Bruke en kapselpåsetter bordmodell

Hei

Jeg satte min imperial stout for 15 dager siden og jeg skal flaske den i dag.
Tenkte å lage sukkerlake med 6 gr sukker pr liter vørter/øl.

Sist lagde jeg øl fra europris og med en korker av typen håndmodell.

Jeg har gått til innkjøp av denne: http://bryggeland.no/kapselpasetter-handkorker-sort-bordmodell-26mm.html En bordmodell. Det jeg lurte på er hvordan skal jeg egentlig stille korrekt høyde på denne?
Jeg har handlet flasker av nøgne ø i grimstad og de er på 0,5 liter.

Bare å prøve seg fram! :) For eksempel teste med en tom flaske inntil du har justert inn riktig høyde  :brygging:

glennrlie skrev:
Bare å prøve seg fram! :) For eksempel teste med en tom flaske inntil du har justert inn riktig høyde  :brygging:

Jeg får prøve det  :)

Er litt redd for å ha den for høyt for å få lite press, men også for lav slik at jeg sette flaske fast og/eller i verste fall knuser den (om det i det hele tatt går ann)

Har testet litt ut nå.

Prøvde fra høyden og ned og har kommet frem til 2 nivåer som kan fungere. Det er jo ca 8-10 mm mellom hvert nivå. Når jeg har den på det nederste nivået klarer jeg akkurat å få inn flaska for da ligger pressekragen bare en mm over flaska og det virker som om den presser korken skikkelig på. Tar jeg den på hakket over kan jeg presse staget helt ned men jeg føler meg ikke helt vel for er redd den ikke blir helt presset på. Korkene ser ganske like ut men når jeg bruker den på det laveste ser jeg at kanten blir ørlitegranne mer presset inn på en måte.

Må også neve at det blir et litt stygt merke på korken av denne teite magneten inni kragen, pleier det å være slik? Dette blir det på begge nivåene. Jeg skrudde av kragen og tok ut denne magneten sammen med fjæra og da ble korkene helt fine, akkurat som kommersiel korking  ;)

Som nevnt ovenfor, det finner du lett ut av.
Jeg pleier å stille den på laveste hakket hvor jeg får satt inn flasken "rett inn". Mao uten å sette den innunder kapselen.
Modellen har ganske lang vandring så den smetter på i hakket ovenfor også.

Du merker at du har fått den på riktig og når du har bommet.

Tilbake
Topp