bruke brewology101 for å redusere oppskrift

Hei

Planlegger å bruke oppskriften på single hop IPA fra bryggselv, men redusere fra 25 til 12l.
http://www.bryggselv.no/products/single-hop-amarill-ipa-allgrain-lsett-25l

Har derfor lagt inn oppskriften på brewology101
http://brewology101.com/AleAbacus/23336/Single-Hop-IPA#

Ser det ut til å stemme? Ser jeg får litt lavere OG og helt annen IBU

Planen er å redusere fra 25 til 12l og kokevolum fra 28l til 14l. Så justere mengdene humle osv til jeg får same verdier.

Er det slik dette gjøres?

Grunnen til feil IBU er fordi humleskjemaet er feil i forhold til oppskriften.
Oppskriften har humletilsetting ved 60, 15 og 2 minutter, mens i oppskriften din er humletilsettingene på 58, 45 og 0 minutter.

Når det gjelder OG, så kan det være fordi oppskriften er i forhold til 85% effektivitet, mens du har satt opp 75% effektivitet på brewology101.

Jeg har ingen erfaring med brewology101, så kan ikke si helt hvordan du nedskalerer, men det er i hvert fall lett å gjøre i f.eks. Beersmith 2.

Oppskrifter refererer til hvor lenge det er igjen av koketiden når du tilsetter humle.
Så 60 min humletilsetting vil si at du tilsetter den til vørteren når det er 60 min igjen av koketiden.
Kan virke som du har tenkt andre veien og vil tilsette den på 0 minutter etter begynt koking, men brygge-software regner tallet du plotter inn som resterende koketid.

Ja jeg trodde brewology ville ha det omvent. Får teste når jeg kommer hjem :) Takk

Men tror du det vil være en god måte å gjøre det på? Halvere alt også justere til verdiene stemmer..

Det er sikkert et bra utgangspunkt i hvert fall. Høres litt knotete ut da.

Du kan jo evt. laste ned Beersmith. Gratis i 21 dager. Der er det bare å skrive inn nytt ønsket volum og deretter sette ønsket OG og vips....så fikser den alt for deg.

Lastet det ned får leke litt med det også, men liker at det er på nett og ikke minst telefonen

Prøvde som du sa får fotsatt ikke full treff på noen av verdiene

Sist redigert:
Sånn nå har jeg gjort et forsøk i beersmith også, ser det bra ut? (Gjør ting jeg ikke kan)

lM27SZZ.png

Ser bra ut det :)
Mye annet du kan gjøre i programmet også, men det kan du jo lære deg etter hvert.

Det finnes også til mobil.

Da står den til gjæring. Blir nok ikke en ny favoritt, men lærerikt var det. Brukte ALT for mye crystal malt, ble veldig mørk. Må ha gjort noe feil i programmet.

OG: 1065 men ikke mer enn 9l

Tilbake
Topp