Bruk av sirkuleringspumpe på Bratberg nødvendig?

Hei,

Har nå brygget 11 batcher på min Bratberg (Gen.1) første 10 med den medfølgende pumpen og med stort sett bra utbytte (70 - 80 %). På mitt 11. brygg (en Lucky Jack) gikk pumpa fløyten med en gang jeg koblet den på og jeg valgt å se hva som ble resultatet uten sirkulering. Klarte selvsagt ikke helt å la være så ble til at jeg tappet ca. 1 l hvert 15-20 min men uansett svært lite i forhold til kontinuerlig sirkulering.

Resultatet ble 77% utbytte og den klareste vørter jeg har sett i gjæringskaret :confused:. Er rett og slett nå i tvil om jeg skal gidde å kjøpe en ny pumpe? Noen som har tilsvarende erfaringer også gjerne med slutt resultatet? som jeg enda ikke har fått smakt på :).
 
Ja, selv om jeg ikke sjekket hvor klar vørteren ble, har jeg samme erfaring. Har nok litt bedre styring av meskingen med pumpe og PID, men det er ikke det som er avgjørende for kvaliteten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tja, selv med Pid og pumpe er vel ikke Bratberg`n noe drøm å stegmeske på så kan likegodt jobbe litt ekstra den timen eller 2 meskingen tar ;).
 
Jeg synes det er koselig med litt "hands-on" på ølet og synes det blir litt mer håndverk over bryggingen når sirkuleringen skjer manuelt med en øse.
 
Tilbake
Topp