Bruke alt vann i kjele ved skylling

Hei, jeg skal brygge et 20l kit med Ipa i en bb60.

Er det slik at jeg etter mesking bare kan helle i allt skyllevannet og la den renne av over en time? Eller bør jeg helle på ettersom det renner av?

Det avgjør du selv. Om du vil ha kontinuerlig skylling, dvs etterfylling av vann samtidig som man tapper av. Man bør vel da bruke lang tid på skyllingen eks en time. Eller så kan man gjøre slik som jeg gjør. Partiskylling. Jeg tapper av all vørten. Fyller deretter på med skyllevann og rører rundt og lar det stå 10-16 min og tapper av igjen. Det går kjappere og man kan sette den første tappinga på kok mens man skyller resten.

Gggggg mener nok kontinuerlig skylling, men at alt skyllevannet tilsettes ved start i stedet for underveis. Jeg ser to problemer med å tilsette alt vannet ved start. Det første er at alt vannet blander seg i en viss grad med vørteren øverst i meskekaret. Dette betyr at du skyller med en viss vørterkonsentrasjon i stedet for med rent vann. Det bør i prinsipp bety litt lavere effektivitet. Jeg tror imidlertid ikke at det betyr så mye. Det andre problemet er varmetap. Dersom vannet skal ligge over mesken i en time før det går gjennom så må det isoleres godt dersom temperaturen skal opprettholdes.

Vi snakker vel om "no sparge" her? Funker helt greit, jeg har gått over til det for det meste nå, og har vært helt oppe i 79% effektivitet. Men regn ikke med det. Har du et kit, ville jeg kjørt kontinuerlig, for du får mindre utbytte med no sparge.

Takker for svar.
Det ble partiskylling. Jeg traff OG og fikk 16L på gjæringskaret av et 20L kit.

Rom for forbedring her altså :)

Tilbake
Topp