trenger du spraymalt. (AKA DME) For hver liter med vørter du trenger til gjærstarteren så bruker du 100gr DME. Denne kokes og kjøles som et vanlig brygg før gjære går oppi. Den bør stå et par-tre dager før du skal brygge, ofte går det drøye 24 timer før den er gjæret ut også et døgn i kjøleskapet for bunnfelling.

Hvor stor starteren skal være finner du ut på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Det finnes et kortsvar og et langt.. Jeg kan ta det korte..
Størrelsen på starteren avhenger av hva slags øl du skal brygge( OG) og hvor gammel gjæren er. De fleste bruker en kalkulator for å regne ut dette( mr.malty/Wyeast).
Det finnes utrolig mye stoff om dette på nett, så bruk Youtube, google.. Eller vær smart og meld deg inn i Norbrygg, da får du tilgang til medlemseksjonen der du finner masse artikler og "how to" om dette og annet... :brygging:

Oy, da har jeg jort feil. Jeg har hatt innholdet i kolbene rett i vørter og luftet godt. Har hatt fin utgjæring og godt øl. Blopping etter ca 24t. Har ikke merket noe galt.

Hva skjer/kan skje/ feil om man bare har den i vørteren slik jeg har gjort?

Hans Einar skrev:
Hva skjer/kan skje/ feil om man bare har den i vørteren slik jeg har gjort?

Du har sannsynligvis fått for lite gjære. Poenget med en starter er å dyrke opp mer gjær enn det som er i et rør/ei pakke. For øl som ikke er spesielt sterke, er det i utgangspunktet (nesten) nok gjær i et rør.

Ok, så da går det på mengde. Jeg har fått to kolber med i allgrainsetta til 25l. På kolbene står det til 5gl. Det passer jo med to. Kan man da si at man kan bruke kolbene direkte i vørter om man bare ha nok?

Takker for svar - jeg har nå funnet medlemssidene hvor dette står greit forklart.  Men for å være helt sikker_ dersom jeg skal brygge 200 liter må jeg da ha 20 kg med spraymalt og 17 rør med gjær og 72 liter med starter?

Tilbake
Topp