Bruk av humlefilter for å ta bort trub/humle ved flasking

Jeg brygger på en Grainfather og filteret i GFen fungerer relativt godt til å ta bort trub og humle, spesielt de gangene jeg bruker mye humle. Da pakker humla seg rundt filteret og hjelper til å filtrere.

Likevel får jeg til tider mye trub og humle i gjæringskaret - ofte selvforskylt ved å ta med litt for mye vørter på slutten av tappinga. Ved tørrhumling blir det også naturlig nok mye gunk i karet.

Har noen prøvd å bruke et humlefilter beregnet på fat som et filter fra bryggkjele til gjæringskar, og senere fra gjæringskar til omstikkingskar?
WEB_Image Humlefilter til fat 346274867.jpg

Jeg tenker da å dreie en ny kork til dette med slangenippel, evt gjennomføring til silikonslange slik at slangen kan gå helt ned i bunn for å minimere oksygenopptak.

Hvis dette filteret da faktisk tar mesteparten av trub og humle, vil det være mye lettere å få med seg mer av vørter/øl videre.

(PS, ja jeg vet det finnes humleposer og humleballer og slikt)
 
Jeg tror det bare blir lettere å akseptere litt svinn og å tilte gjæringskaret litt bakover slik at trub samles mest på motsatt side av krana.

Føler mange prøver å finne opp mye entrapments for å tappe mest mulig i steden for å lage en 1L større batch og bare akseptere svinnet.
 
Har akkurat fått i hus en hop spider til 150 kr. som jeg har rukket å bruke en gang som humlefilter ved tapping fra kok. Det er 300 micron og ser relativt lik ut rent filtermessig. Fungerte greit.
image.jpeg
Jeg vil ikke bruke det ved tapping fra gjæringskar, da jeg ikke ser hvordan dette kan gjøres uten å medføre økt oksygenopptak i mitt oppsett, som da senker levetid og kvalitet på ølet. Der er jeg kompromissløs, oksygen er ølets fiende nr. 1

Om det er verdt å filtrere kontra legge til mere malt, det vet jeg ikke. Men jeg liker ikke å lage vørter som går i sluket, burde jobbe mer med den holdningen kanskje. Er det mye grums, blir det bunnfelt, kokt igjen og brukt til gjærstartere

Edit: en kjapp beregning viser at for å gå i pluss må jeg brygge 30-40 ganger og minst filtrere en liter vørter som jeg ellers ville kastet i sluket. Forutsetninger en filterkostnad på 150 kr, meskeeffektivitet på 80% og kostnad på en kilo knust malt på 23 kroner.;)
 
Sist redigert:
Jeg bestilte en helt lik som har ankommet postkontoret. Litt usikker på hvordan jeg til slutt vil benytte den. Har flere teknikker jeg ønsker å teste.
 
msevland; Er planen å bruke den som hop spider i kokeprosessen eller i retning av å filtrere trub/humle etter kok/gjæring?

EDIT: Hvor ble disse kjøpt?
 
image.jpeg @msevland Vær forberedt på at den ankommer slik, jeg fikk rettet den ut så den ble ok. Gadd ikke å sende klage, må velge sine kamper med omhu, men å sende den i en plastpose burde de slutte med...

Litt skeptisk på hop spider og humleutnyttelse foreløpig, så har tenkt å bruke den som humlefilter fra kok til gjæringstank enn sålenge.

Del gjerne erfaringer !
 
Hører med til historien om det deformerte humlefilteret at selger tok kontakt uoppfordret og spurte om tilbakemelding. Sendte inn bildene og ba de pakke inn bedre til glede for framtidige kunder, og skrev at jeg ikke klaget da prisen var god ift. andre tilsvarende produkter, og at jeg rettet opp bulkene så den kunne brukes.

Fikk ny melding fra selger i dag om at de returnerte halve prisen, så da sitter jeg med et rustfritt humlefilter til hele 80 kroners kostnad. God kundebehandling.
 
Jeg var litt mer heldig enn #Noget Undergjæret
6788f38a5f328e763c44e23083feab66.jpg

Gjorde en liten tilpasning
be06e6185a09e8f170e215b927fdb499.jpg

På siste bilde sirkulerer jeg inn i filteret uten at går tett. Meget fornøyd
 
Tilbake
Topp