Hvorfor ikke skumdemper ? den gjør ikke noe med de ferdige ølet, har jeg funnet ut.
Forøvrig spurte jeg en gang om luftpumpe istedenfor rører og da svarte dere at rører var tingen og at luftpumpe var prøvd av de "de store" men den var ikke så bra. Kjøper nok
denne med luftesteslange
Jeg har ikke tunge grunner for ikke å bruke skumdreper, jeg er bare ikke helt overbevist om at det blir borte. Og sida mye av ølet mitt havner i andre enn meg, synes jeg det er like greit å ikke bruke det. Men at det er merkbart på smak/konsistens trur jeg ikke.
Luftpumpe har gjerne vært diskutert som alternativ til bruk av reint oksygen ved gjæringsstart - og i den sammenhengen faller den nok gjennom. Jeg kan ikke huske at det har vært diskutert i forbindelse med startere - men det betyr jo ikke at det ikke har skjedd

. At det har vært testa og blitt forkasta av autoriteter har jeg aldri sett; det har vel bare eventuelt vært sett på som litt upraktisk?
De virkelig store er jo gjærprodusentene, og de bruker ikke magnetrører, men tilfører oksygen direkte kontinuerlig. Jeg trur faktisk de bruker luft (?) - om ikke annet så fordi det er gratis, i motsetning til oksygen - og å gjøre det er nokså opplagt mer effektivt enn det som kan oppnås gjennom røring.