Bruke magnetrører til å lufte ved gjæringsstart?

Finn Berger

Moderator
Dette er bare noe som slo meg: Hvorfor ikke bruke magnetrøreren til å få oksygen inn i ølet ved gjæringsstart? Nå aner jeg ikke hvor stor batch røreren min (Bryggselvs) kan dra, men den skulle vel i alle fall klare å håndtere 10 liter? Dette forutsetter jo at den funker i ei plastbøtte, der friksjonen mellom magnet og bunn nok blir noe større, men det tror jeg egentlig den gjør. Jeg har en pinne med et lite "magebelte", det skulle kanskje hjelpe?
 
Hmm, om magnetrøreren greier og dra det så ser jeg jo at det kan være hjelp som ekstra oksygen de første 12~timer(?), spesielt på high gravity øl. Men tror det er vanskelig å sette en grense for når det slutter å hjelpe og begynner å skade (med tanke på oksidering). Forutsetter uansett at en tilsetter oksygen ved risting/pisking/røring i første omgang. Og ren oksygen er jo overlegen men det koster jo også å anskaffe.

Selv er det 3-4min risting (Vugging på en planke plassert på gulvet) og det har holdt til nå :)
 
Jeg skulle sagt at jeg ikke ser det for meg som erstatning for den første omgangen med risting/pisking el.lgn.. Men det bør vel kunne - hvis det fungerer - kunne sørge for en jevn fornying av oksygenet i den første timen eller så? Så vidt jeg skjønner har vi ingen mulighet til å få inn alt det gjæren trenger i den fasen ved bare å tilføre luft ved starten. Ristingen/piskingen må vel gjentas et par ganger?

Jeg mener forresten at jeg har lest at det ikke skader å tilføre mer luft de første 18 timene eller så?
 
Tilbake
Topp